Henningelvis Henningelvis skrev:
Du kommer säkert att tycka att det är snyggt även i fortsättningen. Vi pratar ju om hur folk som går på högstadiet nu kommer att se på vad vi håller på med när de börjar köpa hus. Men inte behöver vi bry oss om vad de småglinen tycker. De får väl stå på lördagarna och ta ned Huntonit och leta defekta trafos till spotlights.
Ja men precis :) Jag gör ju inget i hemmet nu som jag inte själv faktiskt vill ha.
Jag har själv ett 20 år gammalt badrum från när huset byggdes som jag skakar på huvudet åt ibland och undrar hur de tänkte men det får fixas till inom några år :)
 
M masterjohn skrev:
Det har ju alltid varit olika trender, man vill ju alltid förnya sig. Att bo i hus är ju något levande Snyggt nu blir fult snart sen retro och sen modernt igen. Tänk på 50-talen när de spikade för all den "hemska" och omoderna pärlsponten i tak och på väggar samt klädde om de "fruktansvärda" spegeldörrarna med masonitskivor, som en annan tar tillbaka nu.

En trend som alltid har varit ofördelaktig är att att få nyare bostäder att se äldre ut än vad de är ex. ett 80-tals-radhus som blir inrett som en sekelskiftesgård har ju aldrig varit särskilt fint. Men att förnya går ju oftast bättre även om det inte är så kul med ett 60-tals hus i 90-tals anda...

Måla, renovera och försök få det som du själv vill, man vill ju inte alltid ha ett museum heller. Inte många som vill ha utedass bara för att man bor i ett hus från 1900-talets början.
Så är det ju. Att det finns trender kommer vi ju aldrig ifrån.
Det mest "tidlösa" man kan göra ändå tycker jag är att försöka tänka lite mer helhet. Acceptera/omfamna husets karaktär och ålder och renovera det därefter. Det kan rent utav lyfta helhetsintrycket.
Ett gammalt sekelskifteshus som är varsamt och stilrent inrett och renoverat som ett sekelskifteshus kommer ju aldrig att bli fel.
Likaså ett 60-talshus som renoveras med bibehållen 60-talskänsla kommer aldrig att bli fel.

Det är ju när man givit vika allt för mycket för trender och inte tänkt på helheten som det blir jättefel. T.ex en fin sekelskiftesherrgård med 90-talets delfinkakel.
De tankarna bör man ju ha med sig redan i husköpet tycker jag. Förstår att man har olika preferenser, stil och smak men är det lantlig känsla man vill ha i inredningen så kanske det är bättre att leta tills man hittar ett lantligt hus istället för att köpa en funkis-låda och försöka göra om den till något den inte är.
 
  • Gilla
Hullefar och 25 till
  • Laddar…
Vårt hus är från 1914 men fullständigt renoverat på 50-talet så jag skulle nog kalla det ett 50-talshus, var antagligen bara en timmerstomme kvar när dom byggde om på ett riktigt bra sätt. Saker som glaserat taktegel , fiskbensparketten som nästan ser bättre ut för varje år, platsbyggda köket med sneda skjutluckor, trappen med en böjd rund handledare i ett stycke, öppnaspisen som visserligen har en insats numera men går lätt att återställa till original ifall man vill. Idag 15 år senare är jag glad att vi inte rört det tidtypiska mer än vad som krävs för att bo drägligt, vi tänkte riva ut köket från början men det finns inte på kartan längre. Det mesta skulle ju vara superdyrt idag att få samma kvalitet på. Sen har vi badrum från 2005 så där syns det ju att det är daterat, men just detta var nog inga roliga saker på 50-talet så det är OK att renovera ibland.
 
  • Gilla
  • Älska
Meriwether och 12 till
  • Laddar…
Det är faktiskt lite kul att skratta åt sig själv och vad man har tyckt varit snyggt genom åren. Som född i mitten av 60-talet har jag bott i mer eller mindre vackra tidsepoker.

Från gröna vävtapeter och knallrött matsalsbord i föräldrarnas nybygge 1969, via bruna medaljongtapeter i första egna lägenheten i ett miljonprogramsområde, ett otal andra lägenheter till att furusanera nuvarande hus, ett 70-talsrenoverat 10-talshus.

Nu är jag i tidsperioden där det mesta är, som Apelsin så träffande beskriver, greige. Om 20 år kommer jag nog säga "hur fan kunde vi måla tvättstugan grå?" :D

Minns särskilt en lägenhet jag och min nuvarande fru hade i slutet av 80-talet. Vi piffade upp den med vit strukturtapet i vardagsrummet :oops: vansinnigt snyggt tyckte vi och helt enligt rådande trend.

