E eal skrev:
En sån här skylt satt under locket på toaletten på LvOHS/TS
[bild]

/Andreas
"Strålen är farlig. Även reflex från matt yta kan vara livsfarlig."
 
J
R Residens skrev:
*Synligt
Japp rött
 
J Jocke Best skrev:
Japp rött
Du är den förste jag talat med som blivit snöblind/ fått svetsblänk av en rödlaser!
Det är en prestation som nästan berättigar till det där flaket bira ju.

Glad att höra att det blev bra i alla fall!
Tack också för inspelet!!!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
snuttjulle snuttjulle skrev:
Låter som en synig laser för att kunna hitta rätt och inte någon vanligt för transmision. Och en rödlaser för att kunna hitta fibrer använder jag ofta men skulle aldrig få för mig att med flit titta rakt in i en bunt fiber. Är jag osäker sätter jag något annat framför och ser effekten av ljuset på denna.
Och sedan till Residens som säger att vanlig transmisionslaser alltid är av klass 1 kan jag säga att jag iaf har sett både en och 2 kort märkta med andra klasser och som jag skrev ang DWDM eller CWDM när du får lägga ihop alla de ingående signalerna så kan det börja bli höga effekter. Sedan hänger många varningar kvar från då man va osäker på vad som kunde hända med lasrar som tappat styrning och då kan gå klart högre än vad de va klassade för. Det senare problemet tror jag inte existerar längre då det säkert inte finns ström in till kortet/sfp som fixar några större effekter.
Jo det är sant, det var en testpenna med synligt rött ljus, så ingen transmission. Teknikern sa att "det är ingen fara när det är flera kilometer bort".
 
J
R Residens skrev:
Du är den förste jag talat med som blivit snöblind/ fått svetsblänk av en rödlaser!
Det är en prestation som nästan berättigar till det där flaket bira ju.

Glad att höra att det blev bra i alla fall!
Tack också för inspelet!!!
Haha tack! Nu när man efter några år fått glasögon funderar man ju på om man har några ärr. Bäst att inte kolla :cool:
 
J Jocke Best skrev:
Jo det är sant, det var en testpenna med synligt rött ljus, så ingen transmission. Teknikern sa att "det är ingen fara när det är flera kilometer bort".
De finns i sånt utförande man får sälja, och i sånt man inte får sälja...
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
R Residens skrev:
Frågan kvarstår, varför ska jag det?
För att det är enklast och inte innehåller en massa "om" och "men".
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
L
N Nerre skrev:
För att det är enklast och inte innehåller en massa "om" och "men".
Håller med, ur ett säkerhetsperspektiv är enkla mitigeringar där risken för skada elimineras fullständigt ofta att föredra när det går och inte inskränker verksamheten i större utsträckning. Om man jobbar med olika utrustningar, både ofarliga och farliga kan lätt ett ofördelaktigt beteende leda till skada av misstag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
D daniel_168 skrev:
Hej,

när Umeå Energi drog in fiber till villan så hängde de upp en stor ful dosa (fiberkonverter) på helt fel ställe. Det hela berodde på dåliga instruktioner från oss så jag ska egentligen inte klaga på placeringen.

Allt skulle bli så mycket bättre om dosan kunde flyttas 1,5 meter. Jag Googlade på detta och fick upp den här beskrivningen:

[länk]

Nu visar det sig dock att Umeå Energi förbjuder mig att flytta dosan själv - eller ens att anlita en elektriker att göra det. De ska göra det själva och de tar ut en avgift på 5000 kronor för jobbet.

Jag får inte ens lossa dosan från väggen för att kunna tapetsera snyggt. De vill skicka ut en tekniker för att lossa dosan från väggen.

Det står förvisso i avtalet att jag behöver skriftligt godkännande för att få "göra ingrepp" i "utrustningen".

Har någon här haft liknande erfarenheter? Vad skulle ni ha gjort?

/Daniel
Du kan skada fibern, när jag var installatör fick jag åka på många "tapetseringar" fibersvets måste till och i bland får man byta fiber en bra bit,
 
D daniel_168 skrev:
Hej,

när Umeå Energi drog in fiber till villan så hängde de upp en stor ful dosa (fiberkonverter) på helt fel ställe. Det hela berodde på dåliga instruktioner från oss så jag ska egentligen inte klaga på placeringen.

Allt skulle bli så mycket bättre om dosan kunde flyttas 1,5 meter. Jag Googlade på detta och fick upp den här beskrivningen:

[länk]

Nu visar det sig dock att Umeå Energi förbjuder mig att flytta dosan själv - eller ens att anlita en elektriker att göra det. De ska göra det själva och de tar ut en avgift på 5000 kronor för jobbet.

Jag får inte ens lossa dosan från väggen för att kunna tapetsera snyggt. De vill skicka ut en tekniker för att lossa dosan från väggen.

Det står förvisso i avtalet att jag behöver skriftligt godkännande för att få "göra ingrepp" i "utrustningen".

Har någon här haft liknande erfarenheter? Vad skulle ni ha gjort?

/Daniel
K Kabehusvagn3328 skrev:
Du kan skada fibern, när jag var installatör fick jag åka på många "tapetseringar" fibersvets måste till och i bland får man byta fiber en bra bit,
Har samma dilemma. Vill flytta omvandlaren 3 dm när jag ändå skall tapetsera. Patchkabel räcker ju dessutom. Ip Only säger samma - rör ej! 2-3000 vill dom ha. Ger ingen instruktion eller hjälp.
 
P PatrikC70 skrev:
Har samma dilemma. Vill flytta omvandlaren 3 dm när jag ändå skall tapetsera. Patchkabel räcker ju dessutom. Ip Only säger samma - rör ej! 2-3000 vill dom ha. Ger ingen instruktion eller hjälp.
Ta en bild på hur installationen är gjord så kan du få råd och riskbedömning . IP-Only brukar väl köra med utomhus fiberbox och lång pigtail till den eller kör man med patchkabel, har svagt minne ?
 
A AndersS skrev:
Ta en bild på hur installationen är gjord så kan du få råd och riskbedömning . IP-Only brukar väl köra med utomhus fiberbox och lång pigtail till den eller kör man med patchkabel, har svagt minne ?
Installation av väggmonterad värmestyrningsenhet med synliga ledningar och indikatorlampor som lyser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P PatrikC70 skrev:
[bild]
Den där kan du flytta utan problem, det är bara en patch mellan uttag och CPE. Var försiktig bara, så det inte blir några skarpa börjar på patchen.
 
  • Gilla
PatrikC70 och 2 till
  • Laddar…
Och rör inte fiberboxen, det är vid den du kan förstöra inkommande fiber.
Är fiberboxen rätt monterad och att man vet hur man gör så kan man lossa även den och vika ut den för tapetsering, men nu kan man göra misstag som blir dyrare.

Spontant tycker jag att redan nu har man vinklat lite hårt på villapatchen om den sitter i ett mellanstycke i fiberboxen.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
J
Vill man vara fullständigt säker på att ingen gnäller i framtiden, eller om tex fiberuttaget är plomberat kan man skarva på med en egen patch med hjälp av ett mellanstycke sc sc typ detta nedan. Obs bara länkat för bilden. Då är det ingen risk att något går fel i uttaget och det är lätt att återställa. Undvik att pilla på änden av patcharna och lämna dom aldrig oskyddade så det hamnar smuts i.

https://www.ahlsell.se/10/el-1/tele...komponenter/mellanstycken/singelmode/5064082/
 
  • Gilla
PatrikC70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.