Har sen en tid tillbaka eldat med pellets i våran gamla kombipanna! Allting gick bra till en början och det var varmt & skönt inne. Men helt plötsligt är det svårt att få upp värmen på pannan! Den orkar knappt upp till 45 grader, vilket får till följd att det är väldigt svårt att få en behaglig temp inne i huset! Någon som har tips på vad det kan vara??
Jag har sotat ur pannan flera gånger, tycker att det är märkligt att från ena dan till den andra kan bli sån skillnad på panntempen!
 
Beskriv lite mer vad det är för panna o utrustning du har..
 
Har en Sundsvallpanna från -64, och en ny pelletsbrännare från Roslagsbrännaren! Hur mycket kan effekten dras ner av att det sitter sot på väggarna an pannan & på skiljeväggar mm. Kan det vara det som gör att pannan inte kommer upp i graderna?
 
putte80 skrev:
Har en Sundsvallpanna från -64, och en ny pelletsbrännare från Roslagsbrännaren! Hur mycket kan effekten dras ner av att det sitter sot på väggarna an pannan & på skiljeväggar mm. Kan det vara det som gör att pannan inte kommer upp i graderna?
Inte från en dag till en annan. Sot i pannan försämrar värmeupptagningen men det blir ju långsamt sämre och sämre. Om du har en rökgastermometer så ser du detta genom att rökgastemperaturen blir högre ju mer sot du har i pannan.

Men du skriver att den knappt orkar upp i 45grader. Betyder det att brännaren går hela tiden? Brännaren går ju tills termostaten säger att önskad temperatur uppnåtts.

Om det är så att brännaren helt enkelt går hela tiden och inte orkar få upp pannan till inställd temperatur så måste något har förändrats som gör att förbränningen inte längre är som den ska. T.ex. att någon råkat ändra på brännarens inställning. Kanske har du bytt pelletssort? Byter man sort så kan man behöva justera om brännaren då densiteten kan skilja mellan olika pelletssorter och dessutom man matningen bli annorlunda, framför allt om du byter mellan 6 och 8mm pellets.

Men det finns en annan tänkbar orsak och det är att värmeslingan i pannan börjat läcka och läcker in kallt vatten i pannan. Isåfall bör du ha ett skvallerrör någonstans som står och rinner och förmodligen också ett ökat vattentryck i pannan.
 
Har inte bytt pellets!
Har ett expansionkärl uppe på pannan, där visar titt som tätt sjunker! Om jag har en trasig vattenslinga, hur fixar man det??
 
putte80 skrev:
Har inte bytt pellets!
Har ett expansionkärl uppe på pannan, där visar titt som tätt sjunker! Om jag har en trasig vattenslinga, hur fixar man det??
Byter panna förmodligen, alternativt kanske man kan plugga tappvatten in och ut och sätt en plattvärmeväxlare bredvid. Jag är dock långt ifrån expert på området.

Vad händer om du stänger av inkommande vatten?

Hursomhelst så har expansionskärlet ett skvallerrör någonstans och har du det problemet så måste det komma ut vatten någonstans.

Angående de andra frågorna. Går brännaren hela tiden eller slår den av vid 45 grader? Om den slår av vid 45grader så är det förmodligen fel på termostaten.
 
Har termostaten på 60 grader så brännaren står och matar hela tiden. Vilken innebär att pengarna rullar iväg. Men nu efter en hel dag har den pallrat sig upp på 50 grader.
Ja är tyvärr oxå totalt färsk på området då det är mitt första hus jag köpt nyligen.
Kanske får ringa in en vvs´are som tittar på pannan.
 
putte80 skrev:
Har termostaten på 60 grader så brännaren står och matar hela tiden. Vilken innebär att pengarna rullar iväg. Men nu efter en hel dag har den pallrat sig upp på 50 grader.
Ja är tyvärr oxå totalt färsk på området då det är mitt första hus jag köpt nyligen.
Kanske får ringa in en vvs´are som tittar på pannan.
Att ringa någon är nog ingen dum idé.

Jag är inget expert på pannor och sådant, men sen jag började elda med pellets har jag lärt mig en del.

Men principen för pannan är inte så avancerad.

Din panna fungerar förmodligen ungefär så här:

Den har ett slutet vattensystem som består av en vattenbehållare i pannan, rör, element och expansionskärl. Det enda vattnet som försvinner i detta system är genom kondensation då du, om förstått det rätt, har ett öppet expansionkärl och inget vatten tillkommer såvida du inte manuellt fyller på vatten.

Sen har pannan en slinga till (och en del pannor har t.o.m. en separat behållare) för varmvatten. Denna slinga har kallvatten in i pannan sen in till någon form av värmeväxlare, jag vet inte exakt hur en sådan ser ut. Det finns säkert ett antal varianter på lösningar.

Dessa två system är inte sammankopplade men då du har en gammal panna så skulle man kunna tänka sig att varmvatten slingan någonstans läcker in vatten i pannans vattensystem och således ständigt fyller på med kallvatten. (Kranvattnet har normalt sett ett högre tryck än pannans vattensystem.)