Det var på den tiden vi rökte och det var även fullt accepterat på den tiden att röka inomhus, så när vi flyttade några år senare kunde man se att tapeten gulnat, utom där spegelväggen och tavlor suttit. Man såg till och med konturerna i vitt mot det nikotingula var bokhyllan Ivar stått och var böckerna hade varit.

Så det finns vissa inredningsdetaljer jag inte vill se bli trendigt igen. Strukturtapet, spegelväggar och askkoppar är bara några hemska exempel :D
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 23 till
  • Laddar…
Greige hade jag aldrig hört talas om innan denna tråd men jag är nog tveksam till om jag gillar det. Gällande medaljongtapeter från 70-talet har minna föräldrar kvar det i en skrubb sen huset byggdes, en starkt vinröd historia och den är ju faktiskt skitsnygg, resten av huset har ju fått vita struktur på 80-talet och sen nåt intetsägande från typ 2005. Vi har också en skrubb med tapeter från 50-talet. Tyvärr har det varit ett takläckage som säkert är 30år gammalt och åtgärdat så det har blivit missfärgningar men den vill vi aldrig byta.
 
  • Gilla
Blåsalvia
  • Laddar…
"en-suite"-badrum med dörr enbart ut i parsovrummet. Ser lyxigt ut på ritningen, mindre mysigt att höra när partnern ätit ärtsoppa till lunch o få in doften i sovrummet när dörren öppnas...
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 42 till
  • Laddar…
För mycket av det goda riskerar alltid att se daterat ut med åren. Tex marockanska betongplattor—ser bra ut på golv men man kommer tröttna på att se det på golv och väggar. Däremot tror jag inte ytskikt som ribbpanel i ek kommer kännas daterat om den är monterat i ett utrymme där det passar in, t.ex en entréhall eller trapphus. Samma gäller alla kvalitetsmaterial som anpassats till husets karaktär även om de skvallrar om en passerad trend.

Mitt bidrag är trapp- och våningsräcken i glas. Dessa är billigare än att låta en smed eller finsnickare specialbygga lösningar som passar äldre hus karaktär. Därför ser man dem ofta i renoveringar av äldre villor där de redan nu ser malplacerade ut.
 
  • Gilla
Friskt kopplat och 4 till
  • Laddar…
Freerole Freerole skrev:
Nu har inte jag läst hela tråden så det kanske redan nämnts. Men en trend på senare tid har ju varit halvkaklade badrum. Dessa kommer det säkert sväras över när det inte är modernt längre. Bild från mitt eget badrum.

[bild]
Snyggt badrum! Jag ser dock en sak som jag aldrig riktigt förstått mig på och som kanske passar på den här listan: "Inbyggd" toalett som man inte lyckas bygga in i väggen på riktigt, utan som får en låda bakom sig i stället för den vanliga tanken. Vad är poängen?
 
  • Gilla
  • Haha
solbulle och 31 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Vitvaror som INTE är vita.
Som inte är vita eller rostfria, skulle jag påstå. Vitvarubranschen är överens om att vitt och (numera, sedan 10 år tillbaka) rostfritt är de klassiska valen. Svart, "black steel" och annat är trend.

Om du sedan inte gillar rostfritt är en annan sak men jag skulle absolut inte kalla rostfria vitvaror i köket för en trend.
 
  • Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Det är faktiskt lite kul att skratta åt sig själv och vad man har tyckt varit snyggt genom åren. Som född i mitten av 60-talet har jag bott i mer eller mindre vackra tidsepoker.

Från gröna vävtapeter och knallrött matsalsbord i föräldrarnas nybygge 1969, via bruna medaljongtapeter i första egna lägenheten i ett miljonprogramsområde, ett otal andra lägenheter till att furusanera nuvarande hus, ett 70-talsrenoverat 10-talshus.

Nu är jag i tidsperioden där det mesta är, som Apelsin så träffande beskriver, greige. Om 20 år kommer jag nog säga "hur fan kunde vi måla tvättstugan grå?" :D

Minns särskilt en lägenhet jag och min nuvarande fru hade i slutet av 80-talet. Vi piffade upp den med vit strukturtapet i vardagsrummet :oops: vansinnigt snyggt tyckte vi och helt enligt rådande trend.

Det var på den tiden vi rökte och det var även fullt accepterat på den tiden att röka inomhus, så när vi flyttade några år senare kunde man se att tapeten gulnat, utom där spegelväggen och tavlor suttit. Man såg till och med konturerna i vitt mot det nikotingula var bokhyllan Ivar stått och var böckerna hade varit.

