Hej på er!

Kan någon förklara varför det klonkar till i mina rör, troligtvis i bjälklaget, när jag stänger av kranarna. Framförallt när man stänger snabbt? Skallrar rören till eller?

Har inte gjort det från dag 1. har bott i två år och slutbesiktning inom en vecka. Tänkte nog ta upp detta då.

Finns det någon simpel åtgärd?

/Riggs
 
Mikael_L
Är det nybyggt hus?

Jag trodde man endast monterade mjukstängande kranar nuförtiden !!!
 
A
Mikael_L skrev:
Är det nybyggt hus?

Jag trodde man endast monterade mjukstängande kranar nuförtiden !!!
Det beror ju helt o hållet på fabrikat, alltså vad man monterat. Är det FMM, Mora och liknande är det mjukstängande, men har du köpt det på Jula t.ex. så är det ju inte mjukstängande.
 
Mikael_L
Ahaaa.
Så det är inte bara priset som skiljer ... :D ;)
 
Vi har också detta klonkande ljud i våra vatenledningar, men bara när diskmaskinen, Miele, är i drift. Inga mjukstängande ventiler!
Håkan
 
Stockholm Vatten bytte vattenmätare hos oss för ca 1 år sedan. Då satte de in backventil i vattenmätaren. Efter den operationen fick vi slag i rören. Vi ringde och påpekade detta varvid SthlmVatten åkte ut och tog bort backventilen. Det var många kunder som klagat, så man misstänkte att backventilerna stängde alltför snabbt. När väl backventilen var urplockad (5-minutersåtgärd) försvann även smällarna/slagen i rören.
 
Det är nytt, två år. Oras-kranar.

/Rickard
 
Har också fått klonk av orasblandare(Badkarsblandare)
 
En klassisk orsak till plötsligt uppkommande "klonk" är att backventilen i en termostatblandare har lagt av. Det sitter en sån i typ badkars- och duschblandare.

Testa att ställa alla termostatblandare på min, dvs kallt. Försvinner klonket så är orsaken identifierad. Pilla isär den defekta backventilen och rensa alt byt ut den.

Det kan även sitta en backventil vid vv-beredaren.
 
Tjena äggmannen!

Tack för infon. Hos mig klonkar det på kallvattnet för de vanliga blandarna, osäker på duschen. Hur menar du, skall ljudet försvinna om jag ställer alla på kallt och provspolar, eller?

/R
 
Rickard Norrman skrev:
Tjena äggmannen!

Tack för infon. Hos mig klonkar det på kallvattnet för de vanliga blandarna, osäker på duschen. Hur menar du, skall ljudet försvinna om jag ställer alla på kallt och provspolar, eller?

/R
Ja, så är det hos mig. Jag har en äldre termostatblandare i badrummet. Det har helt plötsligt börjat klonka i vattenledningarna vid avstängning av kallvattnet.

Om jag vrider termostatblandaren till kallt så klonkar det inte längre. Vrider jag den till "37 grader" så klonkar det igen. Jag ska pilla isär fanstyget så fort jag får tid.
 
Jag testade igår, och det är precis likadant; klonkfritt på kallt och varmt men klonk vid 37°. Spooky!
 
Det spökar inte, utan backventilen har kärvat fast i din termostatblandare. Öppna luckan på blandaren och gör rent den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.