När man nu är inne på att handla, så är det en sak som irriterar mig, det är inte handlar på vägen, när det är något enkelt som att byta ut en strömbrytare. Man kan fråga kunden vad som finns monterat innan.
Jag förstår att man ofta måste åka till kunden först för att sen handla.
Och jag har förståelse För att man handlar hos grossen. Och inte hos våra bygglador.
 
P Pin skrev:
Ingenting, men det tar en minut att kolla om det finns i lager så man inte åker i onödan.

Jag frågar dig för att jag försöker förstå dina argument. Det är nog du själv som får fundera på om du öht lyssnar och reflekterar över mina. Det är inte av gud givet att byggbranchen ska fortsätta på samma sätt som de senaste decennierna.
Visst kan Grossen säkerligen bli bättre på en snabb näthandel som så många vanliga butiker som biltema eller jula. Där man kan hämta efter 30min.
Då kan man snabba upp ordentligt. Det tjänar båda parter på.
Dock så kan man inte få in nätbutiker i det här.
Sen kan jag ändå ändra mitt tänkande när det lager. Det kan finnas anledning att beställa från nätet för allmänt inköp. Sånt som går hela tiden. T.ex vu eller strömbrytare. Sånt som jag tycker man ska ha i bilen. Men att handla för en specifik kund är svårt och faktiskt dumt om man ringer dagen innan va gör man då?
 
P pmd skrev:
Men det är ju inte tiden som kunden betalar för i slutändan utan resultatet.

Jag föredrar alla gånger en offert med ett totalpris, kanske inklusive material kanske utan, det beror på situationen. Offerten ska naturligtvs specificera de olika ingående kostnaderna.

Då kan jag själv räkna ut timtaxan, men det är egentligen inte så intressant då.
Med offerter som anger ett totalpris kan jag lätt jämföra olika offerter (och välja den som är billigast för att sen skrika på hjälp här på Byggahus när allt går åt helsike).

Enbart priset är inte avgörande. Det spelar ockppså roll hur tidplanen ser ut och hur förtroendeinjagande hantverkaren verkar.
En offert är oftast dyrar en löpande
Men är det större saker som nytt badrum då föredrar jag offert.
 
B Byggdjuret skrev:
Nu verkar du ha missat mycket av det som skrivits.
Men en snabbkurs hur världen ser ut för hantverkare. De har inte möjligheten att beställa från nätet eller jaga runt. Det innebär att man väljer sin favorit grosse som.dessutom har väldigt mycket på lager.
Skulle de behöva flänga runt för att hitta allting kommer det ändå sluta på ahlsell. Samt att du som kund får betala extra för.
Om de tar 500:- /h och de har säkert lagt minst en timme de innebär att vägguttaget som var 50:- billigare helt plötsligt bra mycket dyrare
Jag ser det absolut inte ett problem att hantverkare "måste" handla från grossen.

Inga konstigheter (för min del) med 180kr + 20%, för något som kostar 150kr på elbutik.

Det jag har problem med, är när dom köper det för 180 spänn på ahslell, och låtsas att det kostar 400.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Jag ser det absolut inte ett problem att hantverkare "måste" handla från grossen.

Inga konstigheter (för min del) med 180kr + 20%, för något som kostar 150kr på elbutik.

Det jag har problem med, är när dom köper det för 180 spänn på ahslell, och låtsas att det kostar 400.
Jag börjar med att skriva att jag håller med dig fullt ut. Det här upplägget måste förändras och kommer att förändras men det tar tid.