Så det finns vissa inredningsdetaljer jag inte vill se bli trendigt igen. Strukturtapet, spegelväggar och askkoppar är bara några hemska exempel :D
Underbart att höra! Och egentligen tycker jag att det är härligt att folk (och jag) vågar ta ut svängarna och bygga & fixa som de vill... vissa saker håller nog bättre i tiden än annat. Självklart är det inget fel att det går att se när ett hus är byggt. Hur skulle vi annars bygga nytt och inreda? Alla vill inte ha pastisch.

Vissa saker som Greige väggfärg är ju dessutom lätta att måla över. Jag hoppas att vi gör det! En ljust gråbrun - samma färg som en kontrastlös novemberhimmel, torkad gyttja från åker, pölsa eller som tidigare nämnts en coronadepression. Fina naturfärger i all ära, men lite glädje kan vi gott unna oss! Färger som minner om en sandstrand är trevligare att leva med än färger som påminner oss om att ta oss själva på allvar... och ja, du verkar supertrevlig även om du gillar greige:D
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Det är faktiskt lite kul att skratta åt sig själv och vad man har tyckt varit snyggt genom åren. Som född i mitten av 60-talet har jag bott i mer eller mindre vackra tidsepoker.

Från gröna vävtapeter och knallrött matsalsbord i föräldrarnas nybygge 1969, via bruna medaljongtapeter i första egna lägenheten i ett miljonprogramsområde, ett otal andra lägenheter till att furusanera nuvarande hus, ett 70-talsrenoverat 10-talshus.

Nu är jag i tidsperioden där det mesta är, som Apelsin så träffande beskriver, greige. Om 20 år kommer jag nog säga "hur fan kunde vi måla tvättstugan grå?" :D

Minns särskilt en lägenhet jag och min nuvarande fru hade i slutet av 80-talet. Vi piffade upp den med vit strukturtapet i vardagsrummet :oops: vansinnigt snyggt tyckte vi och helt enligt rådande trend.

Det var på den tiden vi rökte och det var även fullt accepterat på den tiden att röka inomhus, så när vi flyttade några år senare kunde man se att tapeten gulnat, utom där spegelväggen och tavlor suttit. Man såg till och med konturerna i vitt mot det nikotingula var bokhyllan Ivar stått och var böckerna hade varit.

Så det finns vissa inredningsdetaljer jag inte vill se bli trendigt igen. Strukturtapet, spegelväggar och askkoppar är bara några hemska exempel :D
Åh, jag hade en oerhört vacker strukturtapet i ett sovrum en gång. Själva strukturen var rosor, blad och stjälkar. Det var under en mer romantisk period. Men åh så fint det sovrummet var. :love:

Jag köpte ett hus en massa år senare med en strukturtapet med glitter i. Någon måste ha älskat den på precis samma sätt som jag älskade min rosentapet.:heart:

För att ha något att egentligen bidra med till tråden tänker jag på alla väggar som slås ut i äldre hus för att se ska bli som nybyggda...
Fast det kanske redan tagits upp.
 
  • Gilla
Pegasusus och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Utekök och utedusch.
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 6 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Utekök och utedusch.
Ja precis, kan man inte få laga mat och duscha inomhus. :rofl:
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Dubbla handfat och dubbeldusch i badrummet. Om nu dubbelt är bra så löp linan ut och sätt in två toaletter också.;)

Jag vill få vara ifred någonstans i alla fall.
 
  • Gilla
  • Haha
solbulle och 30 till
  • Laddar…
P
Inomhus:
Jag håller inte med att hemautomation kommer bli omodernt i sak men just det vi har i dag kommer bli som alla annan elektronik blir efter ett tag. Tror det kommer byggas från början mer automatiserat. Hur många idag har tex en tvättvask i tvättstugan som knappt är en tvättstuga utan mer ett utrymme där man har tvättmaskin etc. Så den har "automatiserats" till att bli standard.

Dessa extremstora rakkapade superplatta klinkerplattor med "marmorutseende". Framtiden kommer inte fatta varför man la in. Gäller även dessa polerade betonggolv. Brrr.. me not like.
Båda ser ut som nån industri eller offentlig byggnad.

Kök utan överskåp gillar jag MEN! det ska inte vara öppna hyllor istället utan ha mer hög och lågskåp.
Något som jag tror är på väg tillbaka är skafferi. Både gå-in men även mera bara ett större skåp.

Toaletten placerad centimetrar från badkaret eller dusch, dvs används detta så kan man inte utnyttja toan. Så varför inte placerades inte toan i ett eget utrymme kommer man undra.

Utomhus:
Hela trädgården full med betongsten i alla dess former kommer nog dateras till 00-talet. Vissa gick ju verkligen all in på sånt.
Och i samma härad så finns detta med grus/dekorsten istället för gräs på framsidan som kommer bli daterat 2010-talet.
 
  • Gilla
Sbsten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.