F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tycker jag sett nån reklamtext på nån hemsida att ett vattenkylt slangpaket klarade av att köras gaskylt "upp till ampere si och så"?

Jag har nämligen ett esab vattenkylt slangpaket ligger som jag tänkte använda när det gamla ramlar sönder, men nu blev jag ju lite osäker... Å andra sidan är det ju inga bekymmer att koppla det direkt på kallvattnet i garaget.... Tror ju inte det är något bekymmer, det brukar väl vara mestadels koppar och mässing i handtagen, och de metallerna klarar sig ju bra i vanligt kranvatten inne i huset.... :)
Jag har inte siffrorna färskt men det är extremt mycket klenare ledare i vattenkylda handtag än i luftkylda. Vattenkylda handtag måste verkligen ha cirkulerande kylvätska av nåt slag om dom inte skall brinna upp och det gäller både TIG och MIG/MAG pistoler. Sen om du kör på kranvatten spelar i det korta loppet ingen större roll. En snabbkoppling i samma serie kan väl vara lämplig att ha. Sök på Parker serie 21 eller skicka ett PM så kanske jag eventuellt har en liggande.
 
En MMA svets"pinne" är det bästa för husbehovet.

Är man rädd för att fastna med elektroden så kan man köpa rutila som tänder lättare.
De duger till hemma bruk.
 
M Magnus Larsson skrev:
Beställde en ny svets igår. Tänkte skulle prova en Stamos då jag hört en del gott om dom.
Blev en [länk]
Återkommer med en recension senare. Har kört mest MIG innan och lite TIG så det blir oskulden med pinnen. ;)
Ska dra ihop lite armeringsjärn i dekorativt syfte, ska jag köpa OK.48 eller nån annan pinne?
Köp en mer lätt-tänd pinne. Någon form av rotelektrod (om den ändå inte ska hålla för nåt)
 
Det där är en enfas 230 volt, du kommer inte i närheten av några 250 A.
Data säger att den behöver 34 eller 43 A för fullt klös.
I bästa fall kan du säkra upp till 25 A huvudsäkring.

Protte
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det där är en enfas 230 volt, du kommer inte i närheten av några 250 A.
Data säger att den behöver 34 eller 43 A för fullt klös.
I bästa fall kan du säkra upp till 25 A huvudsäkring.

Protte
Visst är det så, men 250 A är ganska mycket för att svetsa pinnar för hemmabruk..

150 A räcker gott för de flesta 3,2 mm pinnar :)
 
F
Violina Violina skrev:
Visst är det så, men 250 A är ganska mycket för att svetsa pinnar för hemmabruk..

150 A räcker gott för de flesta 3,2 mm pinnar :)
Violina Violina skrev:
Visst är det så, men 250 A är ganska mycket för att svetsa pinnar för hemmabruk..

150 A räcker gott för de flesta 3,2 mm pinnar :)
Men @prototypen har ju helt rätt, saken är den att maskinen troligtvis är gjord för en marknad med betydligt högre avsäkrad 1-fas. Det skulle ju vara intressant att se om det sitter en 10 kvmm (eller evenryellt 6 kvmm?) enfas kabel.

Jag tycker man kan prova med OK48.00 då vet man om det finns start-juice i maskinen eller om det bara är snack.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Det är bara 56 volt tomgångsspänning, hittade en liknande men mindre svets från Kempi som hade 90 volt.
Violina kan det där bättre och får man fjutt på en 48.00 med bara 56 volt.

Protte
 
F
prototypen prototypen skrev:
Det är bara 56 volt tomgångsspänning, hittade en liknande men mindre svets från Kempi som hade 90 volt.
Violina kan det där bättre och får man fjutt på en 48.00 med bara 56 volt.

Protte
Tror inte du hittar nån modern svets av senare årgång med en tomgångsspänning på 90V.

Den kommer inte vara extremt lättstartad tror jag, det är ofta risiga startegenskaper på budgetmaskiner från sydostsien.

Men tomgångsspänningen betyder inte allt, det är vad som händer sen efter första kontakt. Titta på en Esab Renegade tex, den har 48V tomgångsspänning och har troligtvis de bästa startegenskaper man kan hitta på en MMA.
 
Tänkte mest att det kunde vara bra med marginal uppåt. Även om jag inte kommer dra vredet över hälften.
Nåja vi får väl se vad det blir. Man är ju inte ruinerad om det är skit i alla fall :p
 
F fsn skrev:
Tror inte du hittar nån modern svets av senare årgång med en tomgångsspänning på 90V.

Den kommer inte vara extremt lättstartad tror jag, det är ofta risiga startegenskaper på budgetmaskiner från sydostsien.

Men tomgångsspänningen betyder inte allt, det är vad som händer sen efter första kontakt. Titta på en Esab Renegade tex, den har 48V tomgångsspänning och har troligtvis de bästa startegenskaper man kan hitta på en MMA.
Jag blev ju lite sugen på en rallymig när jag såg att de var såpass billiga, när vi pratade om dem i en annan tråd.. De har ju 90v tomgångsspänning, vad betyder det? Gammal konstruktion, eller annan på MIG?

https://www.svetsochtillbehor.se/rallymig-161i-ml-161-30-m/
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag blev ju lite sugen på en rallymig när jag såg att de var såpass billiga, när vi pratade om dem i en annan tråd.. De har ju 90v tomgångsspänning, vad betyder det? Gammal konstruktion, eller annan på MIG?

[länk]
Nej, det betyder det väl inte, du kan vara rätt lugn där, det finns bättre och dyrare maskiner i den klassenmen Rallymig har bra rykte om man inte fysiskt ger den stryk. Jag trodde inga nya maskiner låg över 70V men jag har inte dom siffrorna i RAM-minnet. Jag får pudla på att det skulle gälla äldre maskiner.

jag tycker 90V låter högt men det betyder väl att Migatronics svetsprocess-ingenjörer har labbat fram att den behöver vara så hög för att få bra tändegenskaper. