nikasp
I irrbloss skrev:
Blev helt fascinerad när jag fick se att det fanns färgsprutor för Falu rödfärg. Är det någon som testat dessa? Tänker främst på denna: [länk]

Efter att man maskerat det som inte ska målas så verkar det ju sjukt enkelt. Slippa klättra på stegar och ställningar (förutom vid maskering då, men betydligt mindre arbete från ställning/stege som helhet gissar jag).

Bor ute på landet och har en hel del ekonomibyggnader + bostadshus + stuga som alla är målade med Falu rödfärg. En sådan där mackapär skulle verkligen löna sig för mig - tror jag?

Vore intressant med erfarenheter och eventuella fallgropar med sprutmålning vs penselmålning. Man ska tydligen ha en speciell sprutfärg när man målar. Är denna på något vis sämre än den klassiska ur någon synpunkt (t.ex. hållbarhet, färgstabilitet osv)?

Kan man sprutmåla ytor som tidigare är penselmålade, och viceversa?
Jag som bara har ett litet torp har testat att måla en vägg på 9x4 meter med Bosch PFS5000E och det gick finfint. Spädde vanlig original Faluröd med ca 15% vatten och sen bara att köra. Otroligt mycket enklare än med pensel på vårt knastertorra torp och ser bra ut såhär 1,5 år senare. Hoppas få en dag över och köra resten. Är maskera som tar tid, själva målandet går på ett kick.

Jag körde helt själv och gick efter med pensel på tremeters skaft, blev lite girig och gick på med lite för mycket färg på sina ställen men enkelt och snabbt att gå efter med pensel. Sök på Youtube så bör du hitta filmer på såna där mer seriösa grejer som du kollar på. Med långt skaft behöver man inte ens gå upp på stege.

Hade tagit flera gånger så lång tid med pensel pga att vi har så torrt och sprickigt virke. Gick som en dans att fylla i med sprutan!
 
nikasp nikasp skrev:
Jag som bara har ett litet torp har testat att måla en vägg på 9x4 meter med Bosch PFS5000E och det gick finfint. Spädde vanlig original Faluröd med ca 15% vatten och sen bara att köra. Otroligt mycket enklare än med pensel på vårt knastertorra torp och ser bra ut såhär 1,5 år senare. Hoppas få en dag över och köra resten. Är maskera som tar tid, själva målandet går på ett kick.

Jag körde helt själv och gick efter med pensel på tremeters skaft, blev lite girig och gick på med lite för mycket färg på sina ställen men enkelt och snabbt att gå efter med pensel. Sök på Youtube så bör du hitta filmer på såna där mer seriösa grejer som du kollar på. Med långt skaft behöver man inte ens gå upp på stege.

Hade tagit flera gånger så lång tid med pensel pga att vi har så torrt och sprickigt virke. Gick som en dans att fylla i med sprutan!
Exakt, är det något jag "hatar" så är det att måla. Jag får aldrig riktigt rätt mängd färg på penseln. Det droppar och man står med skakiga ben på en stege för att man inte orkar bygga ställning osv. Låter på din beskrivning som att en färgspruta var ett stort kliv framåt :). Så sjukt sugen på att skaffa en nu. Det ser nästan kul ut att måla med spruta. Tack för upplyftande svar.
 
nikasp
I irrbloss skrev:
Exakt, är det något jag "hatar" så är det att måla. Jag får aldrig riktigt rätt mängd färg på penseln. Det droppar och man står med skakiga ben på en stege för att man inte orkar bygga ställning osv. Låter på din beskrivning som att en färgspruta var ett stort kliv framåt :). Så sjukt sugen på att skaffa en nu. Det ser nästan kul ut att måla med spruta. Tack för upplyftande svar.
Där var en video jag kollat in tidigare:
 
nikasp nikasp skrev:
Där var en video jag kollat in tidigare: [media]
Exakt den videon som fick mig intresserad av den sprutan :). Ser så sjukt smidigt ut. Var tvungen att dubbelkolla så att de inte bara speedat upp videon, men det är verkligen i realtid.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
O oddan skrev:
Jag var nära att köpa Graco Ultra också men blev en Fuji HVLP i stället. Jag resonerade som så att en Fujin kommer vara bättre på allt snickeri och detaljarbete och mängden overspray jämfört med airless är otroligt mycket mindre och därför bättre att använda inomhus.

