Den här artikeln är lite lång men verkligen värd att läsa. Den här firman försöker verkligen hitta ett sätt att ta bort osunda materialpåslag. Ett problem han har är att han tvingas ha en hög Tim debitering i förhållande till konkurenterna.
https://www.vvsforum.se/nyheter/2018/september/osunda-materialpaslag-retar-upp-folk/


Om sista raden på fakturan sedan påverkas för en konsument är oklart. Den raden vill ju ingen riktig sänka om man samtidigt inte lyckas hitta sett att sänka sina kostnader.
 
E
RACS RACS skrev:
Absolut, och den tiden det tar att räkna ut vad som behövs och speca det, ska också faktureras; och prisjämförelse ska ingå.

Men att sedan lägga på 50 minuter för varje enskild produkt är så klart uteslutet.
Däremot kan någon eller några kompletteringar tillkomma. Och självklart kan man redan från början avtala om former för att hämta hem kompletteringar.. exv. genom bud; om inte företagaren absolut vill serva själv av någon anledning.. men det förefaller inte särskilt rationellt alla gånger.
Och förresten, en del standardmaterial finns i den "dyra" bilen.

Görs en kvalificerad inköpslista från början, med specifikation på nummer och kvantitet resp. jämförelselista, så fattar t.o.m den mer klentrogna att det där rör kvalificerad debiterbar tid.. avser, att det ställs krav på kompetens för det där.
Och man ska självfallet lägga till den debiterbara tiden; inte heller glömma att beskriva den saken i avtal, nämligen att denna administrativa tid tillkommer; det rör ju något som fö görs helt oavsett transportsätt, och oavsett vem som faktiskt springer och handlar.
Så den där transport-posten borde väl stanna på runt 1 timme då, plus någon komplettering (utifrån exempel #919, men ärligt talat.. att springa runt och handla det slags pryl.. inte riktigt nåt som allmänt ses som särskilt kvalificerad tid väl, så länge det rör varor som inte ställer krav på särskild transport pga storlek/tyngd etc.). Kan väl hämtas av vilket bud som helst, om uppgifterna på varorna har tagits fram (Att sedan ett bud som hämtar iofs kan kosta en hyfsat bra slant, är en annan fråga)
Men företagarens/hantverkarens tid kan väl med fördel ffa förbehållas själva kompetensområdet.. hellre än att springa runt och hämta saker, om det inte helt klart i något skede är mer praktiskt på det viset, eller rent av att kunden själv hämtar..
Men då är vi där igen. Utförare utför jobb, det får givetvis inte saknas så mycket som en skruv för hela det ansvaret ligger nu på denne och då åker hen på den där resan ändå. Och skulle kunden faktureras detta skulle hela hemligheten bryta lös, trådar skrivas och kos kontaktas, om så bara för en halvtimme.

Sen så delar grossisterna även ut gratis kaffe.
 
U Uffe A skrev:
Mitt inköpspris skulle vara 25 kr mer än på Solar
Fast det är ju listpriset som (ibland) är det intressanta, det som (ibland) hamnar på kundens faktura.

Vissa väljer ju tyvärr att göra påslag på listpris istället för på sitt inköpspris, och då gäller det att återförsäljaren har rimliga listpriser för att den öppna kommunikationen ska behålla sin ärlighet.

Och där har jag tråkigt nog sett många exempel på att Ahlsell inte håller måttet.
 
  • Gilla
RACS
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Men då är vi där igen. Utförare utför jobb, det får givetvis inte saknas så mycket som en skruv för hela det ansvaret ligger nu på denne och då åker hen på den där resan ändå. Och skulle kunden faktureras detta skulle hela hemligheten bryta lös, trådar skrivas och kos kontaktas, om så bara för en halvtimme.

Sen så delar grossisterna även ut gratis kaffe.
Ja, så kan man se det.. men är man kvalificerad utförare så är man.. gör inte misstag att glömma eller räkna fel.. på några skruvar. Och om.. så står det väl på den som glömde eller räknade fel.. så är det för andra kompetenser också... Och varför skulle hen inte fö "glömma" för den del nu heller.. så, varför skulle inte nya hämtningar förekomma utan vettigare "nyordning".. Det gör det, garanterat..

Som exempel, när jag här om sistens bytte stammar i en fastighet, så tyckte rörisen det var lämpligt att på slutet av hela jobbet dra till med ytterligare en "hämtning".. av ett "lock" som han lyckats "glömma".. eller tappa bort, och åkte tillsammans med sin arbetande (fullt debiterade) praktikant och hämta ett sånt lock.. a´ dubbel timdebitering för resterande tid för den dagen.. Han skulle ju debitera 8 timmars dag, så klart.. gånger två.. :crysmile:
Enstaka kompletteringar ska man ju räkna med, hur som... om man säger så. Men, glöm nu inte.. man behöver ingen anmärkningsvärt lång administrativ tid för de där sakerna egentligen; talar vi exemplet ovan, så rör det väl runt 10 minuter för att speca OCH beställa en vara, 40 minuter för upphämtning.. och vill det sig illa x2, plus tid för kaffet.

