Har insett att jag måste ordna någon typ av stödmur i bakre kant av parkeringen på sidan av huset,
gräsmattan och en del jord har sedan många år gett efter och skapat en ganska "ofin" sluttning ned mot gruset

Egentligen är det inte så mycket stödmur kanske, utan mer för att snygga till.. som det är nu så var tanken att placera muren en bit framför och sedan fylla upp bakom med lite fyllnadsmassor etc.

Höjden är ca 150cm, bredden är ca 6-7m

Vad tror ni, vilken typ av stödmur blir mest ekonomisk för min del?

Tanken var ju något i trä eftersom det är smidigt att kunna montera krokar osv i framkant och sedan hänga upp stegar, vattenslang, skarvsladdar osv

Frågan är då, åker man till tex Byggmax, eller kan man hitta lång trästolpar till bra pris på andra sätt?

Tar tacksamt emot alla råd!
 
Skånepöjk
1.5m är ganska högt. Tveksamt om jag hade byggt det i trä...
en fin stenmur är ju helt klart att föredra enligt mig ialf.
Finns murblock som du staplar på varandra och sen fyller med betong. Stabilt och underhållsfritt ;)
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
1.5m är ganska högt. Tveksamt om jag hade byggt det i trä...
en fin stenmur är ju helt klart att föredra enligt mig ialf.
Finns murblock som du staplar på varandra och sen fyller med betong. Stabilt och underhållsfritt ;)
Jo jag tog nog i lite i överkant tror jag nu :)

gissningsvis är det omkring 1m eller precis över, det känns bara högre när man står nedanför..

jo betong fungerar ju, men tänkte minimera jobbet, och vill helst klara av allt utan hjälp och inhyrning av redskap

men murblock då, hur ska man beräkna kostnad för en sådan per löpmeter?
 
Skånepöjk
N najks skrev:
Jo jag tog nog i lite i överkant tror jag nu :)

gissningsvis är det omkring 1m eller precis över, det känns bara högre när man står nedanför..

jo betong fungerar ju, men tänkte minimera jobbet, och vill helst klara av allt utan hjälp och inhyrning av redskap

men murblock då, hur ska man beräkna kostnad för en sådan per löpmeter?
ja alltså är ingen expert men har gjort en mur som blev riktigt bra faktiskt :)

Grävde ur la markduk sen stenmjöl. Platta till... staplade stenarna när underlaget var jämnt.
Fyllde upp hålrummen med betong och sen limmade jag en toppsten uppepå.
Köpte mitt från stenbolaget.
En mur kan nog kosta allt från väldigt lite till väldigt mycket beroende på vilken mur du vill ha :)

men 1m hög 7m bred, material kanske 4-6.000?
 
Följer detta med spänning då jag har samma fundering. Är också inne på trä av estetiska skjäl.
 
Det finns ju megastone som låser i varandra och skapar en lätt vinkel, klarar cirka metern utan geonät som förankring om jag fattat det rätt.
Har den själv mot en slänt på baksidan, grund kross följt av stenmjöl.
Snygg och kostar drygt 1000 per kvadratmeter.

Stenmur av gråa megastones som låser i varandra, på rad med gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns även med fasad kant mot nästa Sten som ger lite mer liv.

Alternativ är tex iglo Sten, jag körde denna till källartrappan, cirka 180cm höjd.
Gjöt en syll i botten, travade upp med armering vart tredje varv, borrade ned armering i syllen och fyllde sedan muren till marknivå med betong, kostar drygt 1000 per kvadratmeter.

En snyggt konstruerad stödmur i gråa låsande megastenar med fasade kanter, intill en slänt och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två ganska snygga prisvärda alternativ i mitt tycke... Surfa efter inspiration!
 
Ja alltså vi byggde ju en mur ut mot gatan.. ca 1m hög, med stenblock som vägde ca 24kg/st, sedan körde vi stenlim.. sitter som berget.. (minns jag korrekt så kostade varje sten ca 25kr)

skulle det vara ett alternativ här?
 
N najks skrev:
Ja alltså vi byggde ju en mur ut mot gatan.. ca 1m hög, med stenblock som vägde ca 24kg/st,
sedan körde vi stenlim.. sitter som berget.. (minns jag korrekt så kostade varje sten ca 25kr)

skulle det vara ett alternativ här?
Inte som stödmur med jordmassor bakom tyvärr. Det måste till lite mer liksom. Antingen stenar som låser i varandra eller gjuta för att det skall hålla.
Det finns ju även L fundament man kan gräva in men om det är snyggt eller inte går ju att diskutera....

