anders07 anders07 skrev:
Formerna beror ju lite på hur "snyggt" man vill ha det. Syns inte kanten på betonen kan man köra med vilket virke som helst men jag brukar köra med formplyfa eftersom jag har rätt ojämn mark och behöver lite olika höjder.

Börja med att gräva ur ca. minst 30 cm djupare än du tänker ytan på altanen och lägg ut markduk och sen 10cm makadan (8-16 tycker jag är ok att jobba med med finare/grövre går också förstås).
Hyr eller köp en laser så du får en plan, vågrätt yta. Det går bra att jämna med en kratta och en längre träregel som du "gnuggar" fram över ytan med två personer som håller varsinn ända.

Såga till 20 cm höga formplyfa bitar och ett gäng 45x45mm reglar som du "vässer" i änden genom att såga en spets (gera snett från alla fyra sidor så du får en spets på ca. 10cm). Längden på regeln beror lite på hur hård mark du har men minst 60 cm långa (tänk dig träpåle för att dräpa vampyrer här!).

Beroende på marken, är det mjukt och du rätt lätt kan banka ner tråpålarna så kör med en träpåle var 50-60cm ungefär och skruva sen plyfan inifrån mot pålarna.

På varannan/var tredje tråpåle slår du ner ett "stöd" lite längre ut från formen och skruvar fast i träpålen som stöd så att formen inte kan tryckas utåt.

Du ska kunna trycka med foten (men behöver inte sparka) mot formplyfan utan att den rör sig/sviktar utåt!

Har du hård mark så "förborra" med en större betongborr (typ 25-32mm och minst 400mm lång) och banak sen ner träpålen med slägga.
Får du inte ner en påle mot formplyfan kan du lägga en "tvärregel" på utsidan (ex. 45-70mm) och sen träpålar där du kan...
Jag är ju långt ifrån någon artist, men typ så här:
[bild]

Sen när formen är på plats så lägger du i 10cm frigolit, jag kör med vanlig S80 men hårdare är ju förstås bättre. Med S80 får man vara lite försiktig när man går så det inte spricker men även om den spricker någonstans är det inte hela världen...

Nästa steg är armering, köp "halvnät" (ca. 250x120cm) om du är ensam, annars fungerar helnät om du får hem dem. Överlapp mellan rutorna ska vara två rutor och sen "najar" du ihop dem med ståltråd men det går även bra med grova "buntband" (såna för elkabel). "Najningen" är bara för att hålla näten på plats under gjutningen och har inget med hållfasthet att göra!

Jag brukar lägga 12mm armeringsjärn runt kanter och dubbla 12mm tvärs över (i 45 grader vinkel) hörnen med ca. 50cm och 100 cm från hörnet för att motverka sprickbildning bättre. De extra "förstårkningsjärnen" najas också fast i nätet.
Låt nätet ligga ca. 5cm från kanterna så det inte tränger ut och rostar sen.

När nätet ligger på plats lägger du distansklossar (50 mm). Om du behöver gå på ytan medan du väntar på gjutning så fäst distansklossarna i nätet men låt dem ligga på sida så nätet ligger på frigoliten och sen dagen för gjutning går du ut och drar upp nätet med t.ex. krattan så "dinglar" distanserna ner under nätet.

En del av mina gjutningar syns här:
[bild]
Tack för en mycket bra beskrivning!
 
P PeterS10 skrev:
Vi gjöt en altan i betong på 110m2 när vi byggde huset, och det är inget vi ångrar, blev väldigt trevligt.
Fick göra fyra sågningar för att undvika sprickor och det gick bra, ytan är bara handstålad och inte slipad efteråt så den är inte för hal.
Hur är kanten gjord på delen som inte hänger i luften?

