Jämför också.. #709.. (för mer än 56 inlägg sedan), ifall det fortsatt känns osäkert om vad som påstås ha varit sagts, om den uttjatade begäran om förklaringar om Brottsbalken ( brb).
tttomten tttomten skrev:
Självklart måste andra lagar också följas, tex kassalagen mfl. så i stort sett håller jag med om att ditt inlägg är korrekt rätt förutom på en punkt. Du får faktiskt dra till med vilket pris som helst (men inte hur som helst).
Det är klart att man KAN, men inte påräkna att man har rätt att få ut det.. eftersom det finns regleringar som förhindrar det. Således; vilket sagts hela tiden. Och vilket därmed visats.
 
D
Prissättningen är relativt fri i Sverige. Sätter du dig utmed vägen och utbjuder jordgubbar för 500kr/liter på midsommarafton så är det helt ok. Har du en skylt med priset så uppfyller du dessutom prisinformationslagen.

Om du utnyttjar någons trångmål kan det dock bli tal om tex ocker. Exempel på ocker är om du hyr ut din lilla lägenhet för 20k/månad. Så på hyra är det således ej fri prissättning i Sverige.

Ett annat bra exempel på områden där det inte är fri prissättning är när det kommer till ränta. Vill du låna ut 1000 kr till någon och samtidigt ta ut 50 procent i ränta så är det aja baja.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Prissättningen är relativt fri i Sverige. Sätter du dig utmed vägen och utbjuder jordgubbar för 500kr/liter på midsommarafton så är det helt ok. Har du en skylt med priset så uppfyller du dessutom prisinformationslagen.

Om du utnyttjar någons trångmål kan det dock bli tal om tex ocker. Exempel på ocker är om du hyr ut din lilla lägenhet för 20k/månad. Så på hyra är det således ej fri prissättning i Sverige.

Ett annat bra exempel på områden där det inte är fri prissättning är när det kommer till ränta. Vill du låna ut 1000 kr till någon och samtidigt ta ut 50 procent i ränta så är det aja baja.
Plus, att man alltid behöver ta hänsyn till förutsättningar och metoder, då avtalet sluts.. det kan om det vill sig illa bli ogiltigförklarat annars.
 
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
D
Ja det är bara läsa igenom avtalslagen så får man en ganska bra bild av hur det går att ogiltigförklara ett avtal.

Det ska väl dock tilläggas att det generellt sätt är ganska svårt att ogiltigförklara ett avtal mellan två vuxna parter.
 
Nu driver det iväg. Jag skrev att det är fri prissättning på VAROR.

Självklart gäller inga avtal (köp) under hot eller tvång men den diskussionen är så absurd så den kommer jag inte kommentera vidare.

Tror inte vi kommer längre så nu lägger jag ner, skål o god natt.
 
D Derbyboy skrev:
Ja det är bara läsa igenom avtalslagen så får man en ganska bra bild av hur det går att ogiltigförklara ett avtal.

Det ska väl dock tilläggas att det generellt sätt är ganska svårt att ogiltigförklara ett avtal mellan två vuxna parter.
Absolut, dock då det gäller relationen företagare och konsument och priser, så kan det se lite annorlunda ut, när man tabbar sig; exempel kan tas från när man låter sig falla för att använda obskyra prislistor från grossister på så sätt som lurar konsumenten/köparen.
 
tttomten tttomten skrev:
Nu driver det iväg. Jag skrev att det är fri prissättning på VAROR.

Självklart gäller inga avtal (köp) under hot eller tvång men den diskussionen är så absurd så den kommer jag inte kommentera vidare.

Tror inte vi kommer längre så nu lägger jag ner, skål o god natt.
Här har väl ingen explicit talat om hot eller tvång. Just en sådan ur luften tagen kommentar driver diskussioner åt fel håll. Instämmer, inte konstruktivt.
 
D
I de fallen är priset oftast ej en del av avtalet och då är det 36 paragrafen konsumenttjänstlagen som gäller. Jag skulle inte tippa på att en domstol skulle anse att Ahlsells prislista är skälig men är osäker på om det prövats. Sitter någon på en länk till ett avgörande så posta för bövelen.
 
