Snailman
Jag har idag takvärme (varmluft ur ventiler i taket (och därför skitkalla golv), så jag vill komma så långt från det som det går... och då blir ju golvet det som är längst från taket. ;D och sedan tar jag ftx system så jag slipper ventiler som släpper in kall uteluft, jag märker inget kallras med nuvarande uppvärmning, så slipper jag ventiler i väggarna tror jag inte det är någon fara.

Och som sagt klinker, för då behöver jag inte ha på golvvärmen så högt, då det leder värme bra, och plattan kan lätt torka ut uppåt då fogana släpper igenom fukt.
 
Wester skrev:
Radiatorerna heter floreal och är franska tror jag. En avgjutninga av en gammal slotsmodell ...
Snälla Wester, kan du inte berätta var ditt hus bor, så jag kan komma och stjäla dina radiatorer, vänta vänta vänta, kolla närmare på dem, menar jag :)

MYCKET SNYGGA. Sådana skall vi ha på nedervåningen (de blir nog tyvärr för tunga för ovanvåningen :()

/ Fredrik
 
Westers är jättefina jo ! Lite för maffiga för oss dock.. :'(

Tips på snygga radiatorer någon ... ?

 
W
Tornhill skrev:
Snälla Wester, kan du inte berätta var ditt hus bor, så jag kan komma och stjäla dina radiatorer, vänta vänta vänta, kolla närmare på dem, menar jag :)

MYCKET SNYGGA. Sådana skall vi ha på nedervåningen (de blir nog tyvärr för tunga för ovanvåningen :()

   / Fredrik
Du kan ju försöka bära dem själv ;) Men du kanske är tyngdlyftare
 
Nu har jag fått nytt vatten på kvarnen !

1. Man kan inte ha mattor på golvet om man har gv, eftersom man blockerar värmen.

2. Om man har gv är det är i princip meningslöst att elda i kakelugn/kamin i försök att minska värmekostnaderna eftersom gv-systemet är för trögt.

Sant eller falskt ?
 
Pius skrev:
Nu har jag fått nytt vatten på kvarnen !

1. Man kan inte ha mattor på golvet om man har gv, eftersom man blockerar värmen.

2. Om man har gv är det är i princip meningslöst att elda i kakelugn/kamin i försök att minska värmekostnaderna eftersom gv-systemet är för trögt.

Sant eller falskt ?
Dubbelfalskt. Så svart och vit är inte verkligheten.
 
Pius skrev:
Nu har jag fått nytt vatten på kvarnen !

1. Man kan inte ha mattor på golvet om man har gv, eftersom man blockerar värmen.

2. Om man har gv är det är i princip meningslöst att elda i kakelugn/kamin i försök att minska värmekostnaderna eftersom gv-systemet är för trögt.

Sant eller falskt ?
1. Heltäckningsmatta är nog ingen bra ide..

2. Med ingjuten golvvärme så blir det trögt o lätt över temp, Ska man elda mycket/varje dag kan man köra golvvärmen på utegivare o en kurva som är lägre än man vill ha.. Då är det bara att elda till den temp man vill..

Personligen så skulle jag inte köpa en kamin om jag hade golvvärme, Man har väl golvvärmen för att värmen ska komma från golven el har jag missat nått...
 
2an: Man har väl kamin/annan eldstad delvis p.g.a. att man har hopp om att minska värmekostnaderna, i a f tror jag att många eldar av den anledning.
Många som bygger nytt idag sätter någon typ av eldstad. Och flertalet som
bygger nytt idag sätter golvvärme. Så ... ?
Det tjatas ju om att golvvärme är betydligt mer effektivt (billigare) än radiatorer. Jag tycker det är högst väsentlig information om det faktiskt är så att ev. vedeldning är verkningslös vid gv.

Angående mattor så var det inte direkt heltäckningsmattor jag syftade på ...
 
Pius skrev:
2an: Man har väl kamin/annan eldstad delvis p.g.a. att man har hopp om att minska värmekostnaderna, i a f tror jag att många eldar av den anledning.
Många som bygger nytt idag sätter någon typ av eldstad. Och flertalet som
bygger nytt idag sätter golvvärme. Så ... ?
I ett nybyggt, välisolerat hus med värmepump (jord/berg) finns nog ingen större ekonomi i att försöka sänka uppvärmningskostnaderna med att elda i en eldstad i vardagsrummet. Visst kan du nagga några kilowatt, men eldstad, skorsten, sotning, jobbet med ved (med allt vad det innebär) är ingen nollkostnad. Är man seriöst instresserad av vedeldning ska man lägga in en vedpanna som jobbar mot centralvärmesystemet i huset och inte ha pannrummet i vardagsrummet som t ex en kakelugn innebär.

