Hej, vi bor en bit utanför Lerum, i ett ickedetaljplanerat område, skulle inte direkt kalla det för landet då det är gott om bebyggelse i området och grannar på vardera sida huset. Har bott här i 10 år och haft en äng som endast använts som dumpningsplats för den lokala lantbrukaren med sten, grot och ruttna höbalar. Förra våren sattes det upp ett elstängsel och till sommaren kom det 6 dräktiga kvigor. Jättemysigt tyckte vi, sociala djur och känslan av landet med ljud och lukt tycker vi är härligt. Problemet som vi har är den brutala mängd flugor som kommer. Vårt nymålade hus är prickigt av flugskit, bilarna har, pga flugskiten blivit dåliga i lacken och när det blev kallare på kvällarna flyttade flugorna in i huset med nästan apokalyptiska mått mätt. Jag räknade flugor på 1m2 i taket och kom till 80. Vi sprejade taket och ytterväggarna med flugsprej 2 gånger i veckan, vilket tog död på flugorna, men samma sak efter 2 dagar igen. Klisterpapper i fönster och tak, myggnät för dörr och fönster, men det hjälper inte. Vi har nu en nyfödd här och tanken på att ha så här mycket flugor igen till sensommaren är inte kul, då vi inte vill spreja längre. Vad kan vi göra? Lantbrukaren är känd för att jävlas med folk som ifrågasätter honom och är osäker på hur ett eventuellt klagomål kommer tas emot. Har letat efter några rekommendationer för lerums kommun och VG länsstyrelse, men går bet. Eftersom vi har problem med flugorna tas bekämnimgsförslag emot tacksamt även om det ligger under juridik. Kommentarer om "bor man på landet får man finna sig" går bort eftersom det är gott om bebyggelse och aldrig funnits djurhållning där tidigare. Tacksam för input.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Upp med lite fågelholkar, förutom det gäller det nog bara att stå ut.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
UV-flugmördarlampor är nog det mest effektiva när flugorna väl tagit sig in i huset.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Spraya korna med flugspray? ;)

Flugspiraler är i mitt tycke mycket effektivare än flugpapper i fönstren, men det krävs nog rätt många spiraler med den mängd flugor ni tycks ha.

Hur långt bort ligger den nya kohagen? Vi har en kohage på andra sidan vägen, kanske 20-25 meter från vårt hus. Där brukar det gå ett tiotal kor under perioder året runt. Visst kommer det in en del flugor på sommaren, men inte värre att de går att hålla efter om man är lite aktiv med att byta ut flugspiralerna när de blir fulla av flugor.
En del, kanske smartare, flugor får man jaga med elektrisk flugracket.

Med tanke på hur mycket värre ni tycks ha det med flugor så funderar jag på om det kan vara något mer än korna som lockar till sig flugor.

Hur stor är kohagen? Kanske de ruttna höbalarna "hjälper till" också.

Har ni hört med bonden om han tänker ha kor där även sommaren som kommer?
 
Jag har 4,5 m till den avgränsande låga stenmuren till kohage. Vissa år har det varit förfärligt, andra år inte besvärligt alls. Vill ha terrassdörrarna öppna på sommaren och har därför satt upp löst hängande flugdraperier (sådana som hänger i remsor) som både människor och jycke kan passera genom. Jag tycker de funkar ganska bra och är inte oestetiska. I varje rum hänger minst två gammaldags flugklisterspiraler - de köps in i storpack och byts mycket ofta. Tyvärr röjde bonden ett område på ca 100 kvm med taggiga vildrosor/björnbär och annat otyg med resultat att massor av hungriga småfåglar försvann. Men jag tycker det är trevligt med kor i hagen och saknade dem under de tio år hagen inte betades och istället förslyades (det går förvånansvärt snabbt med ask, tysklönn etc).
 
C cotillion skrev:
Upp med lite fågelholkar, förutom det gäller det nog bara att stå ut.
Kan man tvinga svalor och fladdermöss att bosätta sig på något smidigt sätt? Har tre obebodda holkar...
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
UV-flugmördarlampor är nog det mest effektiva när flugorna väl tagit sig in i huset.
Testat med en från Kjell & Co, inte särskilt nöjd. Nästa steg är väl en stallampa, men är lite skeptisk till att lägga ut 4 papp om jag inte vet att det fungerar (plus att dom är fula som stryk).
 
På gården där vi har hästen finns förutom stall en större stia med tillhörande gödselstack. Som gjort för flugor kan man tycka. Ändå säger bonden att det som har enskilt största påverkan är att mocka ur hästhagarna tidigt på våren innan värmen kommer. Kan alltså va en idé att smita in i hagen nu med en skottkärra och grep, för er egen skull.

Annars kan säkert bonden tänka sig arrendera ut marken, kostar men det kan de va värt.
 
