K koskar skrev:
Bärlinor på skiss är 195'or ,skruvreglar 145'or, hade man kunnat byta ut bärlinor till 170 eller är det att skjuta sig själv i foten?

[bild]
Allt beror på vilket avstånd du har mellan plintarna eller plattorna under bärlinan.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Allt beror på vilket avstånd du har mellan plintarna eller plattorna under bärlinan.
2,5m
 
K koskar skrev:
2,5m
Vad är det för mått på altanen?

Wops såg dem nu :rofl:
 
  • Gilla
koskar
  • Laddar…
4 x 5m
 
Ja 195mm ligger på gränsen vid dessa mått. Så det blir nog svajigt. Ska du lägga den på plattor på mark?
 
Ja, det blir troligen plattor.
 
K koskar skrev:
Ja, det blir troligen plattor.
Du kan du ju lägga in ett par extra stöd. Om du kör 4 istället för 3 under bärlinorna så klarar du dig. Sen gör det ju så klart inget om du lägger fem. Då blir det riktigt stumt med 170mm :D
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Du kan du ju lägga in ett par extra stöd. Om du kör 4 istället för 3 under bärlinorna så klarar du dig. Sen gör det ju så klart inget om du lägger fem. Då blir det riktigt stumt med 170mm :D
Ja det har du ju såklart rätt i! Tänkte att jag skulle slippa en massa stöd, men om jag ställer frågan såhär då, räcker det med 195 enligt skiss? =)
 
K koskar skrev:
Ja det har du ju såklart rätt i! Tänkte att jag skulle slippa en massa stöd, men om jag ställer frågan såhär då, räcker det med 195 enligt skiss? =)
Japp, det gör det. Men jag personligen hade nog kört ett extra stöd ivf gillar när det är stumt :rofl:
Är anledning att du vill köra 170mm, höjden över mark eller?
 
  • Gilla
koskar
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Japp, det gör det. Men jag personligen hade nog kört ett extra stöd ivf gillar när det är stumt :rofl:
Är anledning att du vill köra 170mm, höjden över mark eller?
Ja precis, vill dra ner på höjd så gott det går
 
  • Gilla
Incoog
  • Laddar…
Själv byggde jag enligt denna princip för att få en lägre trall. Då kan du gå upp i dimension t.o.m. och köra 220mm på bärlinorna och 170mm på skruvreglarna

372fd136-7f7c-4bc9-b8e2-542448b3c3e3.jpg
 
T Tompafix skrev:
Själv byggde jag enligt denna princip för att få en lägre trall. Då kan du gå upp i dimension t.o.m. och köra 220mm på bärlinorna och 170mm på skruvreglarna

[bild]
Hur kan 220 + 170 bli lägre än 195 + 145?
 
K koskar skrev:
Bärlinor på skiss är 195'or ,skruvreglar 145'or, hade man kunnat byta ut bärlinor till 170 eller är det att skjuta sig själv i foten?

[bild]
Enligt Spännviddstabellen skulle du kunna ha 45x120 på skruvreglarna och 45X145 på bärlinorna med 4 plintstöd under bärlinorna.
 
  • Gilla
koskar
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hur kan 220 + 170 bli lägre än 195 + 145?
Om man bygger enligt principen på bilden. 170mm fälls in
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.