Det går också att spraya väggar med Fujin om du t.ex. sätter på ett 2mm-munstycke. Det kommer gå betydligt långsammare än med Gracon, men det kanske inte gör så mycket om det bara är några inomhusväggar?
"Otroligt mycket mindre overspray" med hvlp jämfört med airless??
Trodde det var precis tvärtom. Ingen färgdimma med airless eftersom det bara är lite större färgdroppar och ingen luft som sprutas ut, medan HVLP ger en massa ytterst små färgpartiklar som dessutom virvlas runt överallt mha luften?
 
martin43 martin43 skrev:
"Otroligt mycket mindre overspray" med hvlp jämfört med airless??
Trodde det var precis tvärtom. Ingen färgdimma med airless eftersom det bara är lite större färgdroppar och ingen luft som sprutas ut, medan HVLP ger en massa ytterst små färgpartiklar som dessutom virvlas runt överallt mha luften?
En airless överför bara ungefär 50% av färgen till objektet jämfört med 80% för HVLP. Och med tanke på hur mycket mer färg airless sprutar ur sig så får du extremt mycket overspray väldigt fort i förhållande.
 
Det där är kvalificerat skitsnack!
Efter att ha sprutat 50 liter rödfärg på en vägg samt 40 liter på panelen runt dubbelcontainern som jag har ett inlägg om tidigare i tråden #603 https://www.byggahus.se/forum/threads/allt-om-sprutmalning.117823/page-41. Så kan jag lätt säga att det var mindre än 5% som inte hamnade på väggen, jag skulle snarare påstå att mindre än 1% som inte hamnade på väggen/containerpanelen och då var huvudorsaken vindbyar och min egen klantighet. Sprutan som användes var en Graco A45 ProPlus på väggen utan förlängning och på containerpanelen med 140cm förlängning från marken. Hela containerpanelen målades som ett "snabbjobb" ingen maskning eller skydd mot "färg på fel ställe" allt skulle bara göras. Att jag skulle haft 25/20 liter overspray runt omkring mig vid vardera tillfälle faller på sin egen orimlighet (titta på bilden i inlägget), då skulle det sett ut som en slaktplats från en motorsågsmassaker, det gjorde det inte...

Så vad du sprutat för färg och hur du sprutat med airless för att få 50% på annat än det avsedda får stå för dig helt och hållet.

Sedan hur HVLP better sig har jag inga egna erfarenheter av.

Men när jag sprutat med vanlig luftspruta så är det förvånande hur mycket färgdimma det blir och att den hamnar "överallt".

Jag tittade på sprutan från Sotholm, men den föll bort när jag såg priset...
Jag kan lätt säga att Graco A45 gör jobbet lika enkelt och om man inte jobbar som rödfärgsmålare utan som jag tillhör prosumer nivån men vill slippa penseln, så är den mer än väl tillräcklig och lika snabbjobbad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
A
När man målar en ladugårdsvägg är det naturligtvis helt orimligt att blåsa halva färgmängden i luften. Nu vet jag inte vad @oddan avsåg, men jobbar man med sprutlackering av inredning, möbeldetaljer etc, så är det mkt overspray med airless/högtryck. Men till stora jobb (större objekt) även där, är det en mkt bra lösning OM man använder utrustning som ger tillräckligt bra resultat. Vilket långt ifrån de flesta gör.
 
  • Gilla
Limpan4all
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Jag kan lätt säga att Graco A45 gör jobbet lika enkelt
Finns det långa munstycken till denna så man når utan att stå på stege? Hur är det med precisionen, att jag föll för Sotholms variant var att Falu rödfärg själva nämnde denna och att den har bra precision och väldigt lite "spill/damm" pga hetluften (som jag tolkade det).
 
Graco själva har 75cm som längsta. Men man kan skarva hur många sådana som helst. Jag har ett 40cm från Graco samt ett 100cm som köptes från DUAB huset (men dom har slutat att sälja den och inte ersatt den med något annat). Graco är DYRA, men detta är standardprylar som kan köpas i samtliga proffsmåleriaffärer (dock är det snålt/svårt att hitta på nätet). Med 140cm så kan jag stå på marken och måla ca 0 till 3 meter hög vägg.

Så vitt jag kan se så är Sotholms apparat en kombination av airless för färgen samt varmluft till skyddsluften runt munstycket.

Från videon så ser jag inga fördelar jämfört med min Graco A45 annat än att deras är tänkt att ta färg direkt från färgtunna 100-200 liter medans A45 mera är tänkt att ta färg från hink 10-20 liter.
 
