Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej.
Ifall du inte förklarar att den är mycket kraftigt överprissatt. Eftersom mjölkbudet skall tillvarata kundens intressen.
Det är oroande att det är en ringa spridd kunskap bland hantverkarna. Frågor på det?

Staffan
Vi har fri prissättning.

Du blandar ihop saker och ting.

Oavsett så kommer inte brottsbalken in i det hela
 
Staffans2000
B Byggdjuret skrev:
Vi har fri prissättning.

Du blandar ihop saker och ting.

Oavsett så kommer inte brottsbalken in i det hela
Du har helt enkelt fel.

Staffan
 
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Så kan du inte skriva.
Jodå! Det gick hur lätt som helst.:p

Hantverkare skall tillvarata kundens intressen. Att det bara är hantverkare som inte förstår det, är ett problem för dem själva, men framförallt för kunden.

Staffan
 
  • Gilla
  • Wow
Spikin och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du har helt enkelt fel.

Staffan
Det är enklare än så. Du har fel.
Men jag är van vid att du ibland är ute å cyklar i snöslasket. För att ibland glida ut på den snöfria asfalten, då du har rätt.
Jag får nöja mig med de gånger då du är packad nog att ha rätt. Sen får jag vara nykter! Nog att avgöra när du är tillräckligt packad för att ha rätt.
Skål!
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
.
 
  • Skärmdump av en webbsida med text om fri prissättning i Sverige från Konsumentverket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Håller med , det är enklare och billigare att utföra saken rätt innan rätten .

Brottsbalken 9 kap §1 ( bedrägeri ) driver åklagare i domstolen
utan kostnad för anmälaren. Det fordras endast uppsåt .
Där dog den argumentationen @Staffan2000 . Blev det semester nu med Trabanten?
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Varför blandar du in brb?
Du får väldigt gärna berätta var du på fullaste allvar får in brb?
Annars får du nog ta mössan i hand och pudla. Tänk på att vi har fri prissättning.
Du får sälja en mjölk för 3000:-
De är inte bedrägeri så länge du levererar mjölken enligt det du lovat.
Heder? Tja det behövs inte.
Din tur nu du började
Detta är ett konsumentforum som behandlar relationer mellan konsument och företag.
Det råder avtalsfrihet i Sverige där prissättningen av varan/tjänsten är ett avtalsvillkor och
och till följd av detta är prissättningen fri.
Dock är inte avtalsfriheten absolut , då friheten vid konsumentköp styrs av tvingande regler(lagar)
samt att prissättningen skall vara skriftlig och tydligt ange vad priset avser för att konsumenten
skall kunna bedöma värdet . Det är värdet som avgör priset inte Byggodjuret .
Med detta kan sägas att vid konsumentköp råder ingen absolut fri prissättning i Sverige och EU.
Om Byggodjuret säljer sin special mjölk med egenskaper som råder bot på konsumentens
sjukdom och pga dessa egenskaper kostar 3000 kr , men i verkligheten är vanlig mjölk
är det en straffbar handling benämnd Bedrägeri .BrB 9 kap §1. eller Ocker 9 kap §5 samt att
det strider mot begreppet Tro och Heder vilket svenska folket har stor tillit till. För att sätta
stopp för sådant bedrägligt beteende har strikta konsumentlagar stiftats och straffansvar
för uppsåtlig skada enligt Brottsbalken.
Jag förstår att Byggodjuret har känsliga tår och rekommenderas att skaffa större skyddsskor
med extra plats för isolering
Det framgår klart att personen Byggodjuret har svårt med begreppet Tro och Heder och avtalslojalitet , dock finns dessa personer varför Brottsbalken finns.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
.
Läs och förstå sista raden . Värdet är nyttan av varan /tjänsten och avgör om priset är skäligt
vilket är den juridiska bedömningen av angett pris.
Priset är relativt och anger i verkligheten inte värdet och därmed nyttan /skäligheten .
 
  • Gilla
RACS
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Detta är ett konsumentforum som behandlar relationer mellan konsument och företag.
Det råder avtalsfrihet i Sverige där prissättningen av varan/tjänsten är ett avtalsvillkor och
och till följd av detta är prissättningen fri.
Dock är inte avtalsfriheten absolut , då friheten vid konsumentköp styrs av tvingande regler(lagar)
samt att prissättningen skall vara skriftlig och tydligt ange vad priset avser för att konsumenten
skall kunna bedöma värdet . Det är värdet som avgör priset inte Byggodjuret .
Med detta kan sägas att vid konsumentköp råder ingen absolut fri prissättning i Sverige och EU.
Om Byggodjuret säljer sin special mjölk med egenskaper som råder bot på konsumentens
sjukdom och pga dessa egenskaper kostar 3000 kr , men i verkligheten är vanlig mjölk
är det en straffbar handling benämnd Bedrägeri .BrB 9 kap §1. eller Ocker 9 kap §5 samt att
det strider mot begreppet Tro och Heder vilket svenska folket har stor tillit till. För att sätta
stopp för sådant bedrägligt beteende har strikta konsumentlagar stiftats och straffansvar
för uppsåtlig skada enligt Brottsbalken.
Jag förstår att Byggodjuret har känsliga tår och rekommenderas att skaffa större skyddsskor
med extra plats för isolering
Det framgår klart att personen Byggodjuret har svårt med begreppet Tro och Heder och avtalslojalitet , dock finns dessa personer varför Brottsbalken finns.
Nu har du snurrat till det totalt. Du har inte många rätt som vanligt.
Sen börjar du yra ännu mer.
Jag skrev förutsatt att man levererar som man ska. men att börja hitta att jag skulle lura folk folk det är inte direkt smart.
Sen är frågan om det klassas som bedrägeri.
Men förutsatt att det är helt vanlig mjölk som jag marknadsför som en helt vanlig mjölk. Alltså inget fuffens alls.

