P Pappa1986 skrev:
Uppdatering:

Pumpen är kass men i ett annat ärende till försäkringsbolaget så ställde jag frågan om detta möjligtvis skulle kunna ingå i försäkringen? Ja, det gör det, självrisk på 2000:- Imorgon kommer en VVS:are och monterar dit en ny, slapp man byta och krabba själv :=)
Ibland har man tur i oturen.
Det andra ärendet är då vår dotter låg på sjukhus. Fick ett tips att man kunde få ersättning (hade ingen aning men värt att ringa).
Det visade sig att hon skulle få 7000:-
Fick bli partykungen.se direkt :crysmile:

Skönt när allt bara ordna sig så man bara kan få snickra istället :D

Trevlig helg på er alla :D:D
SÅ SKÖNT!!! GRATTIS (mitt i eländet)

Bra att veta att den där snordyra hemförsäkringen kan användas till sånt här

Skönt när det ordnar sig för @Pappa1986 med fru som jag tycker gör ett så fint jobb och uppdaterar oss föredömligt :heart:
 
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 3 till
  • Laddar…
God kväll :=)

Håller på för fullt med blivande matrummet (gamla altanen) & bör vara klart om 1-2 veckor, kommer med lite bilder då :=) men börjar nu spåna mot sommarens projekt.
Här behöver jag lite tips & råd från er :=)

Vi ska göra en liten utbyggnad på ca 6kvm, vi ska gjuta en isolerad platta.
Gräva ur, mura upp med lecablock, fylla, padda mm, Sen när vi kommit upp till lämplig nivå, hur mycket isolering ska man ha? Efter isolering så armerar vi, gjuter.
När gjutningen är klar och vi väntat X antal dagar innan bygge kan påbörjas, ska man ha platonmatta eller vad blir bäst anser ni? Vi ska ha parkettgolv där.

Tack på förhand :=)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
God kväll :=)

Håller på för fullt med blivande matrummet (gamla altanen) & bör vara klart om 1-2 veckor, kommer med lite bilder då :=) men börjar nu spåna mot sommarens projekt.
Här behöver jag lite tips & råd från er :=)

Vi ska göra en liten utbyggnad på ca 6kvm, vi ska gjuta en isolerad platta.
Gräva ur, mura upp med lecablock, fylla, padda mm, Sen när vi kommit upp till lämplig nivå, hur mycket isolering ska man ha? Efter isolering så armerar vi, gjuter.
När gjutningen är klar och vi väntat X antal dagar innan bygge kan påbörjas, ska man ha platonmatta eller vad blir bäst anser ni? Vi ska ha parkettgolv där.

Tack på förhand :=)
Hej
Det beror ju på givetvis på HUR lång tid det är inomhusklimat innan golvet läggs. Men kolla länken och vanlig inneluft kräver 16 veckor. Vill du lägga det innan så får det bli platonmatta. Jag själv hade väntat :). Sen går det givetvis att skynda på med en luftavfuktare. Finns med i länken också
https://lup.lub.lu.se/search/ws/files/4715362/641849.pdf
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
G Greatstomp skrev:
Hej
Det beror ju på givetvis på HUR lång tid det är inomhusklimat innan golvet läggs. Men kolla länken och vanlig inneluft kräver 16 veckor. Vill du lägga det innan så får det bli platonmatta. Jag själv hade väntat :). Sen går det givetvis att skynda på med en luftavfuktare. Finns med i länken också
[länk]
Kanon, ska kolla detta. Stort tack. Du har inte koll på hur mycket isolering man ska ha i plattan?
 
P Pappa1986 skrev:
Kanon, ska kolla detta. Stort tack. Du har inte koll på hur mycket isolering man ska ha i plattan?
Hej
Absolut, 300 mm är oftast standard men man kan också öka den till 500 mm. Men gör inte så stor skillnad
 
G Greatstomp skrev:
Hej
Absolut, 300 mm är oftast standard men man kan också öka den till 500 mm. Men gör inte så stor skillnad
Aha oki. Och då pratar vi om cellplastisolering? :D

Har fundering på om man ska göra en plintgrund istället men ska fundera lite till (y):D
 
Plintgrund är ju lite enklare att göra själv. Kör man färdiga plintar så slipper man ta dit betongbil med.
Jag håller själv på med en tillbyggnad på 50m² på plintgrund.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Det går bra att lägga ett regelgolv över cellplast också. Alltid skönt med välisolerat golv.

Plintar, gjuta en mur och mura uppen krypgrund eller gjuta en betongplatta.

Värt att tänka på är att cellplast inte är så mycket dyrare än makadam så istället för att fylla med makadam kan man lägga cellplast för att nå upp till önskad höjd för plattan
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Hopp å hepp och god kväll gott folk :D
Nu är vi äntligen klara med matrummet (gamla altanen)
Har tagit en evig tid har det kännts som iaf men skönt att komma i mål.
Nu gör vi inget mer inne förräns tidigast höst/vinter utan kommer köra på utomhus istället.
Byta panel, bygga ut ja det kommer finnas att göra, få bara hoppas pengarna räcker :D
Första bilden är en före-bild, hade andra före-bilder men de försvann i och med en kraschad telefon men man kan inte få allt hehe, men resten är på hur det blev :D
Sista bilden har vi gjort en öppning för katterna in till tvättstugan :D
Renoverat matrum med trägolv och tak, kristallkrona, matbord med stolar och utsikt till trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat matrum med två kristallkronor, ett dukat mörkt bord, mönstrat golv och elektrisk spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat matrum med dukat bord, kristallkrona och elektrisk öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat matrum med mörka tapeter, kristallkrona, uppdäckt bord och en dekorativ eldstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat matrum med dukat bord, guldiga matstolar och kristallkronor, tidigare en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat matrum med dukat bord, kristallkrona och blå tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat matrum med blått bord, gyllene bestick, trästolar och mönstrade tapeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat matrum med mönstrade tapeter, kristallkrona, dukat bord och spegel på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat matrum med dukat bord, kristallkrona och elektrisk brasa på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat matrum med dukat bord, vitt porslin och guldfärgade bestick, samt dekorativ blomsterarrangemang i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat matrum med blått mönstrat tapet, träbord, stolar och kandelaberkrona, vita fönsterdörrar och dekorativ matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat matrum med mönstrad tapet, trägolv och kattlucka in till tvättstugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
mikethebik och 19 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Sista bilden har vi gjort en öppning för katterna in till tvättstugan
Det blev visst näst sista bilden ;)

Snyggt med uterummet! Är det fortfarande ett uterum eller är det fullisolerat nu?
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Kul att du håller uppe nivån!

Får katterna tvättstugan som eget "hemligt" rum?
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Det blev visst näst sista bilden ;)

Snyggt med uterummet! Är det fortfarande ett uterum eller är det fullisolerat nu?
Haha, ja det blev i lite oordning. Skulle flyttat runt bilderna men nu få det vara dom det är hehe.
Nu är det fullisolerat :D

@Johannes Carlsson Hemligt vet jag inte men jag försöker hålla mig undan tvättstugan :crysmile:
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
Hej och hå.

Behöver lite hjälp ac de kunniga.
Vårat vatten håller på och jäklas lite. Hur fpr jag ordning på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.