Hej! Jag och min sambo har köpt ett dödsbo (BRF) där polisen brutit upp dörren för att komma in. Dörren är därför skadad och behöver lagas men vi vill gärna komma billigt undan och slippa köpa en ny dörr för en dyr peng. Finns det någon här som lagat en ytterdörr eller har förslag på hur vi kan lösa detta själva? Tack!
 
  • Skadad ytterdörr i trä med synliga tecken på inbrott, behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Det där såg inte så farligt ut. Misstänker att karmen är i betydligt sämre skick(?)
För den som är tillräckligt händig med trä för att gå iland med en sådan reparation torde det vara rätt uppenbart vad som måste göras. Man får stämma ur de bitar som saknas, fälla in nya träbitar och forma efter befintlig profil. Sen betsa och lacka.

Har gjort lite enkla reparationer av gamla ytterdörrar och det knepigaste tycker jag nästan är hur man löser problemet med att vara utan dörr när den ligger på snickarbänken. Det är inte helt idealiskt att försöka göra sådana reparationer med dörren hängande på plats.
 
  • Gilla
Zahne och 1 till
  • Laddar…
Eftersom ni inte verkar kunna laga själva och behöver ta in hjälp kan ni lika gärna sätta i en ny dörr som dessutom klarar lite innan man får upp den.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
Det borde räcka att byta låshus och slutbleck (tillhållarlåset var troligtvis olåst när dörren bröts upp).
Det finns olika slutbleck samt underläggbleck beroende på hur omfattande skadan är.
 
  • Gilla
Zahne och 1 till
  • Laddar…
Börja med att kolla stadgarna, vanligtvis har föreningen ansvar för stora delar av dörren exklusive exempelvis låsning, brevinkast, tittöga samt invändig målning. I så fall är steg 1 att felanmäla dörren och när den oinsatta styrelsen säger nej vänligt men tydligt påpeka hur ansvaret ser ut.
Om de sen trilskas för mycket så och ni inte orkar så sätter ni in en rosa dörr med stjärnor på som irriterar grannarna för all framtid ;)
 
  • Gilla
Zahne
  • Laddar…
Tack för alla svar!

C cpalm skrev:
Det där såg inte så farligt ut. Misstänker att karmen är i betydligt sämre skick(?)
För den som är tillräckligt händig med trä för att gå iland med en sådan reparation torde det vara rätt uppenbart vad som måste göras. Man får stämma ur de bitar som saknas, fälla in nya träbitar och forma efter befintlig profil. Sen betsa och lacka.

Har gjort lite enkla reparationer av gamla ytterdörrar och det knepigaste tycker jag nästan är hur man löser problemet med att vara utan dörr när den ligger på snickarbänken. Det är inte helt idealiskt att försöka göra sådana reparationer med dörren hängande på plats.
Karmen är i sämre skick mycket riktigt. Vi funderar på om man endast kan byta karmen och sedan laga dörren så gott det går.
 
H Jakethecake skrev:
Börja med att kolla stadgarna, vanligtvis har föreningen ansvar för stora delar av dörren exklusive exempelvis låsning, brevinkast, tittöga samt invändig målning. I så fall är steg 1 att felanmäla dörren och när den oinsatta styrelsen säger nej vänligt men tydligt påpeka hur ansvaret ser ut.
Om de sen trilskas för mycket så och ni inte orkar så sätter ni in en rosa dörr med stjärnor på som irriterar grannarna för all framtid ;)
Haha - hur sugen jag än är på att utmana ödet så vettefasen om jag vill betala för två dörrar om jag måste göra om det :D
 
Det är som sagt oftast föreningen som ansvarar för dörren, även om den brutits upp av polis/brandkår.

I föreningen där jag var ordf. för drygt 30 år sedan, var det ett äldre par, frun hamnade på demensboende. Hon larmade ambulans, maken låg döende i lägenheten. Ambulans tog hjälp av brandkåren för att bryta upp dörren, som blev kaffeved (gammal 30 tals spegeldörr). Maken var bara ute och köpte tidning.

Veckan efter hade vi fått dit en ny dörr, specialtillverkad på snickeri. Och veckan efter upprepades det, brandkåren högg sönder dörren igen efter larmsamtal från den dementa kvinnan.

Hela kostnaden gick på föreningen. Men vi lyckades få en not på adressen hos SOS alarm, så de inte fullt så lättvindigt larmade ut på adressen.

Vi hade egen jourpersonal med nycklar till i princip samtliga 800 lägenheter i föreningen, hade de bara ringt vår jour så skulle jouren varit dit snabbare än brandkåren, med nyckel. Beroende på vem som hade vakt på närmaste brandstation, så brukade de ringa ut vår jour, vid utryckning till vår förening.

