Fulkemisten
O Octavianus skrev:
Passade på att sätta kexfräsen i fingrarna. Tips till er andra, spänn fast stycket som ska fräsas och hål inte emot med fingrarna. Gick bra de för 60 bitarna, men så slant jag och fick ont. Nu har det nästan läkt dock
Alltså lamellfräsen? Hur är det möjligt? Jag kör alltid med den utan att spänna fast arbetsstycket. Har det plant på en yta och sedan fräser jag på stora ytan alternativt på ändträt samtidigt som jag håller fast i det fallet.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Alltså lamellfräsen? Hur är det möjligt? Jag kör alltid med den utan att spänna fast arbetsstycket. Har det plant på en yta och sedan fräser jag på stora ytan alternativt på ändträt samtidigt som jag håller fast i det fallet.
Det var väll en kombination av många variabler som så ofta vid olyckor. Små bitar som skulle fräsas i ändrät som var sågat i 45°. Efter 60 bitar var man trött på att hålla i emot samt att batteriet var trött så fräste inte in som den skulle utan klättrade ut på sidan där mina fingrar va.
 
Fulkemisten
O Octavianus skrev:
Det var väll en kombination av många variabler som så ofta vid olyckor. Små bitar som skulle fräsas i ändrät som var sågat i 45°. Efter 60 bitar var man trött på att hålla i emot samt att batteriet var trött så fräste inte in som den skulle utan klättrade ut på sidan där mina fingrar va.
Oooh, fy fan. Ja det där har jag också varit med om att den klättrat ut. Har som tur är inte haft fingrarna ivägen.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Oooh, fy fan. Ja det där har jag också varit med om att den klättrat ut. Har som tur är inte haft fingrarna ivägen.
Det jävliga är att jag hela tiden tänkte att det här är inte ett bra sätt att göra på ändå fortsätter man. Men gick ändå bra så kanske kan man lära sig att lyssna på sig själv i fortsättningen.
 
  • Gilla
orrebollen
  • Laddar…
En fråga till er som har lite koll. Några som brukar vara bra på att svara samt ha kunskapen är tex @findus42 @vectrex @Ola C

Jag gör ju lådorna i plywood som visats ovan. Lådfronterna kommer göras i shakerstil. Dvs en ram av massiv björk som blir 65*22mm sen en spegel av björkplywood i mitten.

1: Spgeln, kan jag limma den eller är det dumt och den bör ligga löst/flytande i ramen?

2: om jag nu inte ska limma hur stor bör man göra spegeln, blir ju ett spår i ramen som luckan ska in i, hur bra passning ska det vara? Jag menar inte tjockleken nu alltså utan bredden och höjden, ska det vara perfekt passform eller ska man spara någon halv mm för att tillåta rörelse?

3: När man kollar på Youtube hur de fäster lådfronterna i lådan samt handtagen i fronten sätter de den alltid i själva spegeln så skruvarna går igenom våren falskfronten samt spegeln. Verkar väldigt praktisk och bra men i mina ögon inte så snyggt. Skulle vilja ha handtaget i ramen istället. Funkar det tro? Hur blir det om ramen är flytande i förhållande till spegeln?
 
En fundering till. Vad hade ni behandlat lådorna med? Skåpen och fronterna kommer täckmålas med linoljefärg men själva lådorna kommer vara naturella. Skulle det räcka med ett lager kokt linolja? Eller bör man lacka? Om lacka, går det att göra i en ej dammfri miljö?
 
I den mån plyfa rör sig så är det jämförbart med massivts rörelser längs med fibrerna. En ram borde därför kunna limmas utan problem. Limma ändträ mot plyfa borde fungera sämre, men det är ju inte det du tänker göra.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Fråga 3: har du luft mellan spegeln o inre lådfronten när ytterfronten sitter på? Är det inte risk man bågnar spegeln isåfall om man drar skruvar in i den?

Hade inte kört linolja på lådorna, det finns risk det luktar linolja för all framtid inne i det stängda utrymmet.
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
finns risk det luktar linolja för all framtid
Du menar chans, inte risk ;)
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
I den mån plyfa rör sig så är det jämförbart med massivts rörelser längs med fibrerna. En ram borde därför kunna limmas utan problem. Limma ändträ mot plyfa borde fungera sämre, men det är ju inte det du tänker göra.
Mvh Findus
Tack. Då limmar jag spegel och ram så det blir en enhet. Skönt att höra att det kommer funka. Då löser det sig hur jag vill ha handtagen också.
 
Ola C Ola C skrev:
Fråga 3: har du luft mellan spegeln o inre lådfronten när ytterfronten sitter på? Är det inte risk man bågnar spegeln isåfall om man drar skruvar in i den?

Hade inte kört linolja på lådorna, det finns risk det luktar linolja för all framtid inne i det stängda utrymmet.
Jag kommer fräsa/såga plywooden så den kommer kant i kant på baksidan. Dvs baksidan blir helt plan. Plywooden är 15 mm tjock och ramen blir 22 mm.

Ang lukten av linolja är jag inte orolig för den, brukar ge med sig efter ett tag. Skåpen kommer ju också målas invändigt med linolja. Dessutom luktar det ju gott.
Det jag tänker mest på är hållbarheten, räcker det för kökslådor som ändå slits en del? Är mottaglig för olika förslag.
 
O Octavianus skrev:
Jag kommer fräsa/såga plywooden så den kommer kant i kant på baksidan. Dvs baksidan blir helt plan. Plywooden är 15 mm tjock och ramen blir 22 mm.
Ja det verkar vettigt.(y)
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Hur går det med bygget? Har ju följt denna tråd med spänning men nu har det varit tyst rätt länge…
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.