Hej,

Vi har hittat ett hus på hemnet som vi känner skulle passa oss. Nu när vi har haft tid på oss att läsa besiktningsprotokollet (vi har inte varit på visning än) så börjar vi dock undra hur "bra" detta hus egentligen är. Huset är ursprungligen från 1963 övervåningen byggdes till 1976

Det vi undrar (mest) över är

1) Golvbrunnen i badrummet. Kan detta vara fuskgjort?
2) Vattenskadad sockel vid diskmaskinen. Är det vattenläcka här?
3) Vid stickprov i källaren visar det sig att elen är felkopplad. Hur farligt är detta?
 
1. När är badrummet gjort? Är det original så får ni räkna med att renovera det.
2. Nej det är nog ingen vattenläcka, bara vatten från blöt disk
3. Beror på vad som är fel.
 
  • Gilla
Kartoffelpotatis
  • Laddar…
aikidokattita aikidokattita skrev:
Hej,

Vi har hittat ett hus på hemnet som vi känner skulle passa oss. Nu när vi har haft tid på oss att läsa besiktningsprotokollet (vi har inte varit på visning än) så börjar vi dock undra hur "bra" detta hus egentligen är. Huset är ursprungligen från 1963 övervåningen byggdes till 1976

Det vi undrar (mest) över är

1) Golvbrunnen i badrummet. Kan detta vara fuskgjort?
2) Vattenskadad sockel vid diskmaskinen. Är det vattenläcka här?
3) Vid stickprov i källaren visar det sig att elen är felkopplad. Hur farligt är detta?
Det blir nog lättare att svara om du lägger upp protokollet.
 
aikidokattita aikidokattita skrev:
Hej,

Vi har hittat ett hus på hemnet som vi känner skulle passa oss. Nu när vi har haft tid på oss att läsa besiktningsprotokollet (vi har inte varit på visning än) så börjar vi dock undra hur "bra" detta hus egentligen är. Huset är ursprungligen från 1963 övervåningen byggdes till 1976

Det vi undrar (mest) över är

1) Golvbrunnen i badrummet. Kan detta vara fuskgjort?
2) Vattenskadad sockel vid diskmaskinen. Är det vattenläcka här?
3) Vid stickprov i källaren visar det sig att elen är felkopplad. Hur farligt är detta?
Eftersom du inte bifogat protokollet så blir mina svar
1) ja, nej, kanske, på tisdagar
2) se 1)
3) se 2)
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Mossa på takpannor på ett lutande tak, vilket indikerar behov av underhåll och rengöring.
Golvränna i dusch med synliga tätningsskikt och klämring, indikator för otillräcklig besiktning.

Skadad sparksockel vid diskmaskin med synlig fuktskada och avfärgning.

Vattenfläck och skador längs ett takhörn ovanför träpanelfodring, indikerar en tidigare fuktskada.

Skärmdump av forumtrådar om fuktionkontroll av jordade eluttag och golvläggning som släppt från underlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1 16386 skrev:
Det blir nog lättare att svara om du lägger upp protokollet.
Ja självklart är det enklare så. Hade lite problem med tekniken men nu har det fixat sig
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
maah maah skrev:
1. När är badrummet gjort? Är det original så får ni räkna med att renovera det.
2. Nej det är nog ingen vattenläcka, bara vatten från blöt disk
3. Beror på vad som är fel.
1 Nej badrummet renoverades 2007 - 2009. Men jag tycker inte bilden på golvbrunnen är en ögonfröjd direkt. Är det något "skit" eller bara "smuts"?
 
Golvbrunnen är omöjlig att se. Det ser mest ut som smuts som döljer. Om får tillfälle så ta några extrema närbilder på klämringen. Försök torka bort smutsen förs. Det är fullt normalt att det blir smutsigt, men bes. mannen borde ha försökt tvätta bort det innan fotograferingen.

