Hemmakatten
Jag har också en fråga om ditt lock. Hur är det byggt? Eller köpte du ett färdigt och i så fall var? Vårt utespa är i betong med mosaik. Det är rektangulärt med skarpa hörn som ditt spa. Har letat och letat var man kan köpa ett lock men inte hittat.
 
Snyggt! Undra hur stor man kan bygga utan att den blir för "dyr" att hålla varm? :)

Spabad:
Ett bra Spabad idag startar alla pumpar 2 ggr per dygn för att cirkulera allt vatten i rören någon minut .. sedan har man en liten cirkulationspump som cirkulerar vattnet 24/7 den borde inte behöva många watt....

Ett lite enklare spabad startar alla pumpar 2 ggr per dygn för ratt cirkulera allt vatten i rören någon minut. Sedan används en av de stora pumparna för att gå på halvfart och då är en "standard" att den går 2 timmar åt gången med en cykel på ca 12 timmar.

Vad jag förstår så har du inga bubblor eller Jets. så i ditt fall borde det räcka med en svag cirkulations pump.
 
Hej

Hur gjorde du dina genomföringar?

Mvh
 
Värt Spabad, har en 150w Cirkpump som går när värmen kallar, ingen pump behöver gå för att filtrera, annars för att ta bort nåt hårstrå eller nåt litet skärp på ytan, vi har badet avstängt på veckan, och har en app vi slår igång det med på Torsdagkväll, 3kw elpatron, ökar 2-3gr i timmen..
 
Hur gick det med energi årgången?
Funkar det fortfarande?
 
  • Gilla
akeson
  • Laddar…
Hej

Vad använde du för fix och fog?

Mvh
 
Glömt av det här forumet lite men här kommer några svar i alla fall.

K Källby skrev:
Hej

Hur gjorde du dina genomföringar?

Mvh
Hej,

Jag drog igenom rören, fixerade dem med fogskum i hålet runt slangen och sen hålband med skruv på utsidan. Sedan använde jag vanliga manchetter för våtrumsgenomföringar och tätskiktgummi runt. Håller tätt fortfarande.

T Trollskidan skrev:
Hur gick det med energi årgången?
Funkar det fortfarande?
Har inte tagit tag i att mäta energiåtgången än faktiskt. Har inte varit så prioriterat.

Men ja den fungerar kanon fortfarande. Fick byta den ena tempgivaren i slutet på sommaren. Den slutade fungera av någon anledning. Annars fungerar det toppen och jag badade senast igår.


K Källby skrev:
Hej

Vad använde du för fix och fog?

Mvh
Helt vanligt fix och fog (svart) från K-rauta. Kommer inte ihåg märke men det var samma som en kompis använt i sitt badrum.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag har också en fråga om ditt lock. Hur är det byggt? Eller köpte du ett färdigt och i så fall var? Vårt utespelare är i betong med mosaik. Det är rektangulärt med skarpa hörn som ditt spa. Har letat och letat var man kan köpa ett lock men inte hittat.
Mitt lock är byggt av fasadisoleringsskivor. En kompis som jobbar med fasadrenoveringar levererade två stycken skivor till mig. De är spontade och har ett sjukt bra isolervärde. Det är lite samma typ av material som markisolering. Jag kapade dessa skivor till rätt mått och sen byggde jag en träram runt i vanligt 120x28 tryckt virke. Tog sen och tyckte igenom en rundstång på varje sida och gängade ändarna. På så sätt kunde jag dra ihop skivorna och träramen mot denna. Blev väldigt stabilt. Har haft olydiga 5åringar som sprungit över locket utan att det gick sönder.

Jag monterade sedan 4st ben i hörnen på locket med ett hjul på varje. Julen går sedan på en "Räls" jag byggt så att jag kan skjuta undan det när man skall bara. När locket är i stängt läge så har jag gjort urtag i rälsen så att hjulen går ner där och locket faller ner mot själva poolen och ligger tättmot med sin egen vikt.

De här bilderna är det ända jag har för tillfället. Där ser man hur locket är undanskjutet, Den fyrkantiga brickan i mitten på locksidan är där stången sitter och motsvarande på andra sidan. Två handtag för att man måste lyfta lite på locket när man ska skjuta undan det och på den andra ser man själva fötterna, hjulen och rälsen när locket är stängt.

Hemmagjord pool med isolerande lock delvis undanskjutet, två personer badar och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träram med hjul och räls för att flytta pooltäckning, uppvisar detaljerad konstruktion och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
silo och 3 till
  • Laddar…
Kom på en uppdatering till. Som jag skrev i början så byggde jag styrningen till poolen av lite blandade komponenter i en brevlåda :)

Under 2019 så tog jag tag i att göra det lite seriösare. Så jag ordnade ett riktigt Rittal-skåp och "riktiga" industrikomponenter och byggde ett nytt elskåp.