Men berätta gärna vad du menar med "hemligheten".. där tappar du bort mig.. ;)
 
E
RACS RACS skrev:
Ja, så kan man se det.. men är man kvalificerad utförare så är man.. gör inte misstag att glömma eller räkna fel.. på några skruvar. Och om.. så står det väl på den som glömde eller räknade fel.. så är det för andra kompetenser också... Och varför skulle hen inte fö "glömma" för den del nu heller.. så, varför skulle inte nya hämtningar förekomma utan vettigare "nyordning".. Det gör det, garanterat..

Som exempel, när jag här om sistens bytte stammar i en fastighet, så tyckte rörisen det var lämpligt att på slutet av hela jobbet dra till med ytterligare en "hämtning".. av ett "lock" som han lyckats "glömma".. eller tappa bort, och åkte tillsammans med sin arbetande (fullt debiterade) praktikant och hämta ett sånt lock.. a´ dubbel timdebitering för resterande tid för den dagen.. Han skulle ju debitera 8 timmars dag, så klart.. gånger två.. :crysmile:
Enstaka kompletteringar ska man ju räkna med, hur som... om man säger så. Men, glöm nu inte.. man behöver ingen anmärkningsvärt lång administrativ tid för de där sakerna egentligen; talar vi exemplet ovan, så rör det väl runt 10 minuter för att speca OCH beställa en vara, 40 minuter för upphämtning.. och vill det sig illa x2, plus tid för kaffet.

Men berätta gärna vad du menar med "hemligheten".. där tappar du bort mig.. ;)
Går inte argumentera där.

Hemligheten. Tänkte skriva helvetet först. Men av hänsyn till barnen som läser ändrade jag till heligheten. Sen ändrade telefonen ytterligare.
 
  • Haha
RACS och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Krille!
Det var det här jag kommenterade. Och så vitt jag kan minnas, har jag inte läst något, och än mindre "många" påståenden om att hantverkarna inte får ha en måttlig vinst på materialet de säljer. Det är ockerfasonerna som ogillas, med förlag på internetjämförelser.
Antingen ett rimligt påslag på material som köps för kunds räkning eller timpris för arbetet att inhandla matieralet.
Inte båda.

Och timpriset för att handla ska inte vara samma som för det mycket mer kvalificerade hantverksarbetet.
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Berätta nu Paxman, hur ska det gå till och vad ska priserna jämföras med, prisjakt.se kanske?
Ja, Pisjakt är ett utmärkt verktyg för prisjämförelser.

Man bör dock välja en kvalitetsnivå och jämföra produkter som faktiskt är jämförbara.
(Notera att "jämförbar" inte är riktigt samma sak som "sånt som man jämför").
 
P
E El-Löken66 skrev:
Blir inte detta orättvist mot kunderna som sagt?
Livet är orättvist. Varje affär är unik.
 
P pmd skrev:
Antingen ett rimligt påslag på material som köps för kunds räkning eller timpris för arbetet att inhandla matieralet.
Inte båda.

Och timpriset för att handla ska inte vara samma som för det mycket mer kvalificerade hantverksarbetet.
Ja. Önskelistan hur en hantverkare ska arbeta kan uppenbarligen göras lång. Har dock aldrig stött på förslaget att timpriset ska vara annat vid inköp av material.
Ringer facket imorgon och kollar vad dom säger om lägre lön vid inköp material.:rofl:

Tycker artikeln i mitt senaste inlägg är värd att läsa. Hen försöker verkligen hitta ett system som är mer transparent mot beställaren.

Det är verkligen inte lätt ska man veta. Att många tror det förstår jag.

Det skulle vara kul om man fick in någon företagagere som hankar sig fram med hjälp av offerta, servicefinder och allt vad dom heter.
Dom skulle kunna berätta en hel del historier om vad som krävs för att få jobb den vägen. Inte många av historierna skulle innehålla ord som transparens och tillvarata kundens intressen kan jag lova. Däremot ord som prispress skulle förekomma.
För alldeles för många tittar på priset och glömmer bort avtalet. Det är en stor anledning till att många känner sig lurade och bedragna när allt är klart.