Det andra man skulle kunna tänka sig är att påfyllningskranen till pannan inte är helt åtskruvad eller helt enkelt blivit så dålig så att den läcker in kallvatten i pannans slutna vattensystem.

Dock så är det så att i båda dessa fall så skulle det leda till att pannans system får för mycket vatten och då löser antingen en säkerhetsventil ut (om man har slutet expansionskärl) eller så "rinner det över" i det öppna expansionskärlet. Om du, precis som jag, har ett öppet expansionskärl på vinden så bör du ha ett s.k. skvallerrör från expansionkärlet och det brukar mynna ut över t.ex. en golvbrunn i pannrummet. Och om du har något av ovanstående problem så bör det i så fall rinna eller åtminstonde droppa en hel del vatten ur det röret.

Om du inte har det problemet så återstår egentligen bara brännaren. Det finns flera orsaker till varför den skulle kunna ha problem att värma pannan.

Den kan helt enkelt gått sönder. För att bra förbränning skall ske skall det vara rätt blandning av bränsle och luft och det förutsätter att matningen och fläkten fungerar som det skall.

Har du någon lucka ovanför brännaren så kan du ju försöka se hur lågan ser ut.

Är lågan rödaktig så har du troligen också svart eller iaf ganska mörk rök ur skorstenen. Du har isåfall för mycket bränsle eller för lite luft.

Är lågan svag och väldigt ljus, i det närmsta vit så har du förmodligen för mycket luft (eller för lite bränsle)

Röken vid bra förbränning skall var osynlig eller helt vit (vattenånga) och lågan skall vara ljusgul.

Verkar den mata som vanligt? Det kan vara något så enkelt som att något hamnat i pelletsförrådet som inte skall vara där och som nu sitter i skruven och stör. Skruvmejslar, arbetshanskar, moraknivar m.m. har suttit i många pelletsskruvar.
 
Kom på två tänkbara orsaker till:

1. Hur länge har du eldat med pellets? Det är inte så att det är kallare ute nu än det varit tidigare när du kört med pellets och du helt enkelt kör brännaren på för låg effekt? Jag vet inte var du bor i landet men hos oss har vi haft -20 grader om nätterna de senaste dagarna och brännaren har ju en hel del mer att göra nu än när det ligger runt nollan.

2. Något kan ha hänt med skorstenen så att rökgasvägen delvis är blockerad och således hämmar förbränningen. Inte så troligt kanske men iaf, man vet aldrig.
 
Hej!

Har du kollat att det inte finns någon plats som dett läcker ut varmvatten, någon varmvattenkran som läcker.
 
stig53 skrev:
Hej!

Har du kollat att det inte finns någon plats som dett läcker ut varmvatten, någon varmvattenkran som läcker.
Se där... ännu en möjlig orsak.

Det finns ju ett sätt att enkelt utesluta alla möjligheter som har med kylning av pannan att göra och det är ju att stänga av inkommande vattnet till huset ett tag och se om det gör någon skillnad.

Inte så kul att vara utan vatten men det borde ju märkas inom en timme om det har någon effekt.
 
_Krister_ skrev:
Kom på två tänkbara orsaker till:

1. Hur länge har du eldat med pellets? Det är inte så att det är kallare ute nu än det varit tidigare när du kört med pellets och du helt enkelt kör brännaren på för låg effekt? Jag vet inte var du bor i landet men hos oss har vi haft -20 grader om nätterna de senaste dagarna och brännaren har ju en hel del mer att göra nu än när det ligger runt nollan.

2. Något kan ha hänt med skorstenen så att rökgasvägen delvis är blockerad och således hämmar förbränningen. Inte så troligt kanske men iaf, man vet aldrig.

Alt 1. är faktiskt inte helt omöjligt...
Min granne råkade ut för det igår då det varit -27° på natten o pannan bara va 50° på morgonen o elpatronen gått in o stöttat..

Lätt sätt att kolla är ju genom att stänga shunten..
 
Har kört med pellets i ca 1 mån. Ska hålla koll på skvallerröret om det rinner ut vatten. Och titta till kranen för inkommande vatten! Det är inte omöjligt att kranen är otät då pannan är från -64.

Tusen tack för alla svar, kom gärna med fler ev lösningar. Återkommer efter översynen av rör & kran..
 
Go morgon! Nopp inget vatten ur skvallerröret som kommer från expansionskärlet, som för övrigt är monterat ovanpå pannan, tidigare husägaren monterade dit den. Och kranarna är kollade.
Bor i norra Uppland, och visst har vi kalla nätter vi med (-26 i ondsdags).
Men kan brännaren påverkas av det?? Okey om tempen inne inte stiger men hur kan pannan påverkas av att det är 0 grader eller -26 ute?
 
Hej!

Kan det vara så enkelt att pelletsbrännarens kappasitet inte räcker till husets värmebehov, eller är det något som försämrár brännarens efekt, dåligt energiinehåll i pellets. Skall bli intresant at få höra vad det beror på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.