Det däremot du och många andra måste försöka förstå är att denna omställning inte kommer att leda till lägre totalpriser. Sista raden kommer att se likadan ut. Däremot blir transparensen bättre.
Visst finns det många företag som kanske kan pruta en aning på marginalen just nu. Men otroligt mycket tyder på att företag inom hantverksbranschen kommer att behöva öka marginalen i framtiden för att överleva.
Så passa på att renovera medans det är billigt.;)
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det däremot du och många andra måste försöka förstå är att denna omställning inte kommer att leda till lägre totalpriser. Sista raden kommer att se likadan ut. Däremot blir transparensen bättre.
Jodå, det har jag full förståelse för.
Jag kostar själv en hel del pengar när jag jobbar, men med fullt transparanta priser :p

Sen tror jag det i vissa fall skulle leda till sänkta priser, bland dom som sköter det hela sämst.
Det blir mer raka jämförelser mellan hantverkare om materialpåslaget normaliseras
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Jodå, det har jag full förståelse för.
Jag kostar själv en hel del pengar när jag jobbar, men med fullt transparanta priser :p

Sen tror jag det i vissa fall skulle leda till sänkta priser, bland dom som sköter det hela sämst.
Det blir mer raka jämförelser mellan hantverkare om materialpåslaget normaliseras
”Sen tror jag det i vissa fall skulle leda till sänkta priser, bland dom som sköter det hela sämst.
Det blir mer raka jämförelser mellan hantverkare om materialpåslaget normaliseras”
Njaa. Dom som sköter det sämst har ofta mycket dolda avgifter och de mest otydliga påslagen. Detta för att ”se billiga” ut vid en första anblick. Tim debitering är låg.
Om dessa helt plötsligt ska ändra sitt upplägg så gäller i teorin samma sak för dom. Ska dom inte sänka sina marginaler så måste man flytta mellan posterna eller effektivisera sin verksamhet,

Nu pratar jag om ”ärliga” företag som inte fuskar med annat vilket är vanligt idag bland företag som jobbar mot ”privatare” där det är sämre kontroller.
 
P
E El-Löken66 skrev:
Hade du själv gjort så när du skulle handla fredagschips på Konsum?
Jag handlar matvaror (för resonemangets skulle räknar vi chips till matvaror) en gång i veckan genom att beställa på ICAs webshop (jag har använt COOPs webshop också, men inte lika ofta). Jag beräknar förstås vad som kommer att gå åt under veckan innan jag lägger beställningen. I den beräkningen ingår fredagschipsen. Allting levereras hem till mig av ICAs budbil.

Är det svårare för en hantverkare att planera sina materialinköp? Har man så dålig framförhållning att man måste avbryta arbetet och åka till Ahlsell när man behöver material?
 
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
P
U Uffe A skrev:
Man loggar in på deras webbplats
Beställer och i de flesta fall (om det inte är en udda fågel man är på jakt efter så hämtar man det på morgonen efter
Deras centralager jobbar till sent på kvällen för att plocka ihop ordern och lasta bilen
Sen är det en chaufför som kör ut det till den valda butiken så att man kan hämta det medetsamma de öppnar (såvida allt går bra med transporten)
Därför såär det bättre att handla från grossen istället för att förlita sig på en leverans från Postnord eller Bring
Behöver man hjälp med något så är säljarna kunniga och vet vad de pratar om
Försök att få samma service på nätbutikerna
Tas ett skäligt påslag på mtrl ut, så gynnar det båda parter
En sorts näthandel med andra ord.

För att spinna vidare på fredagschipsanalogin så tycks det där fungera ungefär som när jag handlar hos ICA. Om jag har bråttom kan jag välja att hämta själv istället för att få varorna hemkörda. Jag beställer dock alltid på ICAs websidan och det är ICA som plockar ihop varorna i båda fallen.

Då är det faktiskt lite bättre än jag befarade. Hantverkaren behöver inte tillbringa speciellt lång tid med att hämta material. Tiden i Ahlsellbutiken borde inte behöva vara mer än cirka fem minuter i normalfallet så tiden för materialinköp bestäms till allra största delen av tiden det tar att köra till butiken och tillbaka till kunden.
 
