Är i slutet av renoveringen av våran tvättstuga i källaren och försöker nu komma på vad som är bästa lösningen för att ha möjlighet att torka tvätt där inne oavsett årstid.

Tidigare har vi kört med en liten portabel luftavfuktare sommartid för att få tvätten torr lite snabbare men det har varit en ganska temporär lösning som inte fungerat fullt ut. Vintertid har det torkat bra ändå pga värme från element och i allmänhet ganska torr luft i huset.

Funderar därför på vad som är bästa lösningen för att kunna använda tvättstugan fullt ut året runt. Det finns en ventil som går rakt genom väggen där det skulle gå bra att sätta en frånluftsfläkt som bara går när luftfuktigheten i tvättstugan blir för hög. Är dock osäker på om det räcker på sommaren för att få bra cirkulation och kunna torka tvätt eftersom värmen i princip är avstängd sommartid.

En ganska rejält tilltagen luftavfuktare tillsammans med stängd dörr in till tvättstugan tycker jag borde lösa problemet. Tittade lite på Woods större modeller för mer eller mindre stationärt bruk. Är det något som kan rekomenderas? Vill gärna ha möjlighet att låta vattnet gå direkt ner i avloppet men det antar jag går att lösa på i stort sett alla modeller.

Tvättstugan är cirka 8 kvadratmeter, så det är inget jätteutrymme som ska avfuktas, men det är bra om det går att hänga upp två maskiner med tvätt utan att det tar två dagar att torka.
 
Pax-fläkt och häng tvätten ute på sommaren som man gjort i 500 år!
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Jag har en Woods och en fuktstyrd paxfläkt samt en vanlig fläkt som blåser på kläderna. Funkar väldigt bra trots att det ju när rätt kallt i källaren.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Pax-fläkt och häng tvätten ute på sommaren som man gjort i 500 år!
Skulle gärna hänga allt ute men pollenallergi och viss bekvämlighet sätter stopp för det under en ganska stor del av våren och sommaren. Har dessutom småbarn så det är bra att kunna köra nån maskin varje kväll och hänga upp på tork, det funkar inte att hänga ut det eftersom det inte hinner torka förrän det är dags att ta in det.
 
Vi har också småbarn och pollenallergi, funkar utmärkt!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi har också småbarn och pollenallergi, funkar utmärkt!
Får tyvärr inte ihop komma hem från jobbet vid 17, köra en tvätt på två timmar, hänga och kunna ta ner det omrking klockan 21 på vardagar. Därav är det inget alternativ att hänga tvätten ute varje gång utan vi behöver kunna torka tvätt inne, helst i tvättstugan.
 
Extra fläktar som blåser på kläderna och bra avfuktare fungerar ypperligt.
Sen kör jag lätt undertryck också för säkerhets skull..
.
 
O OskarJ skrev:
Får tyvärr inte ihop komma hem från jobbet vid 17, köra en tvätt på två timmar, hänga och kunna ta ner det omrking klockan 21 på vardagar. Därav är det inget alternativ att hänga tvätten ute varje gång utan vi behöver kunna torka tvätt inne, helst i tvättstugan.
Därav pax-fläkt som skickar ut del av fukten från tvättstugan. Det ska alltid finnas frånluft i en tvättstuga.Ps. Måste vara tufft att jobba till 17 varje dag hela sommaren...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Därav pax-fläkt som skickar ut del av fukten från tvättstugan. Det ska alltid finnas frånluft i en tvättstuga.Ps. Måste vara tufft att jobba till 17 varje dag hela sommaren...
Kan tyvärr inte styra tvättbehovet till semestern eller helgerna ;)

Haken med att bara köra med fläkt är att luften som dras in i tvättstugan är ganska fuktig redan från början, men det kanske kan räcka ändå?
 
Krokben
O OskarJ skrev:
Kan tyvärr inte styra tvättbehovet till semestern eller helgerna ;)

Haken med att bara köra med fläkt är att luften som dras in i tvättstugan är ganska fuktig redan från början, men det kanske kan räcka ändå?
Om du inte är ett fan av fräsch ny luft så kan du ju bara sätt igen frånluften och stänga till i tvättstugan och ställa in en avfuktare. Sen när luften ute är mindre fuktig kan du bara öppna upp frånluften igen.
 
O OskarJ skrev:
Är i slutet av renoveringen av våran tvättstuga i källaren och försöker nu komma på vad som är bästa lösningen för att ha möjlighet att torka tvätt där inne oavsett årstid.

Tidigare har vi kört med en liten portabel luftavfuktare sommartid för att få tvätten torr lite snabbare men det har varit en ganska temporär lösning som inte fungerat fullt ut. Vintertid har det torkat bra ändå pga värme från element och i allmänhet ganska torr luft i huset.

Funderar därför på vad som är bästa lösningen för att kunna använda tvättstugan fullt ut året runt. Det finns en ventil som går rakt genom väggen där det skulle gå bra att sätta en frånluftsfläkt som bara går när luftfuktigheten i tvättstugan blir för hög. Är dock osäker på om det räcker på sommaren för att få bra cirkulation och kunna torka tvätt eftersom värmen i princip är avstängd sommartid.

En ganska rejält tilltagen luftavfuktare tillsammans med stängd dörr in till tvättstugan tycker jag borde lösa problemet. Tittade lite på Woods större modeller för mer eller mindre stationärt bruk. Är det något som kan rekomenderas? Vill gärna ha möjlighet att låta vattnet gå direkt ner i avloppet men det antar jag går att lösa på i stort sett alla modeller.

Tvättstugan är cirka 8 kvadratmeter, så det är inget jätteutrymme som ska avfuktas, men det är bra om det går att hänga upp två maskiner med tvätt utan att det tar två dagar att torka.
FL fläkt är bättre än inget men avfuktare gör ju jobbet så mycket bättre
 
Har ni en tidsstyrning på er tvättmaskin så kan man ju välja att komma hem till en färdig tvättmaskin? Så slipper du vänta två timmar på tvätten och ökar den allokerade torktiden från två till fyra timmar lite magiskt...
Själv så har vi en torkställning framför LVP:en som tar hand om det och samtidigt gör växterna lite gladare under vinterhalvåret.
Vi har ett barn. Fast det är 16. Och kan köra en tvätt själv när behovet finns. Så det finns ett ljus i änden av resan!
 
VidarH VidarH skrev:
Har ni en tidsstyrning på er tvättmaskin så kan man ju välja att komma hem till en färdig tvättmaskin? Så slipper du vänta två timmar på tvätten och ökar den allokerade torktiden från två till fyra timmar lite magiskt...
Själv så har vi en torkställning framför LVP:en som tar hand om det och samtidigt gör växterna lite gladare under vinterhalvåret.
Vi har ett barn. Fast det är 16. Och kan köra en tvätt själv när behovet finns. Så det finns ett ljus i änden av resan!
Ingen tidsstyrning på tvättmaskinen och alltid vatten och el avstängt till den när den inte är igång. Har råkat ut för tillräckligt många överraskningar med tvättmaskiner för att inte vilja ha den igång när man inte är hemma.

Planen nu är i vart fall en Pax-fläkt eller motsvarande som blåser ut genom ventilen på väggen. Sen komplettera med en luftavfuktare modell större, tänker nog främst på nån av Woods halvstora modeller, exempelvis SW22FW

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4937562

Är det nån som vet om det går att parkera en sådan på golvet under en bänk eller behöver den stå helt öppet för att fungera bra? Behöver den stå fritt så tänker jag att man gör ett "garage" till den under arbetsbänken och drar helt enkelt ut den när den ska användas.
 
Har liknande tvättstugan i källaren. Just den avfuktaren med plus fläkt ut. Fläkt ut kör jag bara på sommaren avfuktaren har jag slang kopplad till så jag kan dra ut den mit i rummet å sätta på max effekt vid torkning Anars står den mer i ett hörn å inställd på auto
 
Så på sommaren med varm fuktig luft ute kör du fläkten?

Jag gör tvärt om. Ingen fläkt på sommaren, bara avfuktare.
På vintern kör jag fläkt..
 
  • Gilla
Twisty_canard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.