T
F Fredrik Sjödin skrev:
Det är svårt att få acceptans för en lagstiftning när inte ens stora nätföretag följer den.
Enda jag sett dom göra är att det kan vara sprejat färg där jag dragit kabel, förmodligen har dom kollat vart den är dragen och rita in det på ritning, eller checka så den överensstämmer med min ritningen, men tror dom gjorde så på hela området.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
J JPW skrev:
Det är snarare svårt att få acceptans för en lagstiftning som är orimlig. Det har nu gått så långt att den uppfattas som rent löjlig eftersom det är branschen som själva fått hitta på en monopoliserande lagstiftning. Detta inser även stora nätföretag, men inte mindre företag som Svanströms i filmen ovan. De fortsätter helt ohämmat att fokusera på sig själva istället för sina kunder.
Nej. Det är en felaktig slutsats.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
T
L lars80 skrev:
Jag har inte kommenterat Svansström alls. Du kommer med en mängd påståenden hela tiden i ett ämne som du inte behärskar och det skulle ta mig hela dagen att reda ut allt för dig.
Jag har lämnat en förklaring i denna tråden vad som är problemet med befintliga rör.
En godkänd rörförläggning har inget bäst före datum där det plötsligt förbjudet att använda dessa på nytt.
En obehörig rörförläggning har aldrig varit godkänd och kan heller inte bli det om utföraren saknar tillstånd.
Vill du fördjupa dig i vad som går och inte går får du läsa samtliga elsäkerhetsföreskrifter sen kan du förhoppningsvis bedöma i varje enskilt fall vad som är ok.
Hmm en behörig elektriker kan besikta vad han tycker är lagligt eller inte, han behöver inte dra den själv. han kan ha en första års skolkille som drar rören, en som aldrig sett ett rör förut. enda han behöver göra är att säga det ser bra ut, snyggt jobbat.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
E
T Takläggare skrev:
Hmm en behörig elektriker kan besikta vad han tycker är lagligt eller inte, han behöver inte dra den själv. han kan ha en första års skolkille som drar rören, en som aldrig sett ett rör förut. enda han behöver göra är att säga det ser bra ut, snyggt jobbat.
Tror jag håller med diskussionen här men sammanfattningsvis så är det mesta du skriver fel. Läs på lite om auktorisation, egenkontrollprogram samt elektrikerns egenkontroll, är mitt tips.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin och 1 till
  • Laddar…
T
E El-Löken66 skrev:
Och vad står det i installationsmedgivandet?
I det fall där Vattenfall själva drog kabel i mina nergrävda rör så står vattenfall fram till mätarskåp sedan elektriker.
I dem fall där jag fått kabel o rör från vattenfall står dom oxå för dragningen , enda frågan jag brukar få när jag får hänvisning att hämta grejerna från deras förråd är hur mycket jag behöver. en kille på kontoret skicka med mig en lapp o vem som hjälper mig få rätt läng. sedan kommer en kille från energibolaget koppla in i stolpe eller central, efter min elektriker kopplat in i byggcentral eller själva mätarskåpet. oftast är det samma kabel som använts, även om den först ligger på backen som byggström, för att senare grävas ner.( då alltid av mig själv)
 
E
T Takläggare skrev:
I det fall där Vattenfall själva drog kabel i mina nergrävda rör så står vattenfall fram till mätarskåp sedan elektriker.
I dem fall där jag fått kabel o rör från vattenfall står dom oxå för dragningen , enda frågan jag brukar få när jag får hänvisning att hämta grejerna från deras förråd är hur mycket jag behöver. en kille på kontoret skicka med mig en lapp o vem som hjälper mig få rätt läng. sedan kommer en kille från energibolaget koppla in i stolpe eller central, efter min elektriker kopplat in i byggcentral eller själva mätarskåpet. oftast är det samma kabel som använts, även om den först ligger på backen som byggström, för att senare grävas ner.( då alltid av mig själv)
Verkar konstigt att Vattenfall skulle dela ut rör till privatpersoner, var detta längesen?
Då din elinstallatör helt och hållet ansvarar för den installationen.
 
