B
A AndersS skrev:
Grävning på egen fastighet är småpengar för de flesta fastigheter Ofta inte ens prisreducering om fastighetsägaren gör det själv.
vi erbjuder inte ens rabatt för det, det blir mest krångel och går fortare att vår entreprenör gör allt. När det byggdes initialt var det dock valfritt.

som du säger, ska det ändå grävas 2-300m så spelar tomten ingen roll
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
galento
Tack för all input :) Sen beror det väl lite på hur beroende man är att använda nätet.
TV har vi via parabol och det funkar bra så det är väl vanlig surfning och att handla och
betala räkningar vi använder internet till. Är ju tur att mobiltäckningen är bra iallafall.
 
B
galento galento skrev:
Tack för all input :) Sen beror det väl lite på hur beroende man är att använda nätet.
TV har vi via parabol och det funkar bra så det är väl vanlig surfning och att handla och
betala räkningar vi använder internet till. Är ju tur att mobiltäckningen är bra iallafall.
mitt råd som ändå varit med och sett en del, försök få in fiber, på alla sätt kommer du inte ångra dig
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Tyvärr tar tex Skanova nät ändå 35000 i standard eftersnslutning även om om det inte behöver grävas nåt...
Skräm inte folk. Bara för att de lurar dig med 35 tusen i ditt område betyder det inte att de tar 35 överallt.
Vi får lägga drygt 22-24 om jag minns rätt.

galento galento skrev:
Tack för all input :) Sen beror det väl lite på hur beroende man är att använda nätet.
TV har vi via parabol och det funkar bra så det är väl vanlig surfning och att handla och
betala räkningar vi använder internet till. Är ju tur att mobiltäckningen är bra iallafall.
Vi har tv via parabol. När vi flyttade in i huset trodde jag att jag skulle kunna använda via jacket men kommunen hade grävt av kopparn tidigare.
Kört på mobilt sedan dess och det täcker alla basbehov. Hastigheten är godkänd och vi har aldrig någonsin upplevt något som slöar ner det =) Om du klarar dig så gör fiber varken till eller från förutom att du får punga ut med pengar som oftast inte gör något på värdet av huset (vi värderade precis och de hade ingen inverkan här)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B
22-25 är när de kör ”kampanj”, är du en av få kvar, så kör de inte kampanjer....

Beror helt på vilken typ av nätägare det är, samhälle eller landsbygden?

du klarar dig, men många (de flesta) ser fiber som ett krav när de kollar på hus. Vi hade en husägare som hyr ut, var inte med när det byggdes, kunde fått får 16000 då, nu är det hans egna som ska bekostas och den var 500m grävning... landar lätt på 40000 och då är vi ändå ”billiga”.... vi vill ju att fler ska ansluta sig men de blir lite snopna när de frågar...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
B Boan skrev:
22-25 är när de kör ”kampanj”, är du en av få kvar, så kör de inte kampanjer....

Beror helt på vilken typ av nätägare det är, samhälle eller landsbygden?

du klarar dig, men många (de flesta) ser fiber som ett krav när de kollar på hus. Vi hade en husägare som hyr ut, var inte med när det byggdes, kunde fått får 16000 då, nu är det hans egna som ska bekostas och den var 500m grävning... landar lätt på 40000 och då är vi ändå ”billiga”.... vi vill ju att fler ska ansluta sig men de blir lite snopna när de frågar...
Nej det är för en normal efteranslutning. Det har ALDRIG varit över 30 vid något tillfälle överhuvudtaget för någon. :) Min bror som bor ute i skogen fick samma eller lägre pris än vad det är inne i villakvartern.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B
R Rkarlsson skrev:
Nej det är för en normal efteranslutning. Det har ALDRIG varit över 30 vid något tillfälle överhuvudtaget för någon. :) Min bror som bor ute i skogen fick samma eller lägre pris än vad det är inne i villakvartern.
vi hade en förskola som var villa, Telia 35000+moms...