P
B Byggdjuret skrev:
En offert är oftast dyrar en löpande
Men är det större saker som nytt badrum då föredrar jag offert.
Jo, för småsaker är det inte värt att hålla på med offertförfrågningar. Om jag råkar ut för en vattenläcka som inte ser komplicerad ut så ringer jag min favoritröris och frågar om han kan komma och fixa den och ber honom uppskatta vad det kan komma att kosta.

Då har jag honom fast, för han kan ju inte lägga på mer än 15% på kostnadsuppskattningen! :cool:
 
P pmd skrev:
Jo, för småsaker är det inte värt att hålla på med offertförfrågningar. Om jag råkar ut för en vattenläcka som inte ser komplicerad ut så ringer jag min favoritröris och frågar om han kan komma och fixa den och ber honom uppskatta vad det kan komma att kosta.

Då har jag honom fast, för han kan ju inte lägga på mer än 15% på kostnadsuppskattningen! :cool:
Sen va de inte din favvoröris längre:p
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Jag ser det absolut inte ett problem att hantverkare "måste" handla från grossen.

Inga konstigheter (för min del) med 180kr + 20%, för något som kostar 150kr på elbutik.

Det jag har problem med, är när dom köper det för 180 spänn på ahslell, och låtsas att det kostar 400.
Jag hade släppt överpriserna i mitt resonemang. Men ingenting säger att hantverkaren inte tar Ahlsell priser även om han näthandlat. håller man redan på favvolistan för prissättning:) varför sluta nu?
Då vinsten blir ännu högre. :cool:
 
P pmd skrev:
Jag handlar matvaror (för resonemangets skulle räknar vi chips till matvaror) en gång i veckan genom att beställa på ICAs webshop (jag har använt COOPs webshop också, men inte lika ofta). Jag beräknar förstås vad som kommer att gå åt under veckan innan jag lägger beställningen. I den beräkningen ingår fredagschipsen. Allting levereras hem till mig av ICAs budbil.

Är det svårare för en hantverkare att planera sina materialinköp? Har man så dålig framförhållning att man måste avbryta arbetet och åka till Ahlsell när man behöver material?
Du är verkligen inte hantverkare du. Det skulle se ut det om alla hantverkare åkte omkring med veckans materialinköp i en trialer bakom servicebilen. Väldigt många jobb kräver också ett besök på plats för att avgöra vad som behövs.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jo, för småsaker är det inte värt att hålla på med offertförfrågningar. Om jag råkar ut för en vattenläcka som inte ser komplicerad ut så ringer jag min favoritröris och frågar om han kan komma och fixa den och ber honom uppskatta vad det kan komma att kosta.

Då har jag honom fast, för han kan ju inte lägga på mer än 15% på kostnadsuppskattningen! :cool:
Och sen när han är fast då?

Då måste han planera jobbet hos dig noga, så att han kan e-handla material i god tid.
Så har du vattenläckan fixat på max en vecka sedan, till flera kronor längre pris :D
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jo, för småsaker är det inte värt att hålla på med offertförfrågningar. Om jag råkar ut för en vattenläcka som inte ser komplicerad ut så ringer jag min favoritröris och frågar om han kan komma och fixa den och ber honom uppskatta vad det kan komma att kosta.

Då har jag honom fast, för han kan ju inte lägga på mer än 15% på kostnadsuppskattningen! :cool:
”Jo, för småsaker är det inte värt att hålla på med offertförfrågningar. Om jag råkar ut för en vattenläcka som inte ser komplicerad ut så ringer jag min favoritröris och frågar om han kan komma och fixa den och ber honom uppskatta vad det kan komma att kosta.”

Tror du att det är mer värt att lämna en kostnadsuppskattning än en offert på småjobb? Eller tror du att en kostnadsuppskattning kommer blir lägre än en offert?

En kostnadsuppskattning kommer rimligen bli högre en än offert så man har marginalerna på sin sida. Likaså ett takpris.
Ingen normal hantverkare vill ju riskera att gå back i slutändan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.