Staffans2000
hsd hsd skrev:
Små språkliga avvikelser är ju inget jämfört med importerade eller egenpåhittade förkortningar på 2-3 bokstäver
LOL skrivs det här, titt som tätt. Jag fick internetsöka:D och kom framtill att det betydda "massa kärlek". Men det blev än mer obegripligt när det ofta förekom när en skribent blev mer eller mindre idiotförklarad. Ny sökning gav "Gapskratta högt".
En helt onödig engelsk förkortning med två helt olika betydelser, är en engelk förkortning, för mycket.

Staffan
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Små språkliga avvikelser är ju inget jämfört med importerade eller egenpåhittade förkortningar på 2-3 bokstäver
Du menar en TLA? Three Letter Abbreviation.
 
  • Gilla
  • Haha
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Jag känner någon som hela tiden använder "lr" jag förstår inte vad grundämnet laurentium har med det hela att göra.

@useless Three letter acronym? Eller TBF på svenska.
TBF är skoj, de betyder olika från bolag till bolag, eller till och med från avdelning till avdelning på större bolag, men likväl används de som om det vore självklara för alla involverade.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag känner någon som hela tiden använder "lr" jag förstår inte vad grundämnet laurentium har med det hela att göra.
Eller 'gr8' när man gjort nåt bra. Vad har grotta med det att göra?
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
Staffans2000
I ett inlägg beklagade sig en moder över att tiden inte räckte till, för det var så mycket "rodd" med barnen. Jag föreslog då att hon skulle ro lite mindre och barnen, lite mer, ifall roendet var så viktigt och på så sätt få mer tid över till annat. Det föll inte i god jord, konstigt nog.

Staffan
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
harry73
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
LOL skrivs det här, titt som tätt. Jag fick internetsöka:D och kom framtill att det betydda "massa kärlek". Men det blev än mer obegripligt när det ofta förekom när en skribent blev mer eller mindre idiotförklarad. Ny sökning gav "Gapskratta högt".
En helt onödig engelsk förkortning med två helt olika betydelser, är en engelk förkortning, för mycket.

Staffan
Just LOL (laughing out load) tycker jag som holländare är kul eftersom ordet lol (alltså inte en avkortning) betyder skoj på holländska.
Då är ROTFLOL kanske lite svårare att förstå. Den betyder "rolling on the floor laughing out load" eller LMAO "Laughing my ass off"
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Förpackning av Saltå Kvarns ekologiska, urkärnade och mjuka plommon hålls upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Synd att vi inte har något svenskt ord för att visa på att något inte är hårt :thinking:
 
  • Ledsen
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
harry73
Å andra sidan är LOL knappast ett nytt ord, den finns med i över 30 år redan.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I ett inlägg beklagade sig en moder över att tiden inte räckte till, för det var så mycket "rodd" med barnen. Jag föreslog då att hon skulle ro lite mindre och barnen, lite mer, ifall roendet var så viktigt och på så sätt få mer tid över till annat. Det föll inte i god jord, konstigt nog.

Staffan
Rådd eller rodd eller hur man nu vill stava det är gammal god österbottniska för oreda.
 
harry73
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Synd att vi inte har något svenskt ord för att visa på att något inte är hårt :thinking:
eller är det en sammanslagning av soffa och ofta och betyder det att det passar bra till fredagsmyset?
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I ett inlägg beklagade sig en moder över att tiden inte räckte till, för det var så mycket "rodd" med barnen. Jag föreslog då att hon skulle ro lite mindre och barnen, lite mer, ifall roendet var så viktigt och på så sätt få mer tid över till annat. Det föll inte i god jord, konstigt nog.

Staffan
Vore det inte bättre om mor fick mer ro? Så det blev mindre rodd :D eller rådd som jag skulle säga, men inte skriva, även om jag nu gjorde just det :oops:

Det är väl det berömda livspusslet mamman klagar över, där hon själv till stor del är ansvarig för antalet pusselbitar och svårighetsgraden på mönstret.

Far ror mor är rar (y)
 
Staffans2000
P Pin skrev:
Vore det inte bättre om mor fick mer ro? Så det blev mindre rodd :D eller rådd som jag skulle säga, men inte skriva, även om jag nu gjorde just det :oops:

Det är väl det berömda livspusslet mamman klagar över, där hon själv till stor del är ansvarig för antalet pusselbitar och svårighetsgraden på mönstret.

Far ror mor är rar (y)
Och "Mor kokar mos" samt "Mor kokar mera mos" Barnen hette Sam och Ria. Hunden hette Ali.

Staffan
 
P Pin skrev:
Vore det inte bättre om mor fick mer ro? Så det blev mindre rodd :D eller rådd som jag skulle säga, men inte skriva, även om jag nu gjorde just det :oops:

Det är väl det berömda livspusslet mamman klagar över, där hon själv till stor del är ansvarig för antalet pusselbitar och svårighetsgraden på mönstret.

Far ror mor är rar (y)
Vem var det som uppfann ordet livspussel? I bakhuvudet någonstans så förknippar jag ordet med Maud Olofsson.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och "Mor kokar mos" samt "Mor kokar mera mos" Barnen hette Sam och Ria. Hunden hette Ali.

Staffan
Många ledtrådar i din rebus. Måste vara Knugen? Men att han har två oäktingar som heter Sam och Ria visste jag inte. Ska dubbelkolla med Camilla.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Vem var det som uppfann ordet livspussel? I bakhuvudet någonstans så förknippar jag ordet med Maud Olofsson.
Ingen aning, men jag associerar inte det med henne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.