Så här blev det till slut innan montering i skåpet.
Elektriskt skåp med industristyrning och komponenter på bord inför installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man skåpet med riktig IP-klassning med en första tänkt layout.
Elskåp med industrikomponenter innan montering, inklusive relämoduler och terminalplintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
wrang och 9 till
  • Laddar…
Det har gått ett år till med min pool

Den håller tätt, håller värmen och håller humöret upp även när det -17.

Det som ligger i planeringen till våren är motordrift till locket. De flesta delarna finns hemma

Väldigt många som fortfarande skriver och frågar saker om sina egna byggen eller planerade sådana. Jag svarar mer än gärna här och i pm. Även om jag inte är nån expert så kan jag dela med mig av mina erfarenheter och problem jag stötte på under bygget

En person som sitter i en utomhuspool med snö runtomkring och en flytande termometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ErikWestman och 13 till
  • Laddar…
Lägg gärna upp en "byggtråd" när det blir dags att bygga det motordrivna locket.
 
  • Gilla
LeffeMejsel
  • Laddar…
Ser riktigt fint ut! Och extremt kul att du efter 5år fortfarande kan bekräfta att det funkar bra!

Ör själv sugen på något liknande men i dubbelt så stor proportion efter att ha varit på spa! Men vet inte hur realistiskt det är att genomföra en 4x4m stor pool/jacuzzi som man bygger själv. Och att hålla en sådan uppvärmd vintertid kommer väl förmodligen dränera plånboken rejält... men sugen blir man!! Framförallt när man ser att det är möjligt att bygga något snyggt själv i klinkers. Hade dock gärna haft sådana där plastgaller runt badet där vattnet rinner över och filtreras. Gillar tanken med att kunna hålla det helt i linje med altanen och även att skvalpet över kanterna ger någon form av rofylldhet. :D
 
Hej.
Vi planerar att göra en pool med måtten 3x2x1,5 m djup dvs då blir det 9kubik.
Väldigt roligt att följa ditt bygge och att se att de fortfarande håller.
En liten fundering, då vi skall bygga i slänt och så 3 av väggarna 2+3+2m kommer ligga ovan markyta och har därför inte något bärlager som håller emot trycket. Hur mycket av din pool är nedgrävd eller gjutning med leka orkar hålla vattentrycket?
Mvh/ Sabina
 
S SabinaB skrev:
Hej.
Vi planerar att göra en pool med måtten 3x2x1,5 m djup dvs då blir det 9kubik.
Väldigt roligt att följa ditt bygge och att se att de fortfarande håller.
En liten fundering, då vi skall bygga i slänt och så 3 av väggarna 2+3+2m kommer ligga ovan markyta och har därför inte något bärlager som håller emot trycket. Hur mycket av din pool är nedgrävd eller gjutning med leka orkar hålla vattentrycket?
Mvh/ Sabina
Hej,
Kul med ett poolprojekt :)

Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket tryck det skulle klara. Säg att min pool är 100cm hög utvändigt. Av mina 4 sidor så sticker 3 av dem upp ca 40cm från ovankant på fyllnadsmaterialet och en sida är nästan helt fristående (Den sidan där slangarna kommer ut.
På den här bilden ser man hur mycket som är fritt. Har inte fyllt något på den här sidan efter bilden är tagen. Bara isolerat.

Bild av en poolkant och anslutande trätrall med synliga rör och slangar under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L LeffeMejsel skrev:
Hej,
Kul med ett poolprojekt :)

Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket tryck det skulle klara. Säg att min pool är 100cm hög utvändigt. Av mina 4 sidor så sticker 3 av dem upp ca 40cm från ovankant på fyllnadsmaterialet och en sida är nästan helt fristående (Den sidan där slangarna kommer ut.
På den här bilden ser man hur mycket som är fritt. Har inte fyllt något på den här sidan efter bilden är tagen. Bara isolerat.

[bild]
Okej tack för snabbt svar, kanske återkommer längre fram om funderingar uppstår när vi väl kommer igång med bygget :)
Mvh/ Sabina
 
  • Gilla
LeffeMejsel
  • Laddar…
K
Jag är också sugen på att bygga något liknande, lite längre så att man kan ta ett simtag. Kanske 4x2x1 meter. Spännande med badrumstätskiktet och garageplattorna! Skriver för att hitta tillbaka. Grymt nice jobb!
 
  • Gilla
LeffeMejsel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.