Men enbart förlita sig på lim i en stödmur - Det är att jobba i onödan och kasta pengar i sjön tyvärr....
Stödmurar jobbar mot väta, marktrycket, tjäle och det kommer att flytta på sig om än blocken väger 24 kilo styck om dem bara hålla på plats av lim.
 
N najks skrev:
skulle det vara ett alternativ här
Du behöver inte bygglov då.
 
slacker slacker skrev:
Inte som stödmur med jordmassor bakom tyvärr. Det måste till lite mer liksom. Antingen stenar som låser i varandra eller gjuta för att det skall hålla.
Det finns ju även L fundament man kan gräva in men om det är snyggt eller inte går ju att diskutera....

Men enbart förlita sig på lim i en stödmur - Det är att jobba i onödan och kasta pengar i sjön tyvärr....
Stödmurar jobbar mot väta, marktrycket, tjäle och det kommer att flytta på sig om än blocken väger 24 kilo styck om dem bara hålla på plats av lim.
den vi har ut mot gatan har inte rubbat sig det minsta vad gäller tjäle i alla fall,
gissar på att själv stödmursfunktionen är från marknivå och ca 30-40cm upp
 
slacker slacker skrev:
Inte som stödmur med jordmassor bakom tyvärr. Det måste till lite mer liksom. Antingen stenar som låser i varandra eller gjuta för att det skall hålla.
Det finns ju även L fundament man kan gräva in men om det är snyggt eller inte går ju att diskutera....

Men enbart förlita sig på lim i en stödmur - Det är att jobba i onödan och kasta pengar i sjön tyvärr....
Stödmurar jobbar mot väta, marktrycket, tjäle och det kommer att flytta på sig om än blocken väger 24 kilo styck om dem bara hålla på plats av lim.
Jodå, det absolut möjligt! Men bygger man den höjden med stenar som man bara limmar så skall man använda geonät i två lager bakom. Då håller det utan problem! Man får kolla vad stentillverkaren anger i sina anvisningar helt enkelt... skiljer ju lite beroende på märke.

Men helt klart görbart!
 
N najks skrev:
den vi har ut mot gatan har inte rubbat sig det minsta vad gäller tjäle i alla fall,
gissar på att själv stödmursfunktionen är från marknivå och ca 30-40cm upp
Så du har marktryck på den muren 30-40cm upp!?
 
slacker slacker skrev:
Så du har marktryck på den muren 30-40cm upp!?
jo men "tryck" vette tusan om jag skulle kalla det...

tidigare låg det gamla telefonstolpar i marken, och ungefär 3-4st staplade på varandra

plockade bort dessa, och grävde ur jorden helt och hållet, byggde muren, fyllde på med grus på insidan så att vi slipper gräsklippning osv.. därav att jag inte tror det är så mycket "tryck" på muren från insidan,
vi byggde den mer för att ha ett snyggt avslut mot gatan (bättre än halvruttna gamla telestolpar)
 
C crazytok skrev:
Jodå, det absolut möjligt! Men bygger man den höjden med stenar som man bara limmar så skall man använda geonät i två lager bakom. Då håller det utan problem! Man får kolla vad stentillverkaren anger i sina anvisningar helt enkelt... skiljer ju lite beroende på märke.

Men helt klart görbart!
Precis - Och det är det jag menar, kanske var otydlig. Stenar som låser i varandra går ju utmärkt att limma. Vissa behöver inte ens geonät upp till en meters höjd.
Så det är helt klart upp till vilken Sten man använder.
Stenar som inte låser, enbart lim - Det skulle då jag hålla mig undan från när det gäller stödmur.

Men då lever jag med uppfattningen - Gör det en gång, gör det ordentligt. Galet vad jag tar i för det mesta när det gäller dimensionering. Och markarbeten är det värsta jag vet så det hjälper ju till att jag drar på så jag skiter ned mig,,,
 
Någon som har en annan idé på stödmur?

Om man tänker sig att det blir "noll tryck" (jag vet.. men ponera detta) på muren i fråga,
om jag bygger den ca 1m från det område som "rasade" ned för 5år sedan,
då bör det väl ändå inte bli något extremt tryck mot själva muren?

tanken är att fylla med singel eller liknande i bakkant mot det rasade sten/jord-området

skulle man kunna bygga någon typ av "kant" /mur på fri hand med en trälåda som sedan fylles med tex större sten?

alla förslag är bra.. men faktum är att jag nog skulle få ut mest nytta om det är byggt i trä och inte i sten/betong

någon som har bra tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.