Jiji Jiji skrev:
Då kanske våra tre våningar kan tilltala framtida köpare. Översta våningen har vi en ateljé i... Och stor takterrass. Kan det vara något? Det går att sätta upp väggar på bottenvåningen...;)

Jag hoppas att någon vill köpa huset så småningom... För jag vill flytta till mitt andra hus. När båda barnen är vuxna.
Utan att ha sett ditt hus men absolut, det bör finnas köpare. Har en polare som har en gammal "läkarvilla" från 20-30-talet med smårum för tjänstefolket, samt en källare av kulverttyp med massor av smårum. Älskar verkligen det huset, rätt stort och 4 våningar med källaren, men så länge det basala är funktionellt så ska det vara så mycket rum som möjligt. Tillagningskök med lucka till matrummet osv. Det är väl jag som är konstig men när jag lagar mat vill jag oftast vara ifred, inte vara mitt i huset.
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Radhus i Uppsala. Varje gång jag ser dem undrar jag hur skarven mellan tak och vägg mår.
Jag gillade nog det där. Men det kommer att kännas väldigt tidstypiskt. I hemlighet hade jag velat haft en villa som såg ut så där. I fjällvärlden i Jämtland. Där jag skulle tassa omkring på mina vackra brädgolv utan övriga familjen (för de stökar bara till och det där huset kräver ordning) och titta ut på myren och fjället... :rofl:

I Skåne är det vanligt med hus utan takfot, fast det är ju mest putsade eller i tegel.
 
  • Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag undrar om det finns en "allmännyttan-monopol" där husen är grå och man köper gator i miljonprogramsområden.
Vi har höghus till vårt monopol. Fast de kanske är hotell när jag tänker på det.
 
  • Gilla
linuhage och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Radhus i Uppsala. Varje gång jag ser dem undrar jag hur skarven mellan tak och vägg mår.
Fast sådana där extrema hus kommer nog på något sätt bli klassiker och minna om typiskt 2020tal? Även om det går att älska eller hata såklart! Jag tycker att det ser ganska häftigt ut! Hoppas trätaket håller dock.. blir lite orolig i magen.
 
  • Gilla
Saramaa och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vi har höghus till vårt monopol. Fast de kanske är hotell när jag tänker på det.
Du har inte originalet med trähus och hotell, strykjärn och hatt i metall :D
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag undrar om det finns en "allmännyttan-monopol" där husen är grå och man köper gator i miljonprogramsområden.
Ännu värre om husen inte är grå :surprised:
Orange byggnad vid Folkungagatan, liknar Monopol-spelens arbetarkvarter på Södermalm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Folkungagatan i monopolspelet (y)
Arbetarekvarteren på Södermalm :cool:
 
  • Gilla
Pergoteborg och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du har inte originalet med trähus och hotell, strykjärn och hatt i metall :D
Nej, tyvärr. Tror vi har en skateboard.. Det är någon av barnen som fått det i födelsedagspresent. Så det är nog tämligen modernt. Det är i alla fall väldigt mycket högre summor som allt kostar... :crysmile:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Dubbelgaraget. Vem behöver det med självkörande bilar som hämtar dig vid entrén när det behövs?
Hälften av alla har väl inte haft bilen i garaget en enda gång, så de lär nog fortfarande behövas för förvaring. Dessutom kommer nog självkörande bilar öka intresset för entusiastfordon och därmed bra garage för att meka med riktiga bilar:)
 
  • Gilla
Nyfniken och 12 till
  • Laddar…
Kul tråd! Håller på att rita vårt första hus nu så har tänkt mycket på detta. Har passat mig för:
- Golvhöga fönster till överdrift
- Överdrivet öppna planlösningar (t.ex. kök, matplats och vardagsrum i serie)
- Minimal takfot och foderlösa fönster. Här kan vi dock inte hålla oss och kommer sannolikt bli medskyldiga...
- Helsvart (fönster, fasad, detaljer).
- Enorma fönsterpartier mot syd/väst. Outhärdligt.

Eventuella kandidater i riskzoon:
- Järnvitriol?
- Små sportlights i fönstersmygen? Populärt!
- Enorma badrum?
- Ladhusstilen? Finns trevliga och förhoppningsvis beständiga kvalitéer, men att tillämpa den rakt av är vågat
 
  • Gilla
Prylar och 5 till
  • Laddar…
När ska det bli inne med mexitegel igen? Jag väntar tålmodigt...
 
  • Gilla
  • Haha
gaia och 29 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Radhus i Uppsala. Varje gång jag ser dem undrar jag hur skarven mellan tak och vägg mår.
Det var snyggt :love: särskilt mot det gröna men förstår din undran. Man får hoppas de har en bra lösning där som håller över tid annars blir det inte kul.
Men det ser ut som ett projekt med genomtänkta detaljer så där har de nog tänkt till ordentligt.
 
  • Gilla
avdpos och 3 till
  • Laddar…
S StereoT skrev:
förstår
99999o99900o99
 
En sak som jag inte har sett på någon villa, men som känns väldigt trendigt på större hus, är flerfärgade eller mönstrade eller på andra sätt oregelbundna fasader. På en del byggen känns det som de vänder ut och in på sig själva för att bryta av på ett sätt som i alla fall jag tycker blir allt annat än harmoniskt. Arenaparken i Lund är ett extremt exempel:

Arenaparken_Lund_mars_2019_c.jpg

Vet inte om samma trend finns på villor, som jag i så fall missat?
 
Funderar lite på om inte just trender kommer att vara typiskt för idag-tiden. Någonstans måste vi sannolikt sluta förbruka så mycket resurser bara för att vi gillar att byta ut det som finns mot något annat, och istället gå all-in på att bygga hus som håller länge och inte behöver renoveras stup i kvarten. Framförallt bygga hus som bara innehåller delar som verkligen är meningsfulla, till skillnad mot t.ex. att bygga in elektronik överallt (dvs en provkarta på det periodiska systemet, med tungmetaller och svårutvunna, sällsynta ämnen, utportionerat i små svåråtervunna klickar) till mycket tveksam nytta. Just elektronik vet vi ju redan från början att den kommer att dö snart, antingen av sig själv eller för att tillverkaren ser till att den gör det med utablivna uppdateringar etc. Kan det inte vara så att detta tok-slöseri kommer att vara typiskt för idag?
 
  • Gilla
Lärospånet och 22 till
  • Laddar…
Mats-S
J JPW skrev:
Kan det inte vara så att detta tok-slöseri kommer att vara typiskt för idag?
Instämmer 100.00% (y)
Idag är det inne att dissa alla tidigare generationer av hus, framhäva hur fula och ute dom är. Många köper fina hus från tidigare generationer och vanhedrar dom totalt med en "extreme total makeover", man förstör totalt själen i dom husen.

Bor själv i en villa från tidigt 80-tal som nu genomgår en helrenovering, men så lång som möjligt försöker jag bevara något av tidsandan i huset men samtidigt få ett funktionell hus. Den konsten är betydligt svårare än att leja "Brutus Brutalis Renovering AB" med uppdrag att riva ut allt ur huset, sedan återställa till ett smaklöst själlöst dussinhus.
 
  • Gilla
  • Haha
Lärospånet och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.