Maria T Maria T skrev:
Omplantering gjordes förra sensommaren så jag hoppas inte det behövs igen, tänkte ta bort lite jord och fylla på med ny. latmansomplantering, eftersom det är så himla tungt redan.
Då behöver du knappast plantera om i vår igen. Du vet säkert att citrus kräver jord med lägre pH värde, just felaktig jord kan orsaka näringsbrist. Växten kan inte tillgodogöra sig näringen trots att den är tillgänglig.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jordgubbslandet behövs rensas. Ska man lämna kvar något som får agera "näring"?
 
  • Jordgubbsland täckt med löv i en träram på en gräsmatta som behöver rensas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Jag förberedde två pluggboxar för några veckor sen som stått i tvättstugan sen dess. Sådde majs i en nu ikväll och tog fram den andra som stod under. Blev lite förvånad när det redan växer i en plugg. :crysmile:
Pluggbox med jord och en oväntad böngrodd som spirar bland tomma pluggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som en av de galna röda bönorna jag sådde tidigare.
Långbönorna kommer nog ta över vardagsrummet innan det är varmt nog i växthuset.

Inomhusodling med krukor på hylla under växtbelysning, inklusive späda gröna skott och kruka med överraskande växt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
S
Tvättstugeodlingen i källare ser ut så här just nu. Tyckte det växte lite segt så köpte en ledlist som komplement till ledarmaturen förra veckan.

Unga plantor i krukor och undervärmning under lysrör och LED-lister på en hylla i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
mackee mackee skrev:
Jordgubbslandet behövs rensas. Ska man lämna kvar något som får agera "näring"?
Jag brukar ”kratta” lite lätt uppepå.. en del smulas sönder och blir kvar.. de stora följer med till sopsäcken :) sedan brukar de få lite ny jod/näring.

Ska tillägga att där jag inte har jord under plantorna, krattar jag inte., plockar/klipper bort dött..

Revor osv brukar jag ta på hösten, sätta dem i små krukor.. så jag har färdiga små plantor till ”nästa år” :)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Växande plantor under inomhusbelysning med etiketter för omplantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste se över situationen imorgon tror jag..
(Höjder, omplanteringar osv..)
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag brukar ”kratta” lite lätt uppepå.. en del smulas sönder och blir kvar.. de stora följer med till sopsäcken :) sedan brukar de få lite ny jod/näring.

Ska tillägga att där jag inte har jord under plantorna, krattar jag inte., plockar/klipper bort dött..

Revor osv brukar jag ta på hösten, sätta dem i små krukor.. så jag har färdiga små plantor till ”nästa år” :)
Tack för infon, vi flyttade in i december och höll på med inv renovering så det blev inte då mycket fokus på trädgård.

Djungelgurka och tomater har tittat upp.
Nu väntar jag på majs,ampeljordgubbe, smultron och tomatillo. Gjorde även ett nytt försök med physalis men den har inte kommit.
 
  • Unga plantor i en frösåddslåda på ett leopardmönstrat underlägg med etiketter för sortidentifiering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Odlingsskål med groende plantor och etiketter för trädgårdsprojekt, täckt av blå plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plantor av tomater, gurka och andra grönsaker under växtbelysning inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Började på uppdrivningshörnan igår.
Kökshörna med vit skåpinredning och nyligen installerade hyllplan för uppdrivning av växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2-3 hyllplan längst in, med ledstips som växtbelysning.
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Det gick att odla året om! Köpte ju några frösorter från Nelson Garden som skulle funka. Tror jag sådde i januari.
Tomaten heter visst Balkonzauber och gurkan Piccolino. Får se hur det går i fortsättningen, det blir ju onekligen lite trångt i fönstren ;)
Inomhusodlade plantor, gurkplantor med blommor i krukor på ett fönsterbräde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomatplanta av sorten Balkonzauber odlas inomhus i kruka vid fönster i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Närbild av flera nät med potatis och lök på en köksspishäll, med etiketter och kvitto på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Så har jag äntligen en bättre plats för sådd inför vårens planteringar. I köksfönstret har vi skruvat upp hyllplats för tre minidrivhus och tre lysrör. Värmemattor finns. Nu återstår det att fixa bra lysrör till bänken där växterna kan ta plats efter omplantering. Kanske fixas det i år, kanske ett annat år.

Kök med upphängda hyllor för minidrivhus och värmematta på fönsterbrädan, redo för vårplanteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
Så har jag äntligen en bättre plats för sådd inför vårens planteringar. I köksfönstret har vi skruvat upp hyllplats för tre minidrivhus och tre lysrör. Värmemattor finns. Nu återstår det att fixa bra lysrör till bänken där växterna kan ta plats efter omplantering. Kanske fixas det i år, kanske ett annat år.

[bild]
Perfekt ju! nu är det bara till o så frön.. :D(y)
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Du det där va bamsingar till sättpotatis :surprised:
 
Glömt o köpa sättlöken :(
S*it.. får kika om jag hittar nu.
 
Groende zinniafrön i en svart planteringslåda med en blå etikett, på ett bord med röd matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ung zinniaplantor med späda gröna stjälkar och blad som växer i en svart plastlåda med märkning 'ZINNIA'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håhå.. jag brukar hinna ta livet av blommorna innan de kommer ut - men skam den som ger sig!

Zinniorna har tittat upp i alla lådor (hade inte räknat med att det skulle gå så fort, hann inte ens flytta alla från vardagsrumsbordet.. efter sådd haha)

Nu är jag lite fundersam över hur de eg vill stå.. i två månader typ :oops:

Kallt? varmt? Ljust? Mörkt?

Kan man plantera ner dem lite måntro..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.