Så förklara nu hur du får in brottsbalken?
 
Redigerat:
S Spikin skrev:
Läs och förstå sista raden . Värdet är nyttan av varan /tjänsten och avgör om priset är skäligt
vilket är den juridiska bedömningen av angett pris.
Priset är relativt och anger i verkligheten inte värdet och därmed nyttan /skäligheten .
Vad ska jag förstå? att det är fri prissättning men att priset måste anges på ett korrekt sätt?
vad har detta med värde/nytta/skälighet att göra?

Här kan du läsa mer om vikten av att ange ett tydligt pris.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/prisinformationslag-2004347_sfs-2004-347
 
S Spikin skrev:
Detta är ett konsumentforum som behandlar relationer mellan konsument och företag.
Det råder avtalsfrihet i Sverige där prissättningen av varan/tjänsten är ett avtalsvillkor och
och till följd av detta är prissättningen fri.
Dock är inte avtalsfriheten absolut , då friheten vid konsumentköp styrs av tvingande regler(lagar)
samt att prissättningen skall vara skriftlig och tydligt ange vad priset avser för att konsumenten
skall kunna bedöma värdet . Det är värdet som avgör priset inte Byggodjuret .
Med detta kan sägas att vid konsumentköp råder ingen absolut fri prissättning i Sverige och EU.
Om Byggodjuret säljer sin special mjölk med egenskaper som råder bot på konsumentens
sjukdom och pga dessa egenskaper kostar 3000 kr , men i verkligheten är vanlig mjölk
är det en straffbar handling benämnd Bedrägeri .BrB 9 kap §1. eller Ocker 9 kap §5 samt att
det strider mot begreppet Tro och Heder vilket svenska folket har stor tillit till. För att sätta
stopp för sådant bedrägligt beteende har strikta konsumentlagar stiftats och straffansvar
för uppsåtlig skada enligt Brottsbalken.
Jag förstår att Byggodjuret har känsliga tår och rekommenderas att skaffa större skyddsskor
med extra plats för isolering
Det framgår klart att personen Byggodjuret har svårt med begreppet Tro och Heder och avtalslojalitet , dock finns dessa personer varför Brottsbalken finns.
Ett tips, när man hänvisar till en lag så bör man ha läst på innan. Det blir bättre.
Och innan du hittar på massa roligt om mig fundera på om jag kanske hittar på för att ge exempel. Det riskerar att bli mindre pinsamt för dig.
Det var en smart idé med med större skor. Då kan jag ha ett par extra strumpor och slipper frysa
 
Lite utanför ämnet.. :thinking:men kom osökt att tänka på nåt som sas i söndags apropås nåt lite annat här i tråden -- Det var om tjurighet och att vägra förstå. ;)

Sakligt sett, som det sagts några gånger redan.. så föreligger fler giltiga aspekter, men som här i tråden verkar svåra att "ta in" inom ramen för enkelt uppspaltade regler/lagar, informativt - som ska bottnas i själva avtals-sammanhanget och i relationen företagare-konsument; och som får bäring för prissättning. Allt, som man nog förutsätter att man ska kunna väga in..
Alltså, lite mer att ha med sig för att orientera sig, än detta med förutsättning om leverans.

Övrigt. Inte värt nu att kommentera.
 
  • Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…
RACS RACS skrev:
Lite utanför ämnet.. :thinking:men kom osökt att tänka på nåt som sas i söndags apropås nåt lite annat här i tråden -- Det var om tjurighet och att vägra förstå. ;)

Sakligt sett, som det sagts några gånger redan.. så föreligger fler giltiga aspekter, men som här i tråden verkar svåra att "ta in" inom ramen för enkelt uppspaltade regler/lagar, informativt - som ska bottnas i själva avtals-sammanhanget och i relationen företagare-konsument; och som får bäring för prissättning. Allt, som man nog förutsätter att man ska kunna väga in..
Alltså, lite mer att ha med sig för att orientera sig, än detta med förutsättning om leverans.

Övrigt. Inte värt nu att kommentera.
Ref #718, ang. leverans
 
Tja jag lär inte sälja många mjölk med en sådan prissättning.
Jag bör nog leta reda på numret till af...
 
B Byggdjuret skrev:
Nu har du snurrat till det totalt. Du har inte många rätt som vanligt.
Sen börjar du yra ännu mer.
Jag skrev förutsatt att man levererar som man ska. men att börja hitta att jag skulle lura folk folk det är inte direkt smart.
Sen är frågan om det klassas som bedrägeri.
Men förutsatt att det är helt vanlig mjölk som jag marknadsför som en helt vanlig mjölk. Alltså inget fuffens alls.

Så förklara nu hur du får in brottsbalken?
Dumhet behöver inte besvaras eller förklaras , fråga någon granne som känner dig.
Jag ser en person som gett sig ut på svag is och nu ligger i en vak och skriker på hjälp som
inte kommer , dock har ingen lurat ut personen på svag is utan det är självförvållat.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.