Nåt jag kom att tänka på när jag var ute på en kvällspromenad är alla lågt placerade fönster ovanför köksbänkar. Står man inne ser man inte ut. Går man utanför ser man magen på den som lagar mat/ diskar.

Kommer de uppskattas om 20år?
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Betonggolv och microcement?
 
  • Gilla
Keiller och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
fubar fubar skrev:
Nåt jag kom att tänka på när jag var ute på en kvällspromenad är alla lågt placerade fönster ovanför köksbänkar. Står man inne ser man inte ut. Går man utanför ser man magen på den som lagar mat/ diskar.

Kommer de uppskattas om 20år?

Vi satte in ett extra fönster i köket för ca 10 år sedan och hade tänkt sätta ett lågt fönster mellan bänkskiva och överskåp.... Som tur var gick vi förbi ett grannhus med exakt den lösningen och såg en stor mage där tröjan åkt upp och blottade en ansenlig mängd bukfett.

Vi valde ett stående fönster som linjerar med övriga fönster i överkant och nederkant ca 30 cm ovanför diskbänken istället......
 
  • Gilla
  • Wow
New_options och 5 till
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
golvvärme.....!!
Ja fy, bara väntar på att takvärme ska bli poppis igen...
 
  • Gilla
ezackrisson
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vi satte in ett extra fönster i köket för ca 10 år sedan och hade tänkt sätta ett lågt fönster mellan bänkskiva och överskåp.... Som tur var gick vi förbi ett grannhus med exakt den lösningen och såg en stor mage där tröjan åkt upp och blottade en ansenlig mängd bukfett.

Vi valde ett stående fönster som linjerar med övriga fönster i överkant och nederkant ca 30 cm ovanför diskbänken istället......
Det borde finnas fönster som gör att man ser snygg och elegant ut. För grannarnas skull menar jag. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Vildparti och 9 till
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Touchdörrar i köket. Som man trycker på. Så att de öppnar sig lite. Så att man kan greppa i dörren. Så att man sen kan öppna den. Något fel på handtag?
Stör mig också på dessa minimala handtag som man får greppa med fingerspetsarna
 
  • Gilla
ezackrisson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vem vill ha kök utan överskåp?
Korta människor...
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Climbingcat Climbingcat skrev:
Vem har ens bilar i sitt garage, där har man ju allt annat skit
Ändå rätt skön känsla att glida ut på vintermorgonen när folk står och skrapar och har sig.
 
  • Gilla
Oldjoe
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Betonggolv och microcement?
Det vill jag ha. Har putsat platta på mark. Tänker att det kommer gå under, om jag trättnar, så lägger jag linoleum. Inte så dyrt att köra helikopter på plattan och enkelt att lägga golvet senare istället för nu!
 
Jonas Persson
13th Marine 13th Marine skrev:
Då låter 70talsbrunt mer upplyftande.

Nej, men jag kan delvis se en poäng med en gråskala, färgen kommer med inredningen som är lättare att byta ut.
Så dagens gråa har samma grundidé som de fruktansvärt dystra tapeterna med ett svagt abstrakt grått mönster som fanns i lägenheter på 60 och 70-talet? Då är vita väggar bättre och mer tidlöst, om är trist.

Personligen blir jag deprimerad av hus där alla rum ser likadana ut, en massa fyrkantiga sterila kuber. Varienarande takhöjd, typ av tak och dörrar gör att huset i sig blir levande och inredning bara ett komplement. Men det ska vara gjort med stil och funktionellt, inte se ut som ett hopplock av tillbyggda huskroppar.
 
Ingen har nämnt alla dessa hus vars halva byggyta är öppet till nock. Framför allt när man står däruppe och glor ner i vardagsrummet. Otroligt oekonomiskt, både när det gäller uppvärmning och yteffektivitet.

Men jag trampar kanske på många tår...
 
  • Gilla
  • Ledsen
gaia och 15 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Tack för alla underbara förslag! Startade tråden för att jag faktiskt gillar en hel del av det som är "inne" nu. Kanske inte greige, kanske inte svarta fasader men ändå rätt mycket. Bygger ett fritidshus i ladhusstil själv, gillar ganska ruffa materialval, vill ha ett (hyfsat litet) trädäck, osv.. Jag tycker att det SKA synas när huset är byggt. Att det är charmigt med olika epoker, men vill gärna slippa gå på för många nitar och sätta in material som jag vill riva ut om 10 år. Vad kul med så många förslag!
En spaning är att vi alla tenderar att gilla det som är trendigt. Vi behöver inte ens förstå att det är trendigt. Jag gillar också ladhus med naturmaterial. Man ger sitt barn ett ovanligt namn och när det börjar skolan finns det 2 till med samma. Helt plötsligt är alla bilar vita trots att det var så fult för 20 år sedan ( när dom var mossgröna).
 
  • Gilla
  • Haha
Fartland och 7 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
En spaning är att vi alla tenderar att gilla det som är trendigt. Vi behöver inte ens förstå att det är trendigt. Jag gillar också ladhus med naturmaterial. Man ger sitt barn ett ovanligt namn och när det börjar skolan finns det 2 till med samma. Helt plötsligt är alla bilar vita trots att det var så fult för 20 år sedan ( när dom var mossgröna).
Va? Känner vi varandra?
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Inne:
Köksbänkar i marmor som väger 2800 kg och har en infälld fyrkantig ho med en grotesk kran. Alla har också insett att det varken går att hålla rent inuti eller i ytterkanten på diskhon.
Ute:
Svarta hus! Har vi inte nog med vintermörker och depression i vårt land?
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Ingen har nämnt alla dessa hus vars halva byggyta är öppet till nock. Framför allt när man står däruppe och glor ner i vardagsrummet. Otroligt oekonomiskt, både när det gäller uppvärmning och yteffektivitet.

Men jag trampar kanske på många tår...
Det tror jag kommer finnas kvar hos dem som har råda att bo så. Inget nytt med det med och otroligt läckert. Skulle gärna bo så om jag fick möjlighet.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.