T topmount skrev:
Måtte ju va väldigt nog vilket väder det är när man sållar jorden är det lite blött och klibbigt går nog halva joden rakt i skottkärran
Efter min första erfarenhet är det största problemet att klibbig jord fastnar i trumman och inte faller igenom. Jorden ska helst vara torr och uppluckrad. En fuktig höstdag är inte rätt förutsättningar upptäckte jag i helgen. Dessutom måste jag nog köra ett varv med jotdfräsen innan.
 
S sette skrev:
Efter min första erfarenhet är det största problemet att klibbig jord fastnar i trumman och inte faller igenom. Jorden ska helst vara torr och uppluckrad. En fuktig höstdag är inte rätt förutsättningar upptäckte jag i helgen. Dessutom måste jag nog köra ett varv med jotdfräsen innan.
Hej. Tänkte försöka beställa hem en för att filtrera ut smågrus och annat från två pallar med toppdress i vår. Är den här lämpad för det om man sätter in ett mindre när i trumman möjligen?
 
N niti skrev:
Hej. Tänkte försöka beställa hem en för att filtrera ut smågrus och annat från två pallar med toppdress i vår. Är den här lämpad för det om man sätter in ett mindre när i trumman möjligen?
Hej! Vågar inte svara på det. Känns spontant som att det är enklare och billigare att köpa ny jord?
 
S sette skrev:
Hej! Vågar inte svara på det. Känns spontant som att det är enklare och billigare att köpa ny jord?
Tack för snabbt svar. Jo jag har köpt ny jord, men den är inte så finfiltrerad som jag skulle vilja. Förra året byggde jag eget finmaskigt nät och filtrerade toppdress, men det gör jag inte om :)
 
J joda62 skrev:
Verkar gå att beställa här för leverans i juni: [länk]
Länken är redan död :(
 
Kan tänka mig att dom sålt slut på sin ”tilldelning”......
Är väl bara att ta fram byggplanerna igen ;)
 
T Taxture skrev:
Kan tänka mig att dom sålt slut på sin ”tilldelning”......
Är väl bara att ta fram byggplanerna igen ;)
Ja, det är verkligen märkligt att det är så få som importeras. Verkar knappast som man behöver betala för lagerhållning med tanke på att de alltid är slut överallt innan man hinner klicka på länkar.
 
Man får kanske inte göra reklam på Byggahus, men man kan söka på jordsåll på Hygglo för att se utbudet kring Stockholm. :cool:

Plano maskin tar emot beställningar, men leveranstiden verkar vara ett antal veckor.
 
Funkar det inte att rigga upp en vattenslang som spolar vatten på innehållet så stenarna blir tvättade och jorden rinner av & ner?
 
Det låter som mycket geggamoja. Dessutom ett himla slöseri med vatten. För det tredje kan man med ett såll bestämma vilka fraktioner man vill ha. Man kan sortera ut 2–4, 4–8, 8–16, … svårt med en slang :D
 
RS sållet kan bara göra från 0 och upp. Den 350 jag har gör rätt ok 0-4 och 0-12
Om man vill få bäst resultat får man sortera 3 ggr.

Först råjord med finaste, så får man "skräp" och större stenar samt bra 0-4 jord.

Sen kör man skräp igenom med det större filtret och får i huvudsak 4-12 grus samt mer och typ oanvändbart skräp.

Och gräv upp och lägg en hög 1 helg och sortera nästa. Att ta direkt funkar dåligt precis som någon ovan konstaterat med.
Du orkar nog inte hela helger iaf

Jag har kört ca 400kvm hitills och det blir fint
 
S sette skrev:
Man får kanske inte göra reklam på Byggahus, men man kan söka på jordsåll på Hygglo för att se utbudet kring Stockholm. :cool:

Plano maskin tar emot beställningar, men leveranstiden verkar vara ett antal veckor.
Hyr du ut din Såll? I så fall är jag intresserad, bor i Tyresö
 
Yes, den finns i södra Stockholm. Sök på Jordsåll så borde du hitta den. Inte direkt uthyrd ofta då det är ett så pass udda verktyg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.