FredrikR FredrikR skrev:
Bara bra erfarenhet av Essve spik.
Vilken pistol bestämde du dig för?
Det blev en Dewalt DCN692N. Vet ej riktigt varför jag fastnade för just den, men så blev det. Kände som den låg rätt i prisklass vad jag kan tänka mig, Samtidigt som skulle planer gå i lås om att bygga nytt i framtiden, så känns det som det är en tillräckligt kraftfull för att hantera lite större jobb med. Och av bara farten så blev det en Dewalt DC618 dyckertpicka med som jag hittade begagnad :D

Kände att Sencon var liiiite för dyr i prisklass för de få jobb jag kommer göra i nutid om bygge ej blir av, men den ser grymt fin ut.
 
  • Gilla
Utdelning och 1 till
  • Laddar…
En annan fundering. Finns det "Pappspik" till 34gradig pistol? Tycker mig ej sett det, men kanske ej söker på rätt saker då man ej hållit på med dessa tidigare
 
N Nygge72 skrev:
En annan fundering. Finns det "Pappspik" till 34gradig pistol? Tycker mig ej sett det, men kanske ej söker på rätt saker då man ej hållit på med dessa tidigare
Lite långt med 50 mm som brukar vara min vad dessa pistoler kan ta. Sedan är de nog inte heller kompatibla med så stort spikhuvud gissar jag.
 
Redigerat:
N Nygge72 skrev:
En annan fundering. Finns det "Pappspik" till 34gradig pistol? Tycker mig ej sett det, men kanske ej söker på rätt saker då man ej hållit på med dessa tidigare
Nej men det finns pappspikpistoler :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Lite långt med 50 mm som brukar vara min vad dessa pistoler kan ta. Sedan är de nog inte heller kompatibla med så stort spikhuvud gissar jag.
Har även en annan 34graders som tar 32-63mm spik
 
richardtenggren
Pappspik säljs väl som rundbandad också :)
 
N Nygge72 skrev:
Har även en annan 34graders som tar 32-63mm spik
Men vilket grovlek, pappspik är väl 3 mm med större skalle?
Jag har många olika pistoler som skjuter spik i lagom längd och grovlek men bara en som skjuter pappspik.
 
nanowire nanowire skrev:
Men vilket grovlek, pappspik är väl 3 mm med större skalle?
Jag har många olika pistoler som skjuter spik i lagom längd och grovlek men bara en som skjuter pappspik.
Ja, denna tar ju bara 1,6 så tror ej det finns/är möjligt. Jag är nybörjare på dessa pistoler, så jag har ingen koll heller :) Därav jag fråga de kunniga :)
 
N Nygge72 skrev:
Ja, denna tar ju bara 1,6 så tror ej det finns/är möjligt. Jag är nybörjare på dessa pistoler, så jag har ingen koll heller :) Därav jag fråga de kunniga :)
Nej, det går ju inte. Dyckertpistolerna har ingen flexibilitet alls i kaliber. Men du kan hyra eller köpa en begagnad rundbandad pappspikpistol när det är dax om du vill komma billigare undan :)
 
nanowire nanowire skrev:
Nej, det går ju inte. Dyckertpistolerna har ingen flexibilitet alls i kaliber. Men du kan hyra eller köpa en begagnad rundbandad pappspikpistol när det är dax om du vill komma billigare undan :)
Ja tänkte så jag med. Skulle ju kanske bli tal om det blir dags att byta/lägga tak, och det kan ju max ta 1 dag att spika dit papp/duken. Sen används den ju inte mer troligen.

Såg visserligen att man spikade fast gipsskivor med, och då använde pappspik
 
Pappspikpistol tycker jag är ett typexempel på något som lämpar sig att hyra. Ska man spika gips med den också kanske det kan vara en annan sak, men är det bara takpapp är ju det ett engångsjobb på en eller ett par dagar.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Pappspikpistol tycker jag är ett typexempel på något som lämpar sig att hyra. Ska man spika gips med den också kanske det kan vara en annan sak, men är det bara takpapp är ju det ett engångsjobb på en eller ett par dagar.
Precis. Även om det skulle handla om att spika utegips så blir det ju ett kortare jobb att klä in ett hus med skivor
 
Hallå picka proffs. Vad kör ni för längd på dyckert om ni skall sätta list? (Golv, fönster mm)
 
N Nygge72 skrev:
Hallå picka proffs. Vad kör ni för längd på dyckert om ni skall sätta list? (Golv, fönster mm)
Den längd som krävs...
 
N Nygge72 skrev:
Hallå picka proffs. Vad kör ni för längd på dyckert om ni skall sätta list? (Golv, fönster mm)
3x så lång som det som ska fästas är tjockt, ger en hint om hur lång dyckert man "bör" använda.
En annan aspekt är vad du fäster listerna i, hur är väggen uppbyggd, är det bara gips eller är det gips plus någon skiva bakom?
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.