Hej,

Jag har fått en offert från Solcellen Sverige AB, ett bolag jag tidigare inte kommit i kontakt med.
Känner någon till deras verksamhet och kvaliteten på utfört arbete och val av material? De ska dock ha utfört mer än 1000 installationer enligt deras hemsida.

Som jag förstår det så är de här för att pressa priserna genom att välja än mer kostnadseffektiva lösningar än konkurrenterna.
Huset i sig har väldigt goda förutsättningar för solceller, söderläge, inga hinder eller skuggning eller liknande.

Offerten i korthet:

Växelriktare Solis 3-fas 12kW.
Solcellspanel Suntech 320W Helsvart x 42 st.
Wifi-kit.
inkl. montage och efter grön ROT = 104 tkr.
exkl. nätägarens byte av elmätare.

Förväntad årsproduktion 13000 kWh. Jag tycker att priset spontant är bra.

Väldigt tacksam för input, vill verkligen inte gå på någon mina.
 
Vad har du för tak, falsat plåttak?
Vilket fabrikat för montagesystemet för solcellspanelerna är det?
Det finns undermåliga montagesystem avsedda för länder som inte har snö och därför olämpliga i Sverige.
Speciellt om man har betongpannor kan de undermåligt montagesystem knäcka betongpannorna vid snölast och man kan tyvärr inte se de knäckta pannor eftersom de är under solcellspanelfältet. Man måste montera bort alla paneler för att se de knäckta pannorna, och det är det ingen som gör. Alltså man är ovetande om att man har många knäckta pannor och risk för vatteninläckage.

Ditt elnätsbolag byter ut din befintliga elmätare kostnadsfritt mot en ny elmätare som kan mäta import och export. Ingen kostnad för dig. Det är de skyldiga att göra kostnadsfritt enligt lag. Ett byte går väldigt snabbt, kanske 15 minuter.
 
Redigerat:
  • Gilla
hastish
  • Laddar…
Betongpannor Bender Palema 2-kupigt, ca 5 år gammalt.
Montagesystemet är ej specificerat i offert, ska fråga om detta.

Tack för infon om elmätaren!
 
Hör om överspänningsskydd av Typ1 och Typ2 på DC-sidan ingår och vilket fabrikat. Har man inte sådant finns risken att panelerna går åt fanders vid åska i närheten. Fullträff i taket behövs inte för att panelerna ska förstöras kan räcka med ett par km bort.
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 2 till
  • Laddar…
Hej,
Även jag har fått en offert från detta bolag och är mycket intresserad av om de är seriösa :)
@hastish hur har det gått för dig?
 
Montagesystem ska vara Esdec ClickFit EVO, vilket verkar vara holländskt. Ser smart konturerat ut när jag kikar på Youtube.

Jag har fått offerten reviderad till en Fronius Symo växelriktare, så det lägger till 10.000 men jag känner att den kan vara bra på så vis att jag litar på högre driftsäkerhet, bättre app- och kommunikationsstöd och liknande.
Kanske är onödigt men men...

Det lutar att jag går vidare med Solcellen. Har fått ett mycket bra intryck av deras säljare som tagit sig tiden att förklara och svara på alla mina frågor.

Så jag återkommer antagligen om någon månad när det är dags för installation.
 
  • Gilla
Snyggingen
  • Laddar…
Funderar även jag på solcellen.nu
Något nytt? Gick du vidare med dem? Vore intressant att höra från någon som har faktisk erfarenhet av installation via dem!
 
Verkar vara ett företag som startades för ca ett år sedan. Har bara ca ett års erfarenhet då.
Holländskt montagesystem, där har de väl knappt någon snö? Håller det för svenska snömängder i uppåt 40 år utan att skada takpannorna? Skadas takpannor så kan det bli läckage? Extra kostsamt att reparera om det ligger solcellspaneler på taket som först måste demonteras.
 
Redigerat:
Litet konstigt att de inte har råd med en .se hemsidesadress utan har billig .nu
Det kan man undra litet över. Det förefaller litet oseriöst, även om de skulle vara seriösa.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Litet konstigt att de inte har råd med en .se hemsidesadress utan har billig .nu
Det kan man undra litet över. Det förefaller litet oseriöst, även om de skulle vara seriösa.
Det borde man inte undra alls över, finns inget som säger att.se skulle vara mer seriöst än.nu
 
  • Gilla
punci och 4 till
  • Laddar…
Jag gick vidare med Solcellen och anläggningen är nu installerad och driftsatt sedan några veckor tillbaka. Äntligen kan man ställa sig till skaran solfarmare!

Leverans och montering löpte på väl, allt gjordes av två man på en helg. Någon vecka efter det kom deras lokala underleverantör elektrikern och monterade växelriktaren och drog den sista biten kabel. Denne gjorde ett bra jobb men att konfigurera växelriktaren fick jag själv hjälpa till med. Så det tog några timmar extra.
Vattenfall bytte mätaren strax därpå.

Jag lät därefter besiktiga hela anläggningen via IFSEK som jag också kan rekommendera. Där framkom några anmärkningar som det alltid gör vid noggranna besiktningar (kika på protokollen som finns på deras hemsida så ser ni hur grundligt allt gås igenom). En del kablar behöver stripas fast bättre, fästen behöver justeras och viss dokumentation kompletteras.

Solcellen har dock lovat att åtgärda anmärkningarna inom någon månad eller så utan något knussel. Jag bor på andra sidan landet från deras verksamhetslokal så kan tycka att det är okej att de synkar mitt backjobb med nyinstallationer, man ville även synka det med ombesiktning samma dag. Min installation fungerar ju ändå felfritt. Jag fick också lov att hålla inne slutfakturan på 35 % tills allt är löst.
Kommunikationen med bolagets säljare/projektledare har alltid gått snabbt. Min uppfattning är att de är måna om sina kunder.

Så förutsatt att Solcellen löser anmärkningarna på ett bra sätt så kan jag rekommendera dem. Jag får ge er en uppdatering snart igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Husbyggaren2 och 6 till
  • Laddar…
Låter ju kanon.
 
  • Gilla
blue2526
  • Laddar…
Hur har det gått, har bristerna som IFSEK påpekade blivit åtgärdade och var detta kostnadsfritt?
 
D Dallastower skrev:
Hur har det gått, har bristerna som IFSEK påpekade blivit åtgärdade och var detta kostnadsfritt?
Åtgärderna har skjutits upp men nu är det sagt att de kommer utföra dem i nästa vecka. Det ska definitivt vara kostnadsfritt.
 
H hastish skrev:
Åtgärderna har skjutits upp men nu är det sagt att de kommer utföra dem i nästa vecka. Det ska definitivt vara kostnadsfritt.
Nu är anmärkningarna åtgärdade. Trots att det tog lite lång tid innan de kunde komma, ca två månader så här mitt i sommaren, så är jag väldigt nöjd med installationen och rent tekniskt så har det fungerat från dag 1. Två killar lyfte av och på panelerna, justerade fästen och stripade fast kablarna korrekt. Det tog en dag så det gick rätt fort får man säga. (y)
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.