T
E El-Löken66 skrev:
Verkar konstigt att Vattenfall skulle dela ut rör till privatpersoner, var detta längesen?
Då din elinstallatör helt och hållet ansvarar för den installationen.
Sista var 2017, då hade en slinga redan dragits , den råg ihoprullad på tomten, jag behövde byggström, montera upp ett stöd för byggcentral, kunde sedan ta den nära huset efter markavtäckning , kabel i rör låg då uppe på marken, när garage var uppbyggt , kunde själva inkommande mätarcentral monteras där den skulle monteras, slang kabel ännu uppe på backen , jag hade dragit ett rör genom grunden för dold dragning.

Elektriker montera själva centralen , drog in via rör jag monterat in i huset, lämna resten uppe på backen, energi bolag ringde upp mig, bad mig gräva ner resterande kabel, någon vecka efter hade dom sprayat o mätt ut vart den gick.
 
E
T Takläggare skrev:
Sista var 2017, då hade en slinga redan dragits , den råg ihoprullad på tomten, jag behövde byggström, montera upp ett stöd för byggcentral, kunde sedan ta den nära huset efter markavtäckning , kabel i rör låg då uppe på marken, när garage var uppbyggt , kunde själva inkommande mätarcentral monteras där den skulle monteras, slang kabel ännu uppe på backen , jag hade dragit ett rör genom grunden för dold dragning.

Elektriker montera själva centralen , drog in via rör jag monterat in i huset, lämna resten uppe på backen, energi bolag ringde upp mig, bad mig gräva ner resterande kabel, någon vecka efter hade dom sprayat o mätt ut vart den gick.
Inget ovanligt förfarande, tyvärr inte korrekt.
Som regel fungerar det bra ändå.
 
T Takläggare skrev:
Hmm en behörig elektriker kan besikta vad han tycker är lagligt eller inte, han behöver inte dra den själv. han kan ha en första års skolkille som drar rören, en som aldrig sett ett rör förut. enda han behöver göra är att säga det ser bra ut, snyggt jobbat.[/QUOT
E El-Löken66 skrev:
Verkar konstigt att Vattenfall skulle dela ut rör till privatpersoner, var detta längesen?
Då din elinstallatör helt och hållet ansvarar för den installationen.
Jag tror dom gör det av bekvämlighetsskäl.
Fick rycka ut en gång och flytta ett mätarskåp åt en kund.
Vi handgrävde fram matande kabel för att förlägga denna på nytt så skåpet kunde hängas upp på sin nya plats.
Nätägaren (arbetsledaren) ville att jag skulle förlägga deras kabel med särskilda bergsrör då det fanns berg i marken.
Själva hade dom lagt den i vanliga markrör mot berg från början.
Minns att jag tänkte tanken att det var deras kabel och undrade för mig själv varför dom inte gjorde detta själva när deras montör var på plats.
Jag har funderat på om man kanske skulle börja jobba åt nätägaren för dom verkar ha det bra där och rena fina kläder dessutom. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Sista var 2017, då hade en slinga redan dragits , den råg ihoprullad på tomten, jag behövde byggström, montera upp ett stöd för byggcentral, kunde sedan ta den nära huset efter markavtäckning , kabel i rör låg då uppe på marken, när garage var uppbyggt , kunde själva inkommande mätarcentral monteras där den skulle monteras, slang kabel ännu uppe på backen , jag hade dragit ett rör genom grunden för dold dragning.

Elektriker montera själva centralen , drog in via rör jag monterat in i huset, lämna resten uppe på backen, energi bolag ringde upp mig, bad mig gräva ner resterande kabel, någon vecka efter hade dom sprayat o mätt ut vart den gick.
Att dom drar kabel i rör som du monterat gör dom förmodligen för att dom inte orkar bry sig. Dom bedömer att risken är låg och vill bli klara.
Blir det en reklamation så är det företaget som får betala, inte den enskilda elektrikern som kanske såg mellan fingrarna just vid tillfället.

