187 179 läst · 847 svar
187k läst
847 svar
Trender som daterar huset
Kom att tänka på att ta fram undergolv. Furu eller granplankor av dålig kvalitet, med stora springor mellan. I köket. I familj med barn och husdjur. Dessutom i flerfamiljshus, så att all eventuell ljudisolering ner till grannen blir som bortsopad, medans skorpsmulorna ligger och möglar i springorna, omöjliga att sopa bort.
Morgondagens byggnadsvårdare kommer att inse att linoleum är ett fantastiskt naturmaterial, snyggt, praktiskt, naturligt.
Morgondagens byggnadsvårdare kommer att inse att linoleum är ett fantastiskt naturmaterial, snyggt, praktiskt, naturligt.
Gärna oljat undergolv i kök. Superpraktiskt med köksgolv som inte tål minsta stänk... Jag byggde så i min första lägenhet 2001.En apelsin skrev:Kom att tänka på att ta fram undergolv. Furu eller granplankor av dålig kvalitet, med stora springor mellan. I köket. I familj med barn och husdjur. Dessutom i flerfamiljshus, så att all eventuell ljudisolering ner till grannen blir som bortsopad, medans skorpsmulorna ligger och möglar i springorna, omöjliga att sopa bort.
"Vita pesten"S Stuff skrev:
Tänker ibland dessa tankar när jag ser målade trägolv, målade med någon plastig vit färg.
Tänker att det finns trådar där människor sliter för att få bort fernissa från trägolv. Om 10 år, tipsar vi varandra om bäst metod för att få bort alcro golvfärg från ett vackert plankgolv från förra sekelskiftet.
Nu har inte jag läst hela tråden så det kanske redan nämnts. Men en trend på senare tid har ju varit halvkaklade badrum. Dessa kommer det säkert sväras över när det inte är modernt längre. Bild från mitt eget badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Uppsala
· 1 814 inlägg
Säkert. Jag gillar också Huntonitplattan. Men jag tänker mig att folk i framtiden kommer att stå och svära över dem likafullt.M mrmlz skrev:
Fördelen med huntonitplattan är ju att du plockar ner ett helt innertak på någon minutHenningelvis skrev:
Vi har huntonittak i vissa rum, oljat ekgolv i köket som även är en stor planslösning som innehåller matplats och vardagsrum. Vi har minimerat överskåpen i köket och ska bygga en stor trall till våren . Men då jag tänkte bo här i många många år till så får jag väl själv stå och svära över 2020 års renoveringar och göra om det när det blir utdaterat.
Medlem
· Västra götaland
· 160 inlägg
Det har ju alltid varit olika trender, man vill ju alltid förnya sig. Att bo i hus är ju något levande Snyggt nu blir fult snart sen retro och sen modernt igen. Tänk på 50-talen när de spikade för all den "hemska" och omoderna pärlsponten i tak och på väggar samt klädde om de "fruktansvärda" spegeldörrarna med masonitskivor, som en annan tar tillbaka nu.
En trend som alltid har varit ofördelaktig är att att få nyare bostäder att se äldre ut än vad de är ex. ett 80-tals-radhus som blir inrett som en sekelskiftesgård har ju aldrig varit särskilt fint. Men att förnya går ju oftast bättre även om det inte är så kul med ett 60-tals hus i 90-tals anda...
Måla, renovera och försök få det som du själv vill, man vill ju inte alltid ha ett museum heller. Inte många som vill ha utedass bara för att man bor i ett hus från 1900-talets början.
En trend som alltid har varit ofördelaktig är att att få nyare bostäder att se äldre ut än vad de är ex. ett 80-tals-radhus som blir inrett som en sekelskiftesgård har ju aldrig varit särskilt fint. Men att förnya går ju oftast bättre även om det inte är så kul med ett 60-tals hus i 90-tals anda...
Måla, renovera och försök få det som du själv vill, man vill ju inte alltid ha ett museum heller. Inte många som vill ha utedass bara för att man bor i ett hus från 1900-talets början.
Renoverare
· Uppsala
· 1 814 inlägg
Du kommer säkert att tycka att det är snyggt även i fortsättningen. Vi pratar ju om hur folk som går på högstadiet nu kommer att se på vad vi håller på med när de börjar köpa hus. Men inte behöver vi bry oss om vad de småglinen tycker. De får väl stå på lördagarna och ta ned Huntonit och leta defekta trafos till spotlights.L Leafy skrev:Fördelen med huntonitplattan är ju att du plockar ner ett helt innertak på någon minut
Vi har huntonittak i vissa rum, oljat ekgolv i köket som även är en stor planslösning som innehåller matplats och vardagsrum. Vi har minimerat överskåpen i köket och ska bygga en stor trall till våren . Men då jag tänkte bo här i många många år till så får jag väl själv stå och svära över 2020 års renoveringar och göra om det när det blir utdaterat.