Osäker på om det är rätt delforum, men prövar här.

Är det någon som byggt flytbrygga i insjö som har erfarenheter att dela?

Tanken är att bygga en lång och relativt smal flytbrygga då vi har långgrunt och naturliga variationer av vattennivån på ca 50cm över året. Behöver komma ut ca 10m för att det ska vara någon meningsfull skillnad.
Smal för att hålla nere vikt och pris, eventuellt blir det en större del längst ut vid senare tillfälle.

Målet är att man ska kunna stå på bryggan för att kliva i plasteka, kanot och kanske meta någon mört, men inga möblemang eller liknande.

Min tanke är sektioner med ca 1,3m bredd och 3m längd där varje sektion hålls uppe med 4st 200L tunnor. Varje sektion skulle då väga under 200kg och ha 800kg "flykraft". Overkill?

Hur stabil blir en så smal brygga att gå på?

Någon annan som byggt brygga som har någon input innan jag gör om era misstag en gång till?
 
Mats-S
B Buling skrev:
Någon annan som byggt brygga som har någon input innan jag gör om era misstag en gång till?
Hej!

Även jag hade tänkt mig en flytbrygga från början ... men det finns ett bättre alternativ om förhållandena hos dig inte är extrema.
Jag byggde min sjöveranda/brygga på sk burtonrör, dvs galvade stålrör ca 5cm diameter typ:
https://www.stallning.se/fasadstallningar/ramstallning/stallningsdelar-ram/stallningsror

Min har stått i 20 år nu på Vänern utan några större rörelser, ibland får man slå ner någon stolpe någon cm när det varit en större höjning av vattnet samtidigt som isen legat. Men vårsolen värmer bra på järnstolparna, så isen smälter snabbt runt dom :)

Vänern har ganska stora variationer på vattennivån, så den yttersta sektionen har jag gjort sänkbar så att även när det är extremt lågvatten får man en bra nivå för insteg till båtar/kanoter/vindsurfingbrädor.
Jag ska till sommarstället på påsken, så om du är intresserad kan jag ta lite "konstruktionsbilder" så att du får lite koll det tekniska ;-) Här är några översiktsbilder:

Sjöveranda med stålrörskonstruktion och trämöbler vid en sjö, komplett med räcken och måsfria stolptoppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stabil träbrygga på galvade stålrör vid sjö med förebyggande anordningar mot fågelsittning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den stora fördelen mot en flytbrygga är givetvis stabiliteten ... jag tror den bryggan du beskriver blir ganska ranglig pga att den är så smal.

ps.
Om du undrar vad det är för pinnar överst på stolparna. så är det för att inte måsarna ska kunna sätta sig där. Dom håller även en ståltråd som är spänd mellan stolparna (över räcket), så bryggan är helt måsfri efter den åtgärden :)
ds
 
Redigerat:
  • Gilla
Buling och 2 till
  • Laddar…
Snyggt bygge!
Och japp det hade varit bättre med fast brygga, men vissa år är isläget riktigt illa med ett isflak som trycker/ drar. Sjön är lång, vindpinad och i norrland. Tidigare försök med fast brygga på just burton-rör har alla misslyckats.
Flytbrygga som går att ta upp är enda alternativet tråkigt nog.

Det verkar vara ganska vanligt med flytbryggor i mer rektangulära mått, så det finns en skärningspunkt mellan stabilitet och bredd, men där också egenvikten och flytkraft måste spela roll. En tung brygga bör ju vara stabilare än en lätt.

Självbärande pontonbryggor som floattech mfl hade ju varit klockren men blir för dyrt när alla delar är medräknade.
 
  • Gilla
Parga
  • Laddar…
Mats-S
Då faller min ide helt klart, inser ditt problem :cry:

Jag skulle börja som du tänkt, och sedan ta det som ett "utvecklingsprojekt", det var lite så som min sjöveranda blev till, tog flera år innan jag var nöjd. Blir flytbryggan för ranglig får du stabilisera den på något sätt.

