Hjälp jag börjar dras in i en sekt. Vet inte hur jag skall komma ut ur dess makt. Den går ut på att jaga kWh. Alla medel är tillåtna. ...snö... ...mörkläggningsgardiner... ...extremisolering... ...lågeneriglampor... bastuagregat... ....super acktankar... ...frigolit... you name it

Skämt åsido.

Jag tänker skaffa mig en rejäl vedanläggning för att slippa jaga kWh. Slippa byta fönster, slippa tillägsisolera väggar vind källare källarfönster dörrar osv. Slippa fundera på vad det kostar när familjen duschar onödigt mycket. Slippa bli irriterad när frun öppnar fönstret för att vädra utan att stänga av elementet.

Jag har tänkt att jag hellre eldar lite mer. Men jag kommer kanske på andra tankar när jag har eldat några år.

Mvh Martin
Ps. Eller så tar sekten mig.
 
storahuset skrev:
Hjälp jag börjar dras in i en sekt. Vet inte hur jag skall komma ut ur dess makt. Den går ut på att jaga kWh. Alla medel är tillåtna. ...snö... ...mörkläggningsgardiner... ...extremisolering... ...lågeneriglampor... bastuagregat... ....super acktankar... ...frigolit... you name it

Skämt åsido.

Jag tänker skaffa mig en rejäl vedanläggning för att slippa jaga kWh. Slippa byta fönster, slippa tillägsisolera väggar vind källare källarfönster dörrar osv. Slippa fundera på vad det kostar när familjen duschar onödigt mycket. Slippa bli irriterad när frun öppnar fönstret för att vädra utan att stänga av elementet.

Jag har tänkt att jag hellre eldar lite mer. Men jag kommer kanske på andra tankar när jag har eldat några år.

Mvh Martin
Ps. Eller så tar sekten mig.

Älskar du att elda, kapa, klyva ved o har allt gratis el nån som gör det åt dej så är det bara att du tar ihop händerna o hoppas att du har det så i fortsättningen oxå..

Jag är rätt nöjd med att ha en billig/låg uppvärmning o elförbrukning (hushållsel), Har en kostnad för el o pellets inkl sotning på 13300:-/år för ca 180 m2 uppvärmd yta byggt -73..

Vad får du för kostnad inkl ved, maskiner, Bränsle, klingor/kedjor, Keramik, el o kapitalkostnad/avskrivning??
Detta blir ju dyrare ju mer det används/slits men alla gör ju sitt eget val..
 
Matss skrev:
En nysotad värmebaronen (självdragspannan, kommer inte ihåg namnet) har ungefär samma verkningsgrad som en Solo Inova som eldats med 10 m3 ved sen senaste sotning. Så det vill till att dom är lättsotade...
Var kommer dessa uppgifter ifrån? Jag är intresserad av en värmebaronenpanna, och därmed väldigt intresserad av dess för- och nackdelar.
 
Andreas_Hansson skrev:
När jag skulle byta uppvärmningssystem kostade pelletsen 1400kr ton.
3år sedan tror jag det var
I dag.
[länk]
[länk]

Rätt skönt att vara oberoende från hysteri höjningar.
Men som sagt alla väljer olika och det är väl bra

Visst är det så men ved är inte alls så billigt som ni ved eldare vill ge sken av, Räknas allt in som transporter mm så drar det ihop o det ska naturligtvis räknas in...

Nu är min brännare redan betald o förrådet ska fyllas (3 årsförbrukningar) i januari -08 med pellets som jag köper svart för 1200:-/ton så då blir det ändå billigare än nu fram till våren/sommaren 2011 o då är hela anläggningen redan betald.. Går snabbt att tjäna in anläggningen då man får 8 ton pellets gratis som tack för hjälpen...
 
orustfredrik skrev:
Var kommer dessa uppgifter ifrån? Jag är intresserad av en värmebaronenpanna, och därmed väldigt intresserad av dess för- och nackdelar.
Fråga om du får se en kopia av provnings protokollet där verkningsgraden framgår.
 
