52 811 läst · 91 svar
53k läst
91 svar
Svetsa pool i rostfritt stål.
Jag har en aluminium-pool sedan 27 år och den har hållit väldigt bra. För 20 år sedan tömde jag vattnet och såg 3 små fläckar längst ner på insidan pga korrosion nedanför brädd-avloppet. På utsidan märks inget. Vanliga plåtpooler rostar och aluminiumpooler korroderar. En bister vinter med -30 C (i Stockholms-området) när poolen var nästan ny, frös en stor del av vattnet i poolen och is-kakan blev så pass bred att den tryckte ut den korrugerade plåtkanten maximalt och det såg inte bra ut,Violina skrev:Problemet med att svetsa så stora konstruktioner i rostfritt är att materialet slår sig nåt jävulskt av värmen..
Den stora anledningen att rostfritt stål rostar trots att man använder både rostfri tillsats och efterbearbetning av svetsgodset är att man haft fel värme i materialet när man svetsat.. detta ändrar egenskaperna i plåten.. bästa sättet att skydda sig mot detta är att använda rotgas eller annat rotskydd samt att ha rätt svetsström och framförallt rätt framföringshastighet och mängd/storlek på tillsats.
Här förutsätter jag att poolen tigsvetsas, varför undrar kanske vissa, jo för att vid tigsvetsning tillför du mindre värme på materialet och tillsatsen används för att kyla smältan (och då också arbetsstycket) medan vid mig (mag) och mma svets ska man med hjälp av värmen smälta samman tillsatsen med arbetsstycket eftersom värmen tillförs genom tillsatsen..
Pool i aluminium kanske är ett annat alternativ?
Poolens väggar buktade då ut på mitten och det var luft mellan stolparna och pool-väggen högst upp och längst ner. Det blev en ljus strimma runt hela poolen då. Men den håller och håller. När jag köpte den, uppgav Nitor en livslängd på 20-40 år!!!
Hej Peter,Peter2400 skrev:Jag har en rostfri spapool, men den är svetsad av ett proffs.
För mig att plåten 2,5mm syrafast gick på 25000:- för svetsningen betalade jag 10.
Min svetsades i en industri som just svetsar just rostfria tankar, då har man tillgång till bra svets, lyftverktyg och betningsvätska.
Hade inte gjort det själv.
Jag har tittat på din pool - ser jättefin ut. Vem svetsade den? Någon firma du kan rekommendera?
Mvh
Fredrik
Hej! Stämmer det att du bor på västkusten?Peter2400 skrev:
Jag bor i gbg och är ute efter en exakt sådan poolkonstruktion som du har. Skulle gärna rippa måtten rakt av Tror du att den firma som tillverkade din skulle kunna tänka sig att göra en exakt likadan till. Skulle man kunna få kontaktuppgift till dom?
Mvh Rickard
Sjävklart bor jag i Göteborg.Ricky_85 skrev:Hej! Stämmer det att du bor på västkusten?
Jag bor i gbg och är ute efter en exakt sådan poolkonstruktion som du har. Skulle gärna rippa måtten rakt av Tror du att den firma som tillverkade din skulle kunna tänka sig att göra en exakt likadan till. Skulle man kunna få kontaktuppgift till dom?
Mvh Rickard
Pratade med Richard som gjort poolen, inga problem att lämna hans nummer.
Men du får det på PM.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
[hej kan du tipsa om vilken verkstad som utförde svetsjobbet?
QUOTE="Peter2400, post: 3613897, member: 27213"]Jag har en rostfri spapool, men den är svetsad av ett proffs.
För mig att plåten 2,5mm syrafast gick på 25000:- för svetsningen betalade jag 10.
Min svetsades i en industri som just svetsar just rostfria tankar, då har man tillgång till bra svets, lyftverktyg och betningsvätska.
Hade inte gjort det själv.[/QUOTE]
QUOTE="Peter2400, post: 3613897, member: 27213"]Jag har en rostfri spapool, men den är svetsad av ett proffs.
Hade inte gjort det själv.[/QUOTE]
[/QUOTE]Robert Edfors skrev:[hej kan du tipsa om vilken verkstad som utförde svetsjobbet?
Hade inte gjort det själv.
Bra val av material den kommer att hålla din och nästa generation jag har jobbat mycket med rostfritt men sen finns det olika kvaliteter av plåten är den bra så är det bara att gratulera Sonny
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Aluminium har högre utvidgningskoefficient än rostfritt, anledningen till att rostfritt slår sig vid svetsning är att det leder värme mycket dåligt medans aluminium leder värme mycket bra och således slår sig mycket mindre.Violina skrev:
Utvidgningskoefficient – Wikipedia
Värmeledningsförmåga – Wikipedia Rostfritt finns inte med här, men har lägre värmeledningsförmåga än järn.