L Limpan4all skrev:
Graco själva har 75cm som längsta. Men man kan skarva hur många sådana som helst. Jag har ett 40cm från Graco samt ett 100cm som köptes från DUAB huset (men dom har slutat att sälja den och inte ersatt den med något annat). Graco är DYRA, men detta är standardprylar som kan köpas i samtliga proffsmåleriaffärer (dock är det snålt/svårt att hitta på nätet). Med 140cm så kan jag stå på marken och måla ca 0 till 3 meter hög vägg.

Så vitt jag kan se så är Sotholms apparat en kombination av airless för färgen samt varmluft till skyddsluften runt munstycket.

Från videon så ser jag inga fördelar jämfört med min Graco A45 annat än att deras är tänkt att ta färg direkt från färgtunna 100-200 liter medans A45 mera är tänkt att ta färg från hink 10-20 liter.
Så här skriver Falu Rödfärg själva, vet inte riktigt hur man ska tolka det. Men verkar ju som att de menar att den är lämplig mer för precisionsjobb än jättestora väggar på t.ex. en ladugård.
Det finns sedan en tid även en annan typ av spruta på marknaden: Volumair-spruta som säljs av Sotholms Bruk AB. Överflödig färgdimma minimeras tack vare att spridarluften är varm vilket gör att man kan måla med stor precision, nästan som penselmålning. Sprutan har något lägre kapacitet än en vanlig rödfärgsspruta vid målning av större ytor, typ ekonomibyggnader, men å andra sidan gör det minimala täckningsbehovet den mycket lämplig till målning av exempelvis bostadshus.
 
"Rödfärgssprutor" är airless drivna sprutor som oftast har en bensinmotor på 3-6 hästkrafter som drivkälla!!!
Dessa kostar mer än det dubbla jämfört mot Sotholms lösning. De har oftast lansar i 3-6 metersklassen. Och de matar ut färg i en helt sjuk hastighet. Vi pratar om flera liter per minut!!! Dessa är absolut inget för oss i hobbyklassen och de ger inte så mycket färgdimma med nya munstycken men desto mera stänk och overspray. Men det är mycket imponerande att se ett proffs köra dessa monster. Den målaren som jag såg gjorde av med fem tunnor på en dag och då tog han ändå långa pauser...
 
L Limpan4all skrev:
"Rödfärgssprutor" är airless drivna sprutor som oftast har en bensinmotor på 3-6 hästkrafter som drivkälla!!!
Dessa kostar mer än det dubbla jämfört mot Sotholms lösning. De har oftast lansar i 3-6 metersklassen. Och de matar ut färg i en helt sjuk hastighet. Vi pratar om flera liter per minut!!! Dessa är absolut inget för oss i hobbyklassen och de ger inte så mycket färgdimma med nya munstycken men desto mera stänk och overspray. Men det är mycket imponerande att se ett proffs köra dessa monster. Den målaren som jag såg gjorde av med fem tunnor på en dag och då tog han ändå långa pauser...
Gracon ser ju faktiskt ganska intressant ut. Fördelar för Gracon efter vad jag förstår:
1. Kan använda vanliga färghinkar istället för fat.
2. Billigare
3. Mindre och smidigare, går kanske lättare använda om man vill måla om väggar inomhus osv på ett enklare sätt än Sotholms.

Då är frågan om Sotholm har någon fördel över Gracon, med tanke på prisskillnaden? :)
 
Ja, om du är ett proffs, och använder färg i tunnor och handlar färg lastpallsvis. Graco A45 gör jobbet upp till ca 400 liter färg per år. Sotholms är nog tänkt för 400 liter per dag under målningssäsongen (april-sept)...
 
L Limpan4all skrev:
Ja, om du är ett proffs, och använder färg i tunnor och handlar färg lastpallsvis. Graco A45 gör jobbet upp till ca 400 liter färg per år. Sotholms är nog tänkt för 400 liter per dag under målningssäsongen (april-sept)...
Hmm, jag skulle tom kunna gå upp till Gracos A80 utan att det knappt märks i priset jämfört med Sotholm. Jag gillar alltid att vara "lite" overkill. Sotholms kanske är för overkill. De enda fördelarna jag ser just nu med Sotholms är att man får med 3.5 m sprutmunstycke och att den använder varmluft - om det nu gör någon stor skillnad. Det går åt typ 9 st 40 cm-förlängningsrör till Gracon för att få 3.5 m. Finns det inte längre munstycken att köpa någonstans på nätet eller i färghandeln som passar? Typ bara 1 m-längder hade ju underlättat.

Gick det att använda vanlig Falu rödfärg till Gracon utan att späda alltså? Bör man sila eller räcker det att blanda väl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.