  • Gilla
Håkanen67
  • Laddar…
P pmd skrev:
Spraya korna med flugspray? ;)

Flugspiraler är i mitt tycke mycket effektivare än flugpapper i fönstren, men det krävs nog rätt många spiraler med den mängd flugor ni tycks ha.

Hur långt bort ligger den nya kohagen? Vi har en kohage på andra sidan vägen, kanske 20-25 meter från vårt hus. Där brukar det gå ett tiotal kor under perioder året runt. Visst kommer det in en del flugor på sommaren, men inte värre att de går att hålla efter om man är lite aktiv med att byta ut flugspiralerna när de blir fulla av flugor.
En del, kanske smartare, flugor får man jaga med elektrisk flugracket.

Med tanke på hur mycket värre ni tycks ha det med flugor så funderar jag på om det kan vara något mer än korna som lockar till sig flugor.

Hur stor är kohagen? Kanske de ruttna höbalarna "hjälper till" också.

Har ni hört med bonden om han tänker ha kor där även sommaren som kommer?
Det är detta som jag inte förstår, hagen är ganska stor, och det är inte så många kor i förhållande till storlek på hagen, kanske har det att göra med att korna är sällskapssjuka och gärna står vid oss då vi är ute mycket. Det är kanske 10 m till hagen från vår tomt, med cykelväg emellan. Flugspiraler körde vi också, de fastnar gött i håret... De ruttna höbalarna försvann innan korna kom, och jag förmodar att det blir kor iår igen eftersom de investerade i nytt elstängsel förra året. Racket behövs knappt, om man slår en smällare i taket på måfå så får man 3-4 flugor direkt, men kanske kan testa för att slippa kletfläckar i taket...
 
yonna yonna skrev:
Jag har 4,5 m till den avgränsande låga stenmuren till kohage. Vissa år har det varit förfärligt, andra år inte besvärligt alls. Vill ha terrassdörrarna öppna på sommaren och har därför satt upp löst hängande flugdraperier (sådana som hänger i remsor) som både människor och jycke kan passera genom. Jag tycker de funkar ganska bra och är inte oestetiska. I varje rum hänger minst två gammaldags flugklisterspiraler - de köps in i storpack och byts mycket ofta. Tyvärr röjde bonden ett område på ca 100 kvm med taggiga vildrosor/björnbär och annat otyg med resultat att massor av hungriga småfåglar försvann. Men jag tycker det är trevligt med kor i hagen och saknade dem under de tio år hagen inte betades och istället förslyades (det går förvånansvärt snabbt med ask, tysklönn etc).
Visst är det gött att ha dom där! Det kanske är så, att just för att hagen är ny så har fåglarna inte hittat dit än, det finns gott om sly och en björkdunge precis bredvid hagen så det borde vara optimalt för fåglar. Har bonden någonsin pratat med er, eller hagen fanns kanske långt innan ni flyttade in? Ska undersöka flugdraperier, tack!
 
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
På gården där vi har hästen finns förutom stall en större stia med tillhörande gödselstack. Som gjort för flugor kan man tycka. Ändå säger bonden att det som har enskilt största påverkan är att mocka ur hästhagarna tidigt på våren innan värmen kommer. Kan alltså va en idé att smita in i hagen nu med en skottkärra och grep, för er egen skull.

Annars kan säkert bonden tänka sig arrendera ut marken, kostar men det kan de va värt.
Inte en helt dum idé faktiskt... Borde nog först fundera ut vart man ska göra av gödslet dock...
 
Karlia
Nätfönster, nätdörr, vara snabb när man går in och ut. Mina föräldrar hade kor i närheten ibland, det ökade verkligen mängder flugor rejält!

Min mormor kunde fortfarande vid 95 års ålder fånga flugor med handen. Uppvuxen vid lantbruk med nötkreatur förstår jag att det var nödvändiga skills!
 
Sw3nG Sw3nG skrev:
Inte en helt dum idé faktiskt... Borde nog först fundera ut vart man ska göra av gödslet dock...
Svårt att tänka mig att containern för trädgårdsavfall på kommunens återvinningscentral inte fixar de. Kanske naivt tänkt men känns rimligt.
 
P
Sw3nG Sw3nG skrev:
Racket behövs knappt, om man slår en smällare i taket på måfå så får man 3-4 flugor direkt, men kanske kan testa för att slippa kletfläckar i taket...
DDT ...
 
H
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Svårt att tänka mig att containern för trädgårdsavfall på kommunens återvinningscentral inte fixar de. Kanske naivt tänkt men känns rimligt.
tyvärr inte lov att lämna gödsel på åvc.
Special avfall.
Måste återföras till jordbruk eller tas omhand av de som har lov.

så ska man betala för att bli av med kan det bli dyrt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.