ronolo ronolo skrev:
Den typen av tipps är mycket uppskattade. Jag tänkte bygga i 1.4404. Min lokala leverantör har kallvalsad 2B eller varmvalsad 1D, vilken är att föredra?
Jag tog kallvalsad 2B för den har en mycket finare yta och ska vara lättare att hålla ren.
 
Violina Violina skrev:
Problemet med att svetsa så stora konstruktioner i rostfritt är att materialet slår sig nåt jävulskt av värmen..

Den stora anledningen att rostfritt stål rostar trots att man använder både rostfri tillsats och efterbearbetning av svetsgodset är att man haft fel värme i materialet när man svetsat.. detta ändrar egenskaperna i plåten.. bästa sättet att skydda sig mot detta är att använda rotgas eller annat rotskydd samt att ha rätt svetsström och framförallt rätt framföringshastighet och mängd/storlek på tillsats.
Här förutsätter jag att poolen tigsvetsas, varför undrar kanske vissa, jo för att vid tigsvetsning tillför du mindre värme på materialet och tillsatsen används för att kyla smältan (och då också arbetsstycket) medan vid mig (mag) och mma svets ska man med hjälp av värmen smälta samman tillsatsen med arbetsstycket eftersom värmen tillförs genom tillsatsen..

Pool i aluminium kanske är ett annat alternativ?
Jag har en aluminium-pool sedan 27 år och den har hållit väldigt bra. För 20 år sedan tömde jag vattnet och såg 3 små fläckar längst ner på insidan pga korrosion nedanför brädd-avloppet. På utsidan märks inget. Vanliga plåtpooler rostar och aluminiumpooler korroderar. En bister vinter med -30 C (i Stockholms-området) när poolen var nästan ny, frös en stor del av vattnet i poolen och is-kakan blev så pass bred att den tryckte ut den korrugerade plåtkanten maximalt och det såg inte bra ut,
Poolens väggar buktade då ut på mitten och det var luft mellan stolparna och pool-väggen högst upp och längst ner. Det blev en ljus strimma runt hela poolen då. Men den håller och håller. När jag köpte den, uppgav Nitor en livslängd på 20-40 år!!!
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har en rostfri spapool, men den är svetsad av ett proffs.
För mig att plåten 2,5mm syrafast gick på 25000:- för svetsningen betalade jag 10.
Min svetsades i en industri som just svetsar just rostfria tankar, då har man tillgång till bra svets, lyftverktyg och betningsvätska.

Hade inte gjort det själv.
Hej Peter,
Jag har tittat på din pool - ser jättefin ut. Vem svetsade den? Någon firma du kan rekommendera?
Mvh
Fredrik
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Inte så rund
[bild] [bild]
Hej! Stämmer det att du bor på västkusten?
Jag bor i gbg och är ute efter en exakt sådan poolkonstruktion som du har. Skulle gärna rippa måtten rakt av:) Tror du att den firma som tillverkade din skulle kunna tänka sig att göra en exakt likadan till. Skulle man kunna få kontaktuppgift till dom?
Mvh Rickard
 
Ricky_85 Ricky_85 skrev:
Hej! Stämmer det att du bor på västkusten?
Jag bor i gbg och är ute efter en exakt sådan poolkonstruktion som du har. Skulle gärna rippa måtten rakt av:) Tror du att den firma som tillverkade din skulle kunna tänka sig att göra en exakt likadan till. Skulle man kunna få kontaktuppgift till dom?
Mvh Rickard
Sjävklart bor jag i Göteborg.
Pratade med Richard som gjort poolen, inga problem att lämna hans nummer.
Men du får det på PM.
Kvällsbild av en stängd pool med ljusslingor på en träaltan och en stängselvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Swisserbisser och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Sjävklart bor jag i Göteborg.
Pratade med Richard som gjort poolen, inga problem att lämna hans nummer.
Men du får det på PM.
[bild]
Hej Peter!
Skulle du kunna skicka Richards nummer till mig med om han är intresserad av att bygga flera pooler?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
[länk]
Hej Peter, jag ser att av dina tidigare inlägg om plåtpool, det ser ut som att du har lyckats och hitta både bra form och tillverkare..... Finns det möjlighet att få kontakt med din kontakt?
Tack!
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Sjävklart bor jag i Göteborg.
Pratade med Richard som gjort poolen, inga problem att lämna hans nummer.
Men du får det på PM.
[bild]
Tacksam om du vill dela nr till din kontakt!
 
A ARosengren skrev:
Fick länken av en kollega, det är JAG som gjorde poolen.

Han gjorde verkligen ett klipp köparen..

nej det är inte nån rot-tejp som syns på bilden. Det är bara tejp för att inte repa kanten
Vill gärna komma i kontakt med dig för beställning av pool.
 
[hej kan du tipsa om vilken verkstad som utförde svetsjobbet?

QUOTE="Peter2400, post: 3613897, member: 27213"]Jag har en rostfri spapool, men den är svetsad av ett proffs.
För mig att plåten 2,5mm syrafast gick på 25000:- för svetsningen betalade jag 10.
Min svetsades i en industri som just svetsar just rostfria tankar, då har man tillgång till bra svets, lyftverktyg och betningsvätska.

Hade inte gjort det själv.[/QUOTE]
 
Robert Edfors Robert Edfors skrev:
[hej kan du tipsa om vilken verkstad som utförde svetsjobbet?

QUOTE="Peter2400, post: 3613897, member: 27213"]Jag har en rostfri spapool, men den är svetsad av ett proffs.
För mig att plåten 2,5mm syrafast gick på 25000:- för svetsningen betalade jag 10.
Min svetsades i en industri som just svetsar just rostfria tankar, då har man tillgång till bra svets, lyftverktyg och betningsvätska.

Hade inte gjort det själv.
[/QUOTE]
Bra val av material den kommer att hålla din och nästa generation jag har jobbat mycket med rostfritt men sen finns det olika kvaliteter av plåten är den bra så är det bara att gratulera Sonny
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Bilder från svetsningen,
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Väldigt sugen på att göra denna, är du nöjd?
 
J Jonassurfer skrev:
Väldigt sugen på att göra denna, är du nöjd?
Ja, väldigt nöjd. Hade faktiskt inte ändrat någonting. Badar fortfarande flera gånger i veckan:)
 
Violina Violina skrev:
Har varit med och byggt ett antal badtunnor i aluminium, så det antar jag

Aluminium är lite tjurigare att lära sig svetsa bra, men du får en pool som garanterat aldrig rostar..
Sen tenderar aluminium att slå sig mindre än rostfritt eftersom det har en betydligt lägre värmeutvidgningskoefficient..
Aluminium har högre utvidgningskoefficient än rostfritt, anledningen till att rostfritt slår sig vid svetsning är att det leder värme mycket dåligt medans aluminium leder värme mycket bra och således slår sig mycket mindre.
Utvidgningskoefficient – Wikipedia
Värmeledningsförmåga – Wikipedia Rostfritt finns inte med här, men har lägre värmeledningsförmåga än järn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.