Hej!

Jag har börjat tycka att det "smäller" väl mycket från vattenledningarna när vattnet stängs av. Typexemplet är när tvättmaskinen fyller på och sedan slutar, då känns det som om hela huset skakar... Har lite svårt att lokalisera var ljudet kommer ifrån, möjligen ända utifrån värmeväxlaren, inkommande vatten. Kanske är nojig, men tycker att det låter mer och mer. Vad är det frågan om?

/Magnus
 
Det som ger smällarna är vatten som rör sig med viss hastighet och tyngd. Då en ventil stängs snabbt så skulle man kunna likna det med en hammare (lika tung som vattnet) som slås in i rören (med samma hastighet som vattnet rör sig) och stannar mot röret (med samma retardation som vattnet i ventilen).
Det blir bra smällar av det. Ljudet fördelar sig över hela rörsystemet.
Mjukstängande ventiler och stötdämpare (luftfyllda blåsor) på vattenledningarna är botemedlet.
 
Aha, tack för svar!
Vad gör jag då åt detta? Sitter ventilen i tvättmaskinen eller i "avstängningskranen"? Kan nästan ingenting om rör. Kranen är en gammal goding med vred. Ska den vara helt öppen? Lite lagom? Stötdämpare? Var och hur?
Är det förresten någon fara eller nå't man ska stå ut med?

/Magnus
 
Om rördragningen är nyligen utförd, så skulle skulle du också kunna ta en titt på ev. rörgenomföringar i väggarna. Tryckstötar kan ibland göra att rören slår i och smäller mot genomföringarna.
 
http://www.comtech-control.com/files/Tryckslagsdamparen.pdf

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1121531855

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1107484517

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1106058124;start=2#2


Det som kan hända gissar jag är att något inte skulle hålla för det tryck som är uppkomsten av ljudet, ingen egen erfarenhet.

Hur illa det är beror väl oxå lite på rörlängden i förhållande till hur snabbt ventilen stänger


/M
 
Tack för alla svar!
Jag har ett hus från 1969 så rören har varit med ett tag. Men det här med tryckslagsdämparen verkar ju vara vad jag behöver! Men jag vill väl fortfarande ha möjligheten att stänga av vattnet till tvättmaskinen? Tittar man på deras skisser ser det ut som om ventilen sitter ensam, T-koppling mellan inkommande vatten och tvättmaskinens anslutning? Eller sitter det en kran/avstängning efter dämparen?

Ja, tack i alla fall. Har gått och funderat på detta i snart fem år och nu förhoppningsvis löst det på två kvällar...

/Magnus
 
En vanlig felkälla är att en krankägla tappat "stinget" i sitt fäste och är lös i kranen.. en annan är att någon backventil i ex en duschblandare/badkarsblandare har gett upp.

Mitt tips är att kolla upp kranen till tvättmaskinen...

Lycka till
 
Du kan installera en tryckreducerare direkt efter vattenmätaren så får du lägre förbrukning och mindre smällar! Två flugor i en smäll (Vattenledningssmäll?)
 
Jag har samma problem fast det spelar ingen roll var jag stänger vattnet, gör jag det hastigt ifrån vilken kran som helst i huset så smäller det.
Vad gjorde du för åtgärd och funkade det?
 
Tja,hur gick det? Jag har gjort så mycket annat i huset, så det här har legat nere ett tag. Men att det är skillnad på blandare och blandare har jag insett. Har installerat två nya från FMM som ju är som en dröm jämfört med de gamla. Jag tror att mina bovar är en 1) billig Svedbergsblandare och 2) som någon trodde, anslutningskranen till tvättmaskinen, ska kolla kranskäglan i den under semestern. Sen har jag börjat tro att det som låter värst är en förgrening av av vattenledningen som jag har ut till en friggebod på tomten. De rören "hänger" liksom fritt i krypgrunden, så där borde det kunna smälla extra bra eller vad tror ni? Tillhör också semesterprojekten, att se hur de kan stabiliseras.

/Magnus
 
Wigert skrev:
Du kan installera en tryckreducerare direkt efter vattenmätaren så får du lägre förbrukning och mindre smällar! Två flugor i en smäll (Vattenledningssmäll?)
Har också problem med smällande rör och högt tryck i fastigheten. Var får man tag på sådana här tryckreducerare? Kan man inte strypa flödet bara genom att inte öppna kranen vid vattenmätaren fullt? I så fall vilken av kranarna är det man ska strypa med, den som är nerströms om vattenmätaren eller den som är uppströms?
 
Om rören hänger löst så kan detta definitivt vara där felet ligger. Jag hör aldrig att det smäller i mina (koppar)rör annat än om jag stänger utkastet tvärt då smäller det lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.