Om du tar ekvationen timpris, material och servicebil så kan du snurra runt siffrorna hur mycket du vill. Men en företagare kommer alltid vilja ha samma slutsumma. Ibland går inte det och då måste hen koncentrera sig på att sänka kostnaderna. Går inte det heller så sjunker marginalerna. Och den sänkningen har en gräns. Glöm inte detta när du tänker ut dina förslag.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Den här artikeln är lite lång men verkligen värd att läsa. Den här firman försöker verkligen hitta ett sätt att ta bort osunda materialpåslag. Ett problem han har är att han tvingas ha en hög Tim debitering i förhållande till konkurenterna.
[länk]

Om sista raden på fakturan sedan påverkas för en konsument är oklart. Den raden vill ju ingen riktig sänka om man samtidigt inte lyckas hitta sett att sänka sina kostnader.
"– Om konsumenten kan köpa stora delar av produkterna, som vi tidigare har levererat, till ett bättre pris i byggvaruhandeln, då är det ren idioti av oss att försöka arbeta mot marknadskrafterna. Vi kommer aldrig kunna nå de prisnivåer som bygghandlarna kan nå på sitt lilla sortiment mot konsument. Däremot kan vi komma ner i sunda nivåer som inte sticker i ögonen på folk." säger Andreas Thors, den här företagaren i artikeln.
Intressant artikel (men något fel på länken.. felmeddlande) som jag tog mig förbi.

Men han berättar också om hur han löser det, genom att peka på den kunskap man besitter: "Om byggvaruhandeln kan erbjuda bättre priser så måste vi acceptera det och hitta andra sätt att nå lönsamhet. Vi som bransch måste bli bättre på att tillgodose konsumenterna med installationsmaterial som är kostnadseffektiva och innovativa. Vår materialkännedom tillför ett stort värde, speciellt vid komplexa installationer"

Ja, så att.. så är det.. vem vill få mindre ut.. Den här företagaren finner ett sätt att visa på vilket värde han kan tillföra. Och ja, självfallet legitimt att ta betalt för förädlat värde.
Men man får nog, utöver, fundera en gång till.. riktigt noga tror jag, om det kan vara värt att förtjäna rimligt bra, istället för att för stunden nyttja allt till sista krona ett tillfälligt gynnsamt marknadsläge.

Jag kan mena att renhårigt är bäst, och skälighets-tänk.. och en högre timkostnad är bättre.. oavsett om det sen ser lika ut på sista raden i fakturan.
 
  • Gilla
jbr och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ja. Önskelistan hur en hantverkare ska arbeta kan uppenbarligen göras lång. Har dock aldrig stött på förslaget att timpriset ska vara annat vid inköp av material.
Ringer facket imorgon och kollar vad dom säger om lägre lön vid inköp material.:rofl:

Tycker artikeln i mitt senaste inlägg är värd att läsa. Hen försöker verkligen hitta ett system som är mer transparent mot beställaren.

Det är verkligen inte lätt ska man veta. Att många tror det förstår jag.

Det skulle vara kul om man fick in någon företagagere som hankar sig fram med hjälp av offerta, servicefinder och allt vad dom heter.
Dom skulle kunna berätta en hel del historier om vad som krävs för att få jobb den vägen. Inte många av historierna skulle innehålla ord som transparens och tillvarata kundens intressen kan jag lova. Däremot ord som prispress skulle förekomma.
För alldeles för många tittar på priset och glömmer bort avtalet. Det är en stor anledning till att många känner sig lurade och bedragna när allt är klart.

Om du tar ekvationen timpris, material och servicebil så kan du snurra runt siffrorna hur mycket du vill. Men en företagare kommer alltid vilja ha samma slutsumma. Ibland går inte det och då måste hen koncentrera sig på att sänka kostnaderna. Går inte det heller så sjunker marginalerna. Och den sänkningen har en gräns. Glöm inte detta när du tänker ut dina förslag.
"Ringer facket imorgon och kollar vad dom säger om lägre lön vid inköp material."

Nej, självfallet inte. Men byggbranschens kvalificerade yrkesgrupper jobbar heller inte i skyddad verkstad.. I många andra verksamheter räknas med kvalificerad och okvalificerad tid, helt naturligt. Och det är bara att lägga om sitt mindset om man ska vara i framkant och för framsikt och utveckling.. för rationellt arbetsätt; så varför inte ta en springschas då att hämta saker.
Det är de facto irrationellt att ha en elektriker på exv. städjobb eller som springschas ute i affären.
Hela upplägget kan förbättras.. precis som brukligt i andra kunskapsbranscher.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ja. Önskelistan hur en hantverkare ska arbeta kan uppenbarligen göras lång. Har dock aldrig stött på förslaget att timpriset ska vara annat vid inköp av material.
Ringer facket imorgon och kollar vad dom säger om lägre lön vid inköp material.:rofl:
Är det inte rimligt att timtaxan är högre ju mer kvalificerat arbetet är? Att göra en elinstallation eller ett specialanpassat takplåtsarbete tror åtminstone jag är mer kvalificerat än att åka och handla.