Det Bodde många äldre i föreningen, så det var flera utryckningar i veckan, men oftast klarade sig dörrarna, tack vare att vi hade egen fastighetsjour, ständigt på plats.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Det är som sagt oftast föreningen som ansvarar för dörren, även om den brutits upp av polis/brandkår.
Oftast vet jag inte - Bostadsrätternas mönsterstadgar har t.ex. följande formulering:
"För skada på ytterdörr genom inbrott eller annan åverkan på dörren svarar dock bostadsrättshavaren"

I HSB:s mönsterstadgar står det
"Till lägenheten hör bland annat:"
...
"lägenhetens ytter- och innerdörrar med tillhörande lister, foder, karm, tätningslister, gångjärn, beslag, handtag, brevinkast, lås och nycklar mm; bostadsrättsföreningen svarar dock för målning av ytterdörrens yttersida."
 
C cpalm skrev:
Oftast vet jag inte - Bostadsrätternas mönsterstadgar har t.ex. följande formulering:
"För skada på ytterdörr genom inbrott eller annan åverkan på dörren svarar dock bostadsrättshavaren"

I HSB:s mönsterstadgar står det
"Till lägenheten hör bland annat:"
...
"lägenhetens ytter- och innerdörrar med tillhörande lister, foder, karm, tätningslister, gångjärn, beslag, handtag, brevinkast, lås och nycklar mm; bostadsrättsföreningen svarar dock för målning av ytterdörrens yttersida."
Vår förening har avsagt sig allt ansvar gällande ytterdörrar, därför måste vi själva laga den. Någon mer som har tips på hur vi kan göra?
 
Z Zahne skrev:
Vår förening har avsagt sig allt ansvar gällande ytterdörrar, därför måste vi själva laga den. Någon mer som har tips på hur vi kan göra?
Jag svarade tidigare.
Fler bilder på vad som skadats om du vill ha exaktare svar för jag antar att märket på dörren efter brytjärn inte är det du funderar över.
Går dörren ens att stänga och låsa?
Kan du beskriva exakt vilka skador du vill ha hjälp med just nu är det väldigt generellt beskrivet.
 
1 123abc skrev:
Jag svarade tidigare.
Fler bilder på vad som skadats om du vill ha exaktare svar för jag antar att märket på dörren efter brytjärn inte är det du funderar över.
Går dörren ens att stänga och låsa?
Kan du beskriva exakt vilka skador du vill ha hjälp med just nu är det väldigt generellt beskrivet.
Här kommer fler bilder! :) Dörren går att låsa med överlåset och stängas på så sätt.
 
  • Skadad trädörrkarm med överlås synligt, skadeområdet nära låset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som låser en träddörr med ett överlås, synlig dörrhandtag och låsmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träytdörr med låskista och överlås som är stängt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad för resultat vill du uppnå? t.ex vill du endast erhålla funktion och struntar i det estetiska.
Har du tänkt ersätta eller spackla skador och sedan måla eller använda lämpliga täckplåtar?
Vilka skador är viktiga för dig att göra mindre synliga?
För att leta efter något slutbleck som passar samt vilka täckskyltar/plåtar som eventuellt kan användas så får man börja ta mått.

Kanske slutblecket ASSA 2407 kan vara ett alternativ eller ett L-järn kombinerat med lämpliga T-plåtar?
https://www.assaabloyopeningsolutio...or-tillhallarlas/assa-2407-godkant-slutbleck/
https://lasshop.se/produkt-tagg/jansson/
 
1 123abc skrev:
Vad för resultat vill du uppnå? t.ex vill du endast erhålla funktion och struntar i det estetiska.
Har du tänkt ersätta eller spackla skador och sedan måla eller använda lämpliga täckplåtar?
Vilka skador är viktiga för dig att göra mindre synliga?
För att leta efter något slutbleck som passar samt vilka täckskyltar/plåtar som eventuellt kan användas så får man börja ta mått.

Kanske slutblecket ASSA 2407 kan vara ett alternativ eller ett L-järn kombinerat med lämpliga T-plåtar?
[länk]
[länk]
Funktion är viktigast, det estetiska är inte lika viktigt. Vi hade tänkt spackla skador med träspackel och sedan måla eftersom skadan på dörren är så pass liten.

Ska kolla in dina länkar!
 
Förfarandet är samma på både dörr och karm. Avlägsna skadat trä (stämjärn / multiverktyg) limma och skruva dit nytt. slipa/hyvla + ytbehandla. Sedan skaffa rätt låsgrejer och montera tillbaka allt.
Det borde gå att göra på plats om man gör det själv, dörren går ju att låsa med andra låset under tiden!
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.