/Peter

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
 
Om du menar kanten som inte ansluter mot något så är det en trekantslist i formen som gjort en snygg avfasning, alla andra sidor som ansluter mot hus eller murar har ett lager plast imellan för att ha lite krympmån
 
Hej,
vi gjöt en ~100m^2 terrass som vi platt-satte.
Funkar riktigt bra, inte en enda klinker-platta som släppt hittills på 6 vintrar,
jag har dock fyllt i fog på något ställe runt spa-badet (tror det beror på kloret) innan vintern.
Viktigt att man använder rätt fix och fog, vi tillsatte även mjukgörare (flex) i fix och fogen.
Vinter med frost ställer höga krav på gjutningens fall och flexibel fix/fog för att undvika frostsprängningar.
Klinker funkar med billigast möjliga (dock ok för utomhusbruk), vi köpte klinker/fog/fix för totalt ~60kr/m^2 utomlands (Tillverkat i Tyskland och Danmark)
 
Hur gör man om man vill gjuta en altan med lite högre synlig kant, typ 30 cm?
 
Jag undrar om man måste gräva ut till frostfritt djup för att inte betongen ska spricka? Och hur tjockt bör själva betongskiktet vara ovanför cellplasten? Vi har rätt mycket sand i marken och verkar vara "väl dränared" mark.
 
Varför tänker du använda cellplast? Ser att andra också använder det. För mig verkar det som ett onödigt moment för en utomhusplatta. Markduk, sten, betong borde vara det enklaste och stabilaste. Vad hjälper cellplasten till med när man inte har behov av isolering?
 
V viktigt skrev:
Vad hjälper cellplasten till med när man inte har behov av isolering?
Vi hade tidigare en oisolerad betongplatta som uteplats. Vi gjorde om den med isolering under för något år sedan och nu håller den värmen på sommarkvällarna. Det blir nästan som att den har golvvärme och det är tacksamt under lite kyligare kvällar.
 
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
Jag tänker att den kanske inte spricker lika lätt då? Och att det inte går åt lika mycket betong, rätt stor yta på ca 150 kvm. Har idag ett trädäck som börjar bli dåligt trots insåpning mm. Betong skulle dessutom passa bättre med huset.
 
Svart terazzo ligger på min altan. Det är snyggt, men också halt o kallt. Iallafall för en som gillar att vara barfota. Att värma med elektrisk golvvärme utomhus blir ett dyrt och värmetrögt alternativ. Soliga vårdagar är det som att stå på en skridskois. Men såklart också svalkande det där två dagarna om året när det är över 30 grader varmt. Golvet ligger nästan alltid i skugga av murar.
 
Golvvärme utomhus känns inte som något alternativ hos oss, utan är mer efter en någotsånär underhållsfri altan som helst inte spricker. Sten läggning hade varit ett alternativ, men blir lite för lågt ner. Hade det för många år sedan och det blev dessutom väldigt mycket ogräs emellan plattorna.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
mycket intressant som du skriver -RB- med att man får en värmereserv i plattan som hjälper till på kvällen med hjälp av isoleringen. Får ta och omvärdera inför bygget!
Som AreliC skriver kring spricker och åtgången av betong säger min lekmans erfarenhet (ca 400m2 gjutet) att sprickbildningen mer handlar om effektiv armering och fast underlag än om man gjuter på frigolit eller sten då båda dom är fasta. Mängden betong ca 10 cm, blir också den samma om det är på sten eller frigolit, dock något lättare att beräkna på frigolit.
 
Tyvärr blir betongen obehagligt kall att vistas på. Haft betong som fick träyta pga detta. Att lägga in värmeslingor i altaner är då kanske en väg att gå? Klimatsmart?
 
T trcjesa skrev:
Tyvärr blir betongen obehagligt kall att vistas på. Haft betong som fick träyta pga detta. Att lägga in värmeslingor i altaner är då kanske en väg att gå? Klimatsmart?
Kan du utveckla vad du menar med inlägget?
Refererar du till frågan om isolering eller är det något annat du har erfarenhet av?
Och "träytan", hur fick betongen den?
 
G Gillar att bygga skrev:
Kan du utveckla vad du menar med inlägget?
Refererar du till frågan om isolering eller är det något annat du har erfarenhet av?
Och "träytan", hur fick betongen den?
Antar väl att man la trall uppe på betongen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.