Elen låter lite som en joker. Det kan dels vara akut livsfarligt. Men utan att veta mer om hur det är felkopplat så kan en kostnad för att fixa det gå på allt från någon tusenlapp till 50 - 100 000. Men om man tänker sig en enklare korrektion plus genomgång av anläggningen (kan ju vara mer fel, om någon klåpare varit framme), så skulle jag gissa på 20 - 25 000 som sannolikt.
 
Skadan vid diskmaskinen kan bero på en läcka från maskinen. Som troligen är åtgärdad nu. Det är tänkbart att det finns mycket värre skador dolda under maskinen. Vore nog bra att försöka dra ut den och inspektera. De ör oftast fastskruvade i skåpet.
 
harry73
Sockeln för diskmaskinen är troligtvis en bagatell.
Det händer att diskmaskiner läcker och att man därefter köper en ny.
Så även om man ser en fuktskada har den troligtvis torkats upp och är det ingen fara.

Taket känns tveksamt, framförallt på läckaget som finns.

Mossan angriper betongpannor och äter sig genom betongen.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Golvbrunnen är omöjlig att se. Det ser mest ut som smuts som döljer. Om får tillfälle så ta några extrema närbilder på klämringen. Försök torka bort smutsen förs. Det är fullt normalt att det blir smutsigt, men bes. mannen borde ha försökt tvätta bort det innan fotograferingen.

Elen låter lite som en joker. Det kan dels vara akut livsfarligt. Men utan att veta mer om hur det är felkopplat så kan en kostnad för att fixa det gå på allt från någon tusenlapp till 50 - 100 000. Men om man tänker sig en enklare korrektion plus genomgång av anläggningen (kan ju vara mer fel, om någon klåpare varit framme), så skulle jag gissa på 20 - 25 000 som sannolikt.
Ja elen känns lite som ett lotteri. Man har ju ingen aning om vem som dragit den eller när. Besiktningsmannen skriver i början av protokollet detta "det jag främst vill påtala i detta hu är det felkopplade eluttaget i tvättstugan som är en stor fara". Då måste det ju vara jättefarligt typ eftersom besiktningsmannen jobbar för mäklarfirman och säljaren.
 
H hempularen skrev:
Skadan vid diskmaskinen kan bero på en läcka från maskinen. Som troligen är åtgärdad nu. Det är tänkbart att det finns mycket värre skador dolda under maskinen. Vore nog bra att försöka dra ut den och inspektera. De ör oftast fastskruvade i skåpet.
Själv har jag lite svårt att förstå varför man inte byter sockeln om allt är fint och åtgärdat. Det är ju något man till och med skulle kunna göra själv och som inte kostar särskilt mycket att köpa.
 
harry73 harry73 skrev:
Sockeln för diskmaskinen är troligtvis en bagatell.
Det händer att diskmaskiner läcker och att man därefter köper en ny.
Så även om man ser en fuktskada har den troligtvis torkats upp och är det ingen fara.

Taket känns tveksamt, framförallt på läckaget som finns.

Mossan angriper betongpannor och äter sig genom betongen.
Det blev kanske lite otydligt när jag inte postade hela protokollet utan bara det jag känner verkar viktigast. Det tak som de pratade om att det var fuktskada på var det i källaren dvs inte det tak som är under yttertaket. Eller känner du att det är lika tveksamt ändå?
 
harry73
aikidokattita aikidokattita skrev:
Det blev kanske lite otydligt när jag inte postade hela protokollet utan bara det jag känner verkar viktigast. Det tak som de pratade om att det var fuktskada på var det i källaren dvs inte det tak som är under yttertaket. Eller känner du att det är lika tveksamt ändå?
Det kan vara bra med egen besiktningsman som tittar hur takpapp ser ut. Om det känns bra, täcker det att tvätta taket (först ska man ta bort mossan. Ock eventuellt byta ut några pannor.
Källartaket kan vara avloppsledning som läckte. Ligger det under badrummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.