En ide är kanske att lägga in stabilisatorer som skjuter ut någon meter i sidled där du skarvar ihop flytelementen. Men inte helt optimalt då dom förstör bryggans sidolinje.

Kanske man kan hälla en del sand/betong i tunnorna för att få barlast i botten av dem och få ner tyngdpunkten på bryggan .. :thinking: .... kanske man kan börja med burtonrör närmast land där kanske isen inte greppar så hårt :thinking:

Det är nog ganska mycket "try and error" som gäller här innan du blir helt nöjd, men det kan samtidigt vara rätt kul när man får till det rätt (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Buling
  • Laddar…
Har byggt en flytbrygga på liknande sätt till sommarstugan. Vi gjorde sektionerna 3x1,2 eller 1,4 m, minns inte riktigt. Som flytelement köpte vi andrasortering av floattech-element och fäste under. Är inga problem alls med stabiliteten, men elementen är ju givetvis inte så höga som tunnor så bryggan ligger ju väldigt lågt och fint i vattnet.. Vi har träpålar nedslagna i ring-fästen på båda sidor av bryggan, vilket också bidrar till stabilitet. Vid flyttning/upptagning av bryggan om man står på en lös sektion som flyter fritt är den ganska vinglig.
 
  • Gilla
Buling
  • Laddar…
Intressant. Floattech hade ju varit drömmen men en sektion kostar ju som en hel brygga, nog för att de säkert är värd priset men inte för en bonläpp.

Tunnorna är 58cm, men man skulle ju kunna fylla vatten I varje tunna och försöka sänka höjden utan att påverka den totala lyftkraften för mycket.

I värsta fall får man väll göra två varianter och försöka hitta en lämplig brytpunkt. Blir ju ganska många kilo extra vikt och kr för varje dm i bredd. Gör man den 2m bred från start kanske man sparar lite tid vid bygget men svär över varje kilo när den ska i och ur sjön.

Tack för input.
 
Vi har en rätt lång flytbrygga i havet och man slåss ju mot olika problem. För smal så blir den vinglig, för korta delar så blir den vågig att gå på. Bygger man bort bägge problemen kan man inte lyfta den enkelt.
Våra sektioner är 1,60 x 4,20 om jag inte minns fel med sex musseltunnor vardera. Superstabil och supertung att ta upp på hösten... kräver åtta man för att orka.
Jag tror runt 1,2 bred och 4 meter lång är en bra kompromiss, beroende på hur stabil man önskar den.
 
  • Gilla
Buling
  • Laddar…
Mats-S
B Buling skrev:
man skulle ju kunna fylla vatten I varje tunna och försöka sänka höjden
Vatten är nog inte så bra eftersom du får en rörlig dödvikt då som kommer att bidra till sidorörelser och egensvängning.
Tror att det är bättre med betong som jag föreslog tidigare inlägg.
G GustH skrev:
bryggan ligger ju väldigt lågt och fint i vattnet
Precis, det är nyckeln till att få den någorlunda stabil (y)
 
Mats-S
J kalle_k skrev:
För smal så blir den vinglig, för korta delar så blir den vågig att gå på. Bygger man bort bägge problemen kan man inte lyfta den enkelt.
En ide är ju då att göra block på typ 1.60X210 enl dina beprövade mått, som man konstruerar så att man kan montera ihop dom parvis i vattnet mha rejäla "sidobalkar".

Nästan att man som en gammal timmerman blir sugen på att bygga en flytbrygga nu för att se hur man kan göra den smart, stabil och lätt att ta upp :geek: ... jojo jag kan tänka mig frugans reaktion, för så fort jag kör lite roliga extraprojekt så anser hon att jag gör onyttiga saker :crysmile:
 
  • Gilla
Buling
  • Laddar…
J kalle_k skrev:
Vi har en rätt lång flytbrygga i havet och man slåss ju mot olika problem. För smal så blir den vinglig, för korta delar så blir den vågig att gå på. Bygger man bort bägge problemen kan man inte lyfta den enkelt.
Våra sektioner är 1,60 x 4,20 om jag inte minns fel med sex musseltunnor vardera. Superstabil och supertung att ta upp på hösten... kräver åtta man för att orka.
Jag tror runt 1,2 bred och 4 meter lång är en bra kompromiss, beroende på hur stabil man önskar den.
Ja vikten blir ju väldigt viktig (höhö) en gång per år. Därför jag höftde på 3m längd.
Minns du om tunnorna ligger på längden eller tvären under bryggan? Det borde ju ge lite olika effekter.