Det betyder inte att det är rätt i lagens mening.
Du kan köra mot rött också utan att någon reagerar men det är ju inte rätt enligt trafiklagen.
 
T
E El-Löken66 skrev:
Inget ovanligt förfarande, tyvärr inte korrekt.
Som regel fungerar det bra ändå.
Detta var på stadsdel norr i Östersund, Peab gjorde vägen och trottoarer , även grävde el, avlopp, fjärrvärme till alla tomter , Asfaltera första vändan för att underlätta under byggtiden, kom sedan gjorde trottoarer o asfaltera igen när kantstenar monterats för höjdskillnader för väg o trottoar, alla anslutningar låg vid tomtgräns, varav dom gjorde klart allt efter alla grävt färdigt sina anslutningar, dom som valde fjärrvärme grävde själva in det från gatan, spela ingen roll om grävfirman hette Nisses gräv o gick i konkurs en månad efter, dom flesta anlita vem man ville, jag gjorde allt själv. men samtliga fick dra själva, eller den entreprenör som utförde grunden, kommun eller elbolag gjorde inte mycket , mer bevakning på att besiktningar(som ex vatten kopplingen) o att det inte blåste byggskräp runt om kring, då hota dom med vite att allt skulle städas/förankras inom en viss tid, inget fick ligga löst ute på tomten.
Men krav på att elbolag ska dra rör har jag aldrig stött på, varken som fastighetsförvaltare eller mina privata byggen,
Som fastighetsförvaltare fick man passa sig för mutor, då för det var ett statligt jobb jag lejde in för, där både Bravida o alla ville vara goda kunder o starta en god relation, några snack om att använda tomma rör har aldrig varit ett problem, snarare en lösning.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Nej. Det är en felaktig slutsats.
Jag tolkar det som att du inte har ett enda argument.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför har han en Svensk samt en amerikansk flagga på tröjärmen? :thinking:
L lars80 skrev:
Jag funderade på samma sak. Har han dubbelt medborgarskap kanske?
Det är för att visa att han kan både svenska och amerikanska (engelska) när han är på byggen.
 
T Takläggare skrev:
Detta var på stadsdel norr i Östersund, Peab gjorde vägen och trottoarer , även grävde el, avlopp, fjärrvärme till alla tomter , Asfaltera första vändan för att underlätta under byggtiden, kom sedan gjorde trottoarer o asfaltera igen när kantstenar monterats för höjdskillnader för väg o trottoar, alla anslutningar låg vid tomtgräns, varav dom gjorde klart allt efter alla grävt färdigt sina anslutningar, dom som valde fjärrvärme grävde själva in det från gatan, spela ingen roll om grävfirman hette Nisses gräv o gick i konkurs en månad efter, dom flesta anlita vem man ville, jag gjorde allt själv. men samtliga fick dra själva, eller den entreprenör som utförde grunden, kommun eller elbolag gjorde inte mycket , mer bevakning på att besiktningar(som ex vatten kopplingen) o att det inte blåste byggskräp runt om kring, då hota dom med vite att allt skulle städas/förankras inom en viss tid, inget fick ligga löst ute på tomten.
Men krav på att elbolag ska dra rör har jag aldrig stött på, varken som fastighetsförvaltare eller mina privata byggen,
Som fastighetsförvaltare fick man passa sig för mutor, då för det var ett statligt jobb jag lejde in för, där både Bravida o alla ville vara goda kunder o starta en god relation, några snack om att använda tomma rör har aldrig varit ett problem, snarare en lösning.
Men inte var det Vattenfall som var inkopplade, dom har inget nät i Östersund. ;)
 
F
Jag som privatperson har också fått rör av min nätägare samt en pdf med grävinstruktioner när jag skulle dra in ström till fritidshuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.