Ang golvvärme i övrigt tror jag ingen har ångrat sig som har det, däremot tror jag det finns dom som ångrar sig att dom inte lade in det. För det finns en anledning till varför man har golvvärme, komforten vintertid! I sovrummet har vi lite lägre rumstemperatur och det betyder att termostaten stryper slingan mest hela tiden. Jag lovar, det golvet (14mm parkett) är inte varmt när man kommer från ett annat rum. Att ha så kalla golv i hela huset efter att ha levt med golvvärme i 2 år är helt otänkbart för mig.
 
Jag tycker det är väldigt konstigt om det inte skall löna sig att vedelda som
tillskott. Bara för att man har värmepump så innebär det ju definitivt inte att
värmen till ett tvåplanshus blir gratis eller ens billig.

Du har säkert rätt i att det troligen inte är lönsamt med kamin eller dyl. om man
räknar med anskaffningskostnaden. Det som är en nyhet för mig är att det inte
nämnvärd grad påverkar hur mycket värmepumpen jobbar om man har gv, t.ex. kalla dagar som idag.

Kanske radiatorer fungerar bättre i det fallet ?
 
Dom senaste dagarna har det varit rejält kallt med natt temperaturer ner mot -25 grader. Min totala elförbrukning ser ut så här (obsevera att periodförbrukningen motsvarar mer än ett dygn, ca 27 tim)

Datum Klockslag Periodförbrukning
2007-02-20 01:40 43 kWh
2007-02-18 22:25 33 kWh
2007-02-17 18:57 40 kWh
2007-02-16 15:45 40 kWh
2007-02-15 12:20 33 kWh
2007-02-14 08:57 35 kWh
2007-02-13 05:40 34 kWh

Vi värmer ca 165 kvm enplanshus. Ingjuten golvvärme, 20 cm isolering under platta. Innetemp 21,5-22 grader. 2 vuxna+ 2 barn. Ventilerar med ftx. Total årsförbrukning ca 8800 kWh.

När man har dessa förbrukningssiffror (som inkluderar alla el) under den kallaste perioden ser inte jag det personligen värt besväret eller det ekonomiska i att elda med ved som komplement. Om man däremot tycker att en brasa i vardagsrummet är det mysigaste som finns, ja då är vi inne på en helt annan diskussion.
 
Ab-cd: Om det verkligen stämmer at ni har 8800 kWh i årsförbrukning all el inkluderad så ber jag att få gratulera ! Verkar osannligt lågt så jag förstår verkligen att du är nöjd. Jag har nog inte hopp om att vi skall komma så billigt undan med jordvärmepump. Min bror som bor i ett relativt nybyggt hus har
11-12 000 kWh enbart för hushållsel (oljepanna).

Hm, förresten, bor du norra eller södra delen av landet ... ?
 
Ett nybyggt hus med golvvärme o en vp som klarar att täcka utan eltillskott så kommer det ta väldigt många år att tjäna in vad en kamin kostar bara att köpa o installera även om du har nån som kommer med färdig ved helt gratis..
Du har ju både sotningsavgift o brandskyddskontrolls kostnaden oxå, Nu är det väl bara vart annat år som det är sotning o vart 4:e kontroll..
Sotning ca 400:-/gång
Kontroll drygt 800:-/gång

Du kan köra 400 kWh tillskotts el bara för fasta avgifterna...
 
Några funderingar efter en husvisning...
Har varit och kollat på ett 70-tals hus som står på "hel platta". På detta ligger det ett träbjälklag (2tum4). Sedan ligger det spånplatta och sedan laminatgolv etc.
Om man skulle få för sig att ta bort befintliga radiatorer och lägga golvvärme på glespanel mellan träbjälkarna. Man borde få ner ca 70mm isolering mellan platta och glespanelen.
Räcker det med 70mm isolering nedåt mot plattan?
Vad tror ni att det finns för isolering under/i plattan?
Om man lägger golvvärme i bef.grundkonstruktion, kan man få problem med fuktvandring underifrån?
 
2an: Vi sätter inte kakelugn i huvudsak för att minska värmekostnader men jag hoppas verkligen att den har någon inverkan. Och om det är någon skillnad på radiatorer och golvvärme i det fallet så skulle vi självklart vilja veta det.

För övrigt så är det mycket vanligt i Finland att man sätter någon form av eldstad när man bygger nytt. Vi vill absolut inte vara bundna av eltillgången, varför kakelugn och vedspis är ett självklart val för oss, oberoende om det "betalar sig" eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.