Redigerat:
D
tttomten tttomten skrev:
Nu driver det iväg. Jag skrev att det är fri prissättning på VAROR.

Självklart gäller inga avtal (köp) under hot eller tvång men den diskussionen är så absurd så den kommer jag inte kommentera vidare.

Tror inte vi kommer längre så nu lägger jag ner, skål o god natt.
Det är fri prissättning inom rimliga gränser i de flesta situationer men inte i alla. Skulle Astra börja ta 1 miljoner per vaccindos så skulle det vara ocker. Kan man då verkligen säga att det är pri prissättning?

(Finns säkert någon speciallag som reglerar prissättning på mediciner mm. så jag e inte säker på att avtalslagen skulle tillämpas)
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
I de fallen är priset oftast ej en del av avtalet och då är det 36 paragrafen konsumenttjänstlagen som gäller. Jag skulle inte tippa på att en domstol skulle anse att Ahlsells prislista är skälig men är osäker på om det prövats. Sitter någon på en länk till ett avgörande så posta en länk för bövelen.
När man som företagare presenterar priset, på det sätt som många vittnat om (två olika prislistor, och företagaren presenterar det som nyttjar företagarens intresse), så precis just vid det tillfället så sker ett avtalande mellan företagaren och konsument; givet att konsument antar priset.
Så jo.. det finns ett avtal som baseras på något som kunde ogiltigförklaras; och konsument skulle kunna neka betala; eller tvista om det.

Vet inte om det finns några fall att visa till. Vore intressant.
 
D
@RACS och @tttomten jag gillar hur ni boxas, svängigt och härligt! Trist att tomten bara går och lägger sig när andra ronden ska dra igång.
 
  • Haha
  • Älska
tttomten och 1 till
  • Laddar…
D
RACS RACS skrev:
När man som företagare presenterar priset, på det sätt som många vittnat om (två olika prislistor, och företagaren presenterar det som nyttjar företagarens intresse), så precis just vid det tillfället så sker ett avtalande mellan företagaren och konsument; givet att konsument antar priset.
Så jo.. det finns ett avtal som baseras på något som kunde ogiltigförklaras; och konsument skulle kunna neka betala; eller tvista om det.

Vet inte om det finns några fall att visa till. Vore intressant.
Jag har då inte fått många prislistor ”presenterade”. Faktiskt inte någon. Tycker när man läser trådarna så ringer folk till elektrikern och frågar va de kostar. Svaret blir 600 kr/h och sen så kör de bara. Problemet blir sen när fakturan kommer med aglesspriser.

Jag tror inte att det skulle gå att få Ahlsells prislista ogiltigförklarad i ett avtal med hänvisning till ocker i avtalslagen.

Det är en ganska stor skillnad juridiskt mellan skäligt pris enligt konsumenttjänstlagen och att utnyttja någons trångmål mm i avtalslagen.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
D
Äh jag viker ner mig helt, går och lägger mig. Se mig som den där tjejen som dyker upp mellan ronderna. Tillför väldigt lite!

@tttomten ta det lugnt med drickat
 
D Derbyboy skrev:
Äh jag viker ner mig helt, går och lägger mig. Se mig som den där tjejen som dyker upp mellan ronderna. Tillför väldigt lite!

@tttomten ta det lugnt med drickat
Bra inspel(y)
O ja, jag tog en alkoholfri öl:beer:
 
D Derbyboy skrev:
Det är fri prissättning inom rimliga gränser i de flesta situationer men inte i alla. Skulle Astra börja ta 1 miljoner per vaccindos så skulle det vara ocker. Kan man då verkligen säga att det är pri prissättning?

(Finns säkert någon speciallag som reglerar prissättning på mediciner mm. så jag e inte säker på att avtalslagen skulle tillämpas)
Fri prissättning är fortfarande ok, ocker är det inte (ocker=utnyttja någons beroendeställning).
 
  • Gilla
RACS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.