Sand i tunnorna är nog bättre än vatten som du säger, men svårare att ta ur och något man vill undvika när den ska upp. Kanske ett fack för barlast kan vara en idé ändå, eller om man hänger betonghinkar på sidorna.
 
Mats-S Mats-S skrev:
En ide är ju då att göra block på typ 1.60X210 enl dina beprövade mått, som man konstruerar så att man kan montera ihop dom parvis i vattnet mha rejäla "sidobalkar".

Nästan att man som en gammal timmerman blir sugen på att bygga en flytbrygga nu för att se hur man kan göra den smart, stabil och lätt att ta upp :geek: ... jojo jag kan tänka mig frugans reaktion, för så fort jag kör lite roliga extraprojekt så anser hon att jag gör onyttiga saker :crysmile:
Ja gäller ju att de är långa nog så det inte blir en gungbräda av allt
 
Tunnorna måste ligga bredvid varandra på längden så brett isär som bryggan tillåter.
Grannbryggan till oss är kanske 80cm och innan de hade stabilisatorer (en tunna ut från resp sida) höll man på att slå ihjäl sig på den.
Men om man behöver prioritera vikt hade jag gjort en på 1m bred och låtit tunnorna gå ut i sidled, dvs 90grader bort från bryggan och sen kanske fyra meter lång. Det kommer funka. Kör med 22x95 brädor med 22 emellan dem så blir inte det orimligt tungt
 
Nu är ju våra bryggor tunga, men flera av sektionerna har sex tunnor.
Att lägga i sand för att få ner tyngdpunkten tycker jag låter dåligt. Att ta bort en tunna som ligger under bryggan är faktiskt skitjobbigt. För du har väl inte tänkt bära sanden... våra bryggor ligger lagom djupt, tup halva tunnan. Tunnan skall ju också läggas ”in” i regelverket. Dvs ovansidan tunnan ligger mot golvet, så man inte bygger allt ovanpå tunnorna.
Då kan det nog bli latjolajban när svärmor skall provgå den
 
J kalle_k skrev:
Nu är ju våra bryggor tunga, men flera av sektionerna har sex tunnor.
Att lägga i sand för att få ner tyngdpunkten tycker jag låter dåligt. Att ta bort en tunna som ligger under bryggan är faktiskt skitjobbigt. För du har väl inte tänkt bära sanden... våra bryggor ligger lagom djupt, tup halva tunnan. Tunnan skall ju också läggas ”in” i regelverket. Dvs ovansidan tunnan ligger mot golvet, så man inte bygger allt ovanpå tunnorna.
Då kan det nog bli latjolajban när svärmor skall provgå den
Ja, det blir ju 44cm total bygghöjd. Väger stommen 200kg och det är 4st 200l så borde 25% av tunnornas volym vara under vatten från start och gissar att det är 15-20cm som ger en flytande höjd på 24-29cm från trä till vatten. Med några nypor salt såklart.

Har ni några medar eller liknande under? Den kommer ligga på en plats där man skulle kunna dra upp den med bil eller traktor, ganska snäll strandlinje.

Skulle ett möjligt alternativ för en lättare brygga vara att göra delar av trallen enkel att ta lös. Plattor eller liknande. Såklart inte det som ligger över tunnorna.
Stommen verkar hamna under 100kg oavsett.

28x120 ska väga 2.78kg/m enligt internet och det blir över 100kg ganska fort.
 
För bästa stabilitet ( har jag fått höra) så ska runda tunnor eller rör, inte ha mer under vattenytan, än max 40%. Det gör att en ytterligare last möter en stigande lyftkraft. Dessutom ska flytkropparna placeras så långt isär, som det går.
 
  • Gilla
David-O och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.