Andreas_Hansson skrev:
Fråga om du får se en kopia av provnings protokollet där verkningsgraden framgår.
Du menar att du bara hittar på lite värden för jämförelse eftersom de inte lämnar ut protokollet? Det är ju en viss skillnad. :)
 
orustfredrik skrev:
Du menar att du bara hittar på lite värden för jämförelse eftersom de inte lämnar ut protokollet? Det är ju en viss skillnad. :)
Jag har inte hittat på något?
 
Andreas_Hansson skrev:
Fråga om du får se en kopia av provnings protokollet där verkningsgraden framgår.
Jag håller med här. Jag har just gått igenom processen med att köpa ny panna där värmebaronen varit ett hett alternativ. Men jag valde inte dem
bla för att de inte har några provningsprotokoll på nätet
eller är med i några tester som jag hittat
eller när jag ringde dem och frågade efter provnignsprotokoll och vilken verkningsgrad deras panna hade så svarade de lite svävande att "ja vi har väll runt 90% verkningsgrad, och provningsprotokollet har vi bara i utvecklings syfte".

Det är inte utan att det känns som om de vill dölja något. Men de står fortfarande som alternativ 2 för mig. Så jag tror ändå på deras pannor.
Martin
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag har inte hittat på något?
Varifrån kom då uppgiften om pannans effektivitet? "En nysotad värmebaronen (självdragspannan, kommer inte ihåg namnet) har ungefär samma verkningsgrad som en Solo Inova som eldats med 10 m3 ved sen senaste sotning. "

Om du inte kan få siffrorna från värmebaronen, har du mätt själv då eller? Jag inser att mina formuleringar är lite tykna, men var vänlig bortse från detta...
 
orustfredrik skrev:
Varifrån kom då uppgiften om pannans effektivitet? "En nysotad värmebaronen (självdragspannan, kommer inte ihåg namnet) har ungefär samma verkningsgrad som en Solo Inova som eldats med 10 m3 ved sen senaste sotning. "

Om du inte kan få siffrorna från värmebaronen, har du mätt själv då eller? Jag inser att mina formuleringar är lite tykna, men var vänlig bortse från detta...
Jag har inte sagt "En nysotad värmebaronen (självdragspannan, kommer inte ihåg namnet) har ungefär samma verkningsgrad som en Solo Inova som eldats med 10 m3 ved sen senaste sotning. "?
 
Åh, ber så hemskt mycket om ursäkt.
 
orustfredrik skrev:
Varifrån kom då uppgiften om pannans effektivitet? "En nysotad värmebaronen (självdragspannan, kommer inte ihåg namnet) har ungefär samma verkningsgrad som en Solo Inova som eldats med 10 m3 ved sen senaste sotning. "

Om du inte kan få siffrorna från värmebaronen, har du mätt själv då eller? Jag inser att mina formuleringar är lite tykna, men var vänlig bortse från detta...
Det är jag som står för det påståendet och det är en uppskattning efter det att jag eldat i båda. Pannan jag menar heter Combimax 30 UB och är en enkel och robust panna men verkningsgraden är väl inget vidare jämfört med Inovan. Dom sitter i ungefär jämförbara hus men vedförbrukningen på Inovan är mindre än hälften! Men då har den 4 ggr större tank. Sen beror det ju på eldningsteknik mm.
 
jungman skrev:
Tank = 3m³ (ombyggd oljetank), men jag har ett litet och välisolerat hus!
Vid -15°C får jag faktiskt elda 2 gånger på 8 dagar.
Fy f-n vad jobbigt! Vill man ha 20°C inomhus mitt i vintern, kan det
vara värt att bygga om oljetanken och sedan såga och hugga.

Ombyggd oljetank...hur bär man sig åt? Funderar på att installera vedpanna och med stor gammal kåk behövs rejäla tankar och vedpanna med stor effekt. har ju kvar den gamla oljepannan och blev lite nyfiken när du skrev att du byggt om din...
 
2an skrev:
Är det inte ca 100 W en vuxen avger (har även hört 150 W)
100 W vid vila sittande
200 W golvsopning
1400 W gång uppför trappa

Kan kanske löna sig att lägga i flera gånger om dagen och ha pannan i källaren? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.