Hej, jag kommer behöva byta en hel del plåt på huset och jag kom fram till att det billigaste alternativet är att göra det själv.

Frågan är vilka verktyg som krävs. Jag kommer behöva bocka; vindskiveplåt, droppbleck för fasad, övre och undre fönsterbleck och i framtiden plåt för en taklucka där jag bl.a. ska falsa plåten.

Vilka verktyg skulle ni rekommendera? Plåtbock, gummiklubba, falstänger? Specning, märke och antal? Många plåtbockar för lekmän tar ju 750 mm 0,6 mm plåt, men skulle gärna kunna bocka större längder för att slippa skarva. Eller vad säger ni? Tar gärna emot tips!
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Ja det beror ju på vad du har för utseendekrav... Det räcker ju med en skarp bänkkant och en klubba..
Har tyvärr svårt att se hur det blir billigare att göra allt själv
Om det inte räcker med 750 så finns det en del multimaskiner(bockar och klipper i 2000längd men då kostar det runt 25000)
Beställ metervara hos närmaste plåtslagare istället...
 
  • Gilla
Fredrik_N
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja det beror ju på vad du har för utseendekrav... Det räcker ju med en skarp bänkkant och en klubba..
Har tyvärr svårt att se hur det blir billigare att göra allt själv
Om det inte räcker med 750 så finns det en del multimaskiner(bockar och klipper i 2000längd men då kostar det runt 25000)
Beställ metervara hos närmaste plåtslagare istället...
Har inga speciella utseendekrav. En till anledning att jag vill göra det själv är att slippa ta exakta mått för den mängden plåt. Jag behöver ca 100 löpmeter plåt, totalt (uppskattat) 20-30 m². Mycket enklare för mig att ta fram en "mall" för varje detalj, sedan bocka enligt den tills jag är klar
 
Det är ett gammalt hus och standardmåtten gäller alltså inte riktigt, så vissa egna lösningar kommer behövas och då "meckar" jag gärna med en egenbockad plåt tills jag får till en mall, än att måtta in i oändligheten tills plåtis vet vad jag vill :D
 
  • Wow
UffePlåtis
  • Laddar…
Rickard.
Det är ju bara att leta på blocket efter gamla stabila maskiner. Har provat en ny polsk maskin för ≈20000-25000kr och den är i princip helt oanvändbar, fruktansvärd jämfört med t ex en gammal schechtl.

Nöjer du dig med ALU plåt finns det ju otroligt nätta maskiner med sax och bock I ett som t ex många fönstermontörer använder flitigt.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är ju bara att leta på blocket efter gamla stabila maskiner. Har provat en ny polsk maskin för ≈20000-25000kr och den är i princip helt oanvändbar, fruktansvärd jämfört med t ex en gammal schechtl.

Nöjer du dig med ALU plåt finns det ju otroligt nätta maskiner med sax och bock I ett som t ex många fönstermontörer använder flitigt.
Aldrig jobbat med aluminium, men tror det är säkrast att köra på vanlig plåt
 
Rickard.
M mhoglund skrev:
Aldrig jobbat med aluminium, men tror det är säkrast att köra på vanlig plåt
För 2000mm stålplåt behöver du något i stil med schechtl ks 200 för att kunna göra bra plåtar. Man blir förvånad över hur stabila maskinerna behöver vara för tunnplåt. Går du ner till 1.5m eller kortare kan dom vara lite nättare.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
För 2000mm stålplåt behöver du något i stil med schechtl ks 200 för att kunna göra bra plåtar. Man blir förvånad över hur stabila maskinerna behöver vara för tunnplåt. Går du ner till 1.5m eller kortare kan dom vara lite nättare.
Ja då får jag gå ner i längd, söker en budgetmaskin. Det är allt plånboken tillåter i dagsläget
 
Slog till nu de hade en utgående modell. 1000 kr för bänkmodell;

Max Vinkel: 135°
Max Bredd: 1000mm
Max tjocklek: 1mm
Vikt: 33kg

Ok tycker jag.. vi får se hur det blir :)
 
  • Gilla
pelle plåttak
  • Laddar…
Du behöver också en falstång och en plastklubba med rektangulärt huvud och två bra plåtsaxar som lägger plåten till sitan så man kan klippa långt in i plåten. En högersax och en vänstersax. Ett mothåll av järn behöver du också. Och förståss en stor platt vinkelhake till exempel Stanley Framing Square.

Jag som är sparsam brukar beställa plåtlister på metervara av någon lokal plåtslagare och så gör jag resten av arbetet själv. Resultatet brukar bli bra. Har länge önskat mig en ordentlig plåtbockare men inte haft råd att köpa en eller tid att bygga en.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Du behöver också en falstång och en plastklubba med rektangulärt huvud och två bra plåtsaxar som lägger plåten till sitan så man kan klippa långt in i plåten. En högersax och en vänstersax. Ett mothåll av järn behöver du också. Och förståss en stor platt vinkelhake till exempel Stanley Framing Square.

Jag som är sparsam brukar beställa plåtlister på metervara av någon lokal plåtslagare och så gör jag resten av arbetet själv. Resultatet brukar bli bra. Har länge önskat mig en ordentlig plåtbockare men inte haft råd att köpa en eller tid att bygga en.
Tack för tipset!! Menar du plast eller gummiklubba? Du får gärna speca upp mer här eller i PM t.e.x vilka mothåll man behöver, förslag på falstång och bra saxar. Är helt novis när det kommer till plåt.

Jag hade också tänkt göra så, antingen beställa hem plåt som jag klipper själv eller billigast möjliga list t.ex.
 
A
M mhoglund skrev:
Slog till nu de hade en utgående modell. 1000 kr för bänkmodell;

Max Vinkel: 135°
Max Bredd: 1000mm
Max tjocklek: 1mm
Vikt: 33kg

Ok tycker jag.. vi får se hur det blir :)
vad var det för bock? köpt var?:)
 
Handyman 1 skrev:
vad var det för bock? köpt var?:)
Kan inte skicka PM till dig, och vågar inte länka här pga forumregler, reklam osv. Men sök på google "plåtbock utförsäljning". Finns på tillv*rkstaden.se .
 
A
Ok,får man verkligen inte länka här,det har jag aldrig hört tidigare:thinking:
tack för tipset iaf,hittade mycket annat villhöver där också:)
 
  • Gilla
Forllin och 1 till
  • Laddar…
A
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.