Lite vid sidan av ämnet kanske, men: jag är f.ö. helt klart beredd att betala ett högre timpris om arbetet går fortare (med samma kvalitet, förstås). Den prismodellen ger incitament till rationaliseringar, vilket all bör kunna tjäna på.

Det skulle vara kul om man fick in någon företagagere som hankar sig fram med hjälp av offerta, servicefinder och allt vad dom heter.
Dom skulle kunna berätta en hel del historier om vad som krävs för att få jobb den vägen. Inte många av historierna skulle innehålla ord som transparens och tillvarata kundens intressen kan jag lova. Däremot ord som prispress skulle förekomma.
Jag har två bra erfarenheter av att anlita hantverkare den vägen och en dålig. De bra hantverkarna var raka och okomplicerade när de berättade vad arbetet jag behövde ha gjort skulle kosta och fakturerade för det priset efter ett bra arbete. Den dåliga fick aldrig komma och göra jobbet eftersom det strulade så mycket hela tiden och allting sköts upp gång på gång.

Jag tror inte att det är så svårt att göra sina kunder nöjda om man inte krånglar till det för mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
RACS
  • Laddar…
E
P pmd skrev:
Är det inte rimligt att timtaxan är högre ju mer kvalificerat arbetet är? Att göra en elinstallation eller ett specialanpassat takplåtsarbete tror åtminstone jag är mer kvalificerat än att åka och handla.

Lite vid sidan av ämnet kanske, men: jag är f.ö. helt klart beredd att betala ett högre timpris om arbetet går fortare (med samma kvalitet, förstås). Den prismodellen ger incitament till rationaliseringar, vilket all bör kunna tjäna på.


Jag har två bra erfarenheter av att anlita hantverkare den vägen och en dålig. De bra hantverkarna var raka och okomplicerade när de berättade vad arbetet jag behövde ha gjort skulle kosta och fakturerade för det priset efter ett bra arbete. Den dåliga fick aldrig komma och göra jobbet eftersom det strulade så mycket hela tiden och allting sköts upp gång på gång.

Jag tror inte att det är så svårt att göra sina kunder nöjda om man inte krånglar till det för mycket.
Vem avgör vad som är rimligt. Har en firma inte full beläggning lär ju inte priset öka. Nu har vi haft högkonjunktur väldigt länge så möjligheten finns att anpassa systemet efter just det.

Vad säger Skatteverket om du ska dra ROT för 2000 i timmen?

Att betala för högre hastighet vet jag inte om så många skulle vilja, men visst, handlar det om en arbetsdag istället för två kan det ju vara lönsamt.
 
Intressant inlägg.

Jag avgör inte, men många håller nog med tror jag, om att det är rimligt att ett jobb som ställer krav på särskild efterfrågad kompetens som är svår att få tag på, rimligen också ska betinga ett högt pris - jämfört med ett lika efterfrågat jobb men som kan utföras av rätt många tillgängliga personer utan särskilda kunskaper.

Skatteverket säger nog ingenting särskilt, antar jag, så länge det finns utrymme för ROT:en och att ansökan i övrigt fyller ställda krav. Eller finns det åsikter om att myndigheten har synpunkter på timpenningar? Tror istället att kunden protesterar.. så risken finns, att det inte blir nåt med den debiteringen.

Och visst kan det vara att föredra att ett visst arbetsmoment blir klappat och klart snarast, eller så fort som möjligt, genom anlitande av kompetenser på rationellt sätt. Varför inte?
Kan finnas fördelar för olika parter.. och värt en slant; alltså det finns ingen särskild finess med att en viss dyr kompetens ägnar sig åt okvalificerade sysslor - åtminstone i något större projekt - som man ordnar så att annan förmåga hellre gör saker, som att städa för elektriker.. eller tippa skräpet som efterlämnas, vilket sammantaget kan göra att färdigställandet inte behöver dra ut på tiden i onödan. Elektrikern kan ägna sin tid och sina dyra timmar åt det hen är expert på.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Vem avgör vad som är rimligt.
Det gör marknaden, men jag ställde en fråga till dig om vad du tyckte. Det är möjligt att jag är lite udda som tycker att svårt arbeta ska betala sig mer jämfört med enkelt arbete, men jag tror att det blir så på en fri marknad.
(Andra faktorer påverkar förstås också priset).
Vad säger Skatteverket om du ska dra ROT för 2000 i timmen?
Ingen aning, men tror du att de skulle säga något speciellt? Om köpare och säljare är överens om det timpriset så är väl det OK?
Att betala för högre hastighet vet jag inte om så många skulle vilja, men visst, handlar det om en arbetsdag istället för två kan det ju vara lönsamt.
Poängen är att det skulle leda till rationaliseringar, på vilket brukar följa ökat välstånd.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.