useless useless skrev:
"Träd som har fullt utvecklad pålrot, till exempel tall, står mycket stadigt."
[länk]
Precis det har tall men det har tyvärr inte gran!
 
harry73 harry73 skrev:
Det är inte så att vi andra inte förstår ditt problem. Alla först nog att det ibland kan vara besvärligt med grannens växtlighet.
MEN vi förstår också att nyttan med växtlighet i bebyggd miljö och nyttan att få bestämma över sin egen mark i så stor omfattning som möjligt.
Dina lagförslag var inte bra och få väldigt konstiga konsekvenser. Att inte tillåta träd närmare 25 m tomtgränsen skulle i princip omöjliggöra alla (frukt)träd på villatomter och leda till ett samhälle jag i alla fall inte vill bo i.

Nu har du fått lyfta din frustration och kommit med några förslag och kan du konstatera att folk inte håller med.
Gå vidare med livet och fokusera på något annat. (dina problem kommer i alla fall inte förstöra min dag)
Det står inte bara 25 m nära grannens tomt utan förhållandet till trädens höjd och och avståndet till grannens tomt! Om en person vill ha ett 20 m högt träd år mer rimligt att det placeras 25 från tomtgränsen!
 
Staffans2000
L Lakritsianen skrev:
Det står inte bara 25 m nära grannens tomt utan förhållandet till trädens höjd och och avståndet till grannens tomt! Om en person vill ha ett 20 m högt träd år mer rimligt att det placeras 25 från tomtgränsen!
Nej. Det är fullständigt orimligt.

Staffan
 
  • Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Det står inte bara 25 m nära grannens tomt utan förhållandet till trädens höjd och och avståndet till grannens tomt! Om en person vill ha ett 20 m högt träd år mer rimligt att det placeras 25 från tomtgränsen!
Så när träd naturligt passerar en viss höjd måste dom fällas?
Eller hur tänkte du?
 
  • Gilla
ajonss32 och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Det står inte bara 25 m nära grannens tomt utan förhållandet till trädens höjd och och avståndet till grannens tomt! Om en person vill ha ett 20 m högt träd år mer rimligt att det placeras 25 från tomtgränsen!
Hur ska det vara med tex flaggstänger, antennmaster mm?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej. Det är fullständigt orimligt.

Staffan
Nej, det är inte fullständigt orimligt, du TYCKER att det är fullständigt orimligt. Däremot har det inget stöd i lagen, men det är en annan sak.
 
Staffans2000
T ToRy skrev:
Däremot har det inget stöd i lagen,
Jo!

Staffan
 
Vadå, menar du att det står i lagen att man inte får ha höga trän vid tomtgräns? Intressant...

(Misstänker att du förstod min kommentar om stöd i lagen fel...)
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
T ToRy skrev:
(Misstänker att du förstod min kommentar om stöd i lagen fel...)
Japp.:D
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Det står inte bara 25 m nära grannens tomt utan förhållandet till trädens höjd och och avståndet till grannens tomt! Om en person vill ha ett 20 m högt träd år mer rimligt att det placeras 25 från tomtgränsen!
Så om jag köper en tomt med produktiv skog på grannfastigheten, så skulle skogsägaren vara tvungen att kalhugga 25 m runt min tomt och runt de andra 100 tomterna som exploateras samtidigt? Och sluta odla skog på den arealen.
 
  • Gilla
  • Arg
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
I Belgien, där jag äger en villafastighet, är den lokala kommunala regeln att grannar kan besvära sig över växande träd som står för nära tomtgräns och kommer att skapa skugga. Men en köpare av min fastighet kan inte besvära sig över träd som vuxit upp och där jag inte gjort något åt det. Hur många meter in och hur högt har jag ingen uppgift om för tillfället.
 
L Lakritsianen skrev:
Det står inte bara 25 m nära grannens tomt utan förhållandet till trädens höjd och och avståndet till grannens tomt! Om en person vill ha ett 20 m högt träd år mer rimligt att det placeras 25 från tomtgränsen!
Varför köper du helt enkelt inte en såpass stor tomt att du kan hantera växtligheten intill ditt hus på det viset som passar dig?

Hade jag varit din granne och du hade kommit med allt det här skitsnacket så skulle jag, oavsett hur mycket pengar jag erbjöds, aldrig ta ned mina träd.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 7 till
  • Laddar…
L
G gråsten skrev:
Lustigt att så många anser det otänkbart med begränsningar i hur höga träd får bli nära tomtgräns. Jag äger en villa utanför Waterloo i Belgien. Min och intilliggande tomter är ca 3000 kvm stora. Här är det så att om planterade träd nära tomtgräns verkar bli höga så har den besvärade grannen rätt att väcka invändningar inom ett visst antal år. Redan etablerade höga träd kan man inte göra något åt. Detta i ett land där människor är betydligt strängare på att bevaka sina individuella rättigheter än i Sverige. Nu minns jag inte om det är lag eller kommunala regler. Kommunerna kan bestämma rätt mycket som invånarna har att hålla sig till.
Ja kommunen kan man vända sig till om halva tomten är full av grannens granrötter o inget växer under häller. Ställde dit en vit plastpall . Efter två månader var den svart. ( Alltså två st granar som sitter i hop. Och är som ett trevåningshus) en m från min tomtgräns. Och 7 m från grannens hus dit dom lutar.Men en riktig storm så kan dom ligga över mina två uthus. Men det finns faktiskt regler och paragrafer mot hur man ska bete sig mot grannar FAST man bor i hus och landet. Man måste visa hänsyn när man bor så oxå. Och det finns det paragrafer skrivet. Och rättsfall som tas upp. Och förra gången jag skrev om träd. Granar är en jäkla skillnad mot ett stort träd. Så var det vissa som bara var ute efter nackhugg här. Och skrev flytta då. Visa paragraferna. Det får bessewisserna kolla upp själva. Men stora granar två som sitter i hop. Jag undrar vilken av dessa otrevliga män som skulle vilja ställa sin bil under en gran i två veckor. Så det var första gången jag var in och ville ha råd!! Och vilket liv det blev ! Otrevliga. Och när jag svarade tillbaka ...jösses! Så nu var jag in o läste. Och kunde inte låta bli att skriva detta. Och läst annat som folk frågar om. Och det är samma folk som svarar. Och tonen är inte trevlig. Och inte blir det något bra vetande heller .För den som frågar. Inga kreativa svar. Så denna bygga hussida. Och få hjälp!! jösses. Ödmjuk det tror jag ..ja ca 4,5 st borde lära sig här. Som det verkar är det ända dom gör.. sityer här och messar svar. OCH ska sägas att jag skrivit till denna sidas kontakt om detta. OM någon nu skulle ta upp det! Skit folk vet ju alla att dom får fäste i en . Men här inne när man frågar något. Nä nä. Fel fel.!
 
  • Gilla
  • Haha
Lördag hela veckan och 3 till
  • Laddar…
L
mikethebik mikethebik skrev:
Menar du att städsegröna växter inte är träd? Och att träd endast är sådana som fäller sina blad?
En gran, tall, ek, björk eller annat valfritt träd är träd oavsett barr eller löv.
Det känns som att du låst in dig så mycket på dessa granar att du förlorat lite verklighetskontakt.

Om du har problem med grannen som lett till domstol och dojm mot din granne är jag ledsen för din skull och hoppas att den domen löser övriga problem, men det är en annan frågeställning.

En skithög till granne är inget jag önskar dig eller annan person, och jag hoppas att du får lite sinnesro framöver.
Nej. Det gällde inte några GRANAR. Det gällde att han hängde upp förts en gång en tre dagar levande kattunge på min grind!! Normalt. Och ska tiläggas att jag bara har kastrerade hanar. Och han matade en vildkattshona. Sen en vecka senare hände en påse till med en liten kattunge i.som jag trodde var död. Men när jag ringde polisen så pep den. Å då blev jag så illa berörd o skrek. Sååå... då det kanske räcker för att tala om vilken idiot det är. Och att jag inte pratar med honom. !!
 
L Lowley skrev:
Ja kommunen kan man vända sig till om halva tomten är full av grannens granrötter o inget växer under häller. Ställde dit en vit plastpall . Efter två månader var den svart. ( Alltså två st granar som sitter i hop. Och är som ett trevåningshus) en m från min tomtgräns. Och 7 m från grannens hus dit dom lutar.Men en riktig storm så kan dom ligga över mina två uthus. Men det finns faktiskt regler och paragrafer mot hur man ska bete sig mot grannar FAST man bor i hus och landet. Man måste visa hänsyn när man bor så oxå. Och det finns det paragrafer skrivet. Och rättsfall som tas upp. Och förra gången jag skrev om träd. Granar är en jäkla skillnad mot ett stort träd. Så var det vissa som bara var ute efter nackhugg här. Och skrev flytta då. Visa paragraferna. Det får bessewisserna kolla upp själva. Men stora granar två som sitter i hop. Jag undrar vilken av dessa otrevliga män som skulle vilja ställa sin bil under en gran i två veckor. Så det var första gången jag var in och ville ha råd!! Och vilket liv det blev ! Otrevliga. Och när jag svarade tillbaka ...jösses! Så nu var jag in o läste. Och kunde inte låta bli att skriva detta. Och läst annat som folk frågar om. Och det är samma folk som svarar. Och tonen är inte trevlig. Och inte blir det något bra vetande heller .För den som frågar. Inga kreativa svar. Så denna bygga hussida. Och få hjälp!! jösses. Ödmjuk det tror jag ..ja ca 4,5 st borde lära sig här. Som det verkar är det ända dom gör.. sityer här och messar svar. OCH ska sägas att jag skrivit till denna sidas kontakt om detta. OM någon nu skulle ta upp det! Skit folk vet ju alla att dom får fäste i en . Men här inne när man frågar något. Nä nä. Fel fel.!
Precis för vissa handlar det om " det är ju MIN gran" som det är viktigare än att visa hänsyn till sina grannar.
 
  • Gilla
Lowley och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.