Men sen har vi på landet erbjudit allt mellan 17000-45000, allt beroende på omständigheterna. Men en grannförening tar alltid kostnad plus insats, vilket leder till att de alltid tar minst 35000 typ. De har inte många efteranslutningar. Så beror helt på, det går aldrig ta nåt för givet
 
R Rkarlsson skrev:
Nej det är för en normal efteranslutning. Det har ALDRIG varit över 30 vid något tillfälle överhuvudtaget för någon. :) Min bror som bor ute i skogen fick samma eller lägre pris än vad det är inne i villakvartern.
48 plus moms för en inom vårt område. Det efter att Telia från början hade vägrat helt
 
  • Ledsen
Boan
  • Laddar…
Tendensen är en prisökning, men det finns självklart exempel på områden det inte blivit så. När det funnits volymer för återkommande efteranslutningsarbeten har det varit en enhetlig kostnad. Men det som nu återstår blir mera i formen av enstaka anslutningar, vilket funnits även tidigare och även då till ett högre pris.
Vid efteranslutningskampanjer har ett vanligt pris kunnat vara runt 20" (lite lägre eller högre) men beställdes anslutning utanför kampanj kunde priset hamna runt 30-35".
Och "ja" det finns exempel/områden där det inte varit så, men de tillhör inte den vanligast förekommande kostnaden för efteranslutning.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
B
A AndersS skrev:
Tendensen är en prisökning, men det finns självklart exempel på områden det inte blivit så. När det funnits volymer för återkommande efteranslutningsarbeten har det varit en enhetlig kostnad. Men det som nu återstår blir mera i formen av enstaka anslutningar, vilket funnits även tidigare och även då till ett högre pris.
Vid efteranslutningskampanjer har ett vanligt pris kunnat vara runt 20" (lite lägre eller högre) men beställdes anslutning utanför kampanj kunde priset hamna runt 30-35".
Och "ja" det finns exempel/områden där det inte varit så, men de tillhör inte den vanligast förekommande kostnaden för efteranslutning.
Tänk på att det är en väldig skillnad på en kommersiell aktör och en ek förening. Den senare kan inte ”sponsra”, utan är det extra dyrt i just ditt fall kan det springa iväg. Dvs, det går aldrig tro nåt om
Framtiden.

vi hade en stuga som stora skogsbolaget inte drog in till för 16000, nu går det på över 80000, närmare 100000 och de får inte sålt huset...
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Liknande finns även för kommersiell aktör för områden som fått bidrag vid byggnation, men att bidrag inte utgår för efteranslutning.
 
  • Gilla
leecher och 1 till
  • Laddar…
B
A AndersS skrev:
Liknande finns även för kommersiell aktör för områden som fått bidrag vid byggnation, men att bidrag inte utgår för efteranslutning.
ja, det är väldigt viktigt att tänka på, är man i området som har bidrag är det ännu dummare att tacka nej... tyvärr är det väldigt krångligt att få bidrag för efteranslutningar så det orkar nog väldigt då ek föreningar krångla med.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
:D Tror det är ca 60 % av hushållen som har fiber i byn så det kanske går bra. Vi hade bredband 24 hos Telenor och det räckte gott.
Och de hastigheter 4g kan leverera verkar med råge överträffa det vi hade tidigare så man hoppas det ska funka. Vi får kolla upp detta mer.
Ett tips för en som varit med om samma sak: Förlita dig inte på 4g utan dra in fiber om du har möjligheten.

Jag har mobilt bredband nu p.g.a. att grannen vägrar tillåta grävning av fiber på hennes mark. Ibland är hastigheten kanon (typ 60mbit) men vid "populära" tider kan den vara så låg som 2mbit.

Jag skulle aldrig någonsin välja 4g framför fiber om det inte var helt omöjligt att få till fiber. Som att jämföra en Ferrari med en trampbil.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A a128 skrev:
man ska lägga invensteringen så långt fram man kan

(man byter inte taket efter 35 år om livslängden är 50 år)

:)
Fast om någon kommer och säger "Staten finansierar 50% av ditt takbyte samt att det blir 50% till eftersom alla dina grannar byter tak samtidigt" så bör man kanske se över att ersätta sitt tak om det börjar närma sig end-of-life perioden. Framför allt om du vet att någon kommer komma och ta bort ditt tak inom ett par år.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
B
M Maledictus skrev:
Ett tips för en som varit med om samma sak: Förlita dig inte på 4g utan dra in fiber om du har möjligheten.

Jag har mobilt bredband nu p.g.a. att grannen vägrar tillåta grävning av fiber på hennes mark. Ibland är hastigheten kanon (typ 60mbit) men vid "populära" tider kan den vara så låg som 2mbit.

Jag skulle aldrig någonsin välja 4g framför fiber om det inte var helt omöjligt att få till fiber. Som att jämföra en Ferrari med en trampbil.
Be nätägaren ansöka om ledningsrätt hos Lantmäteriet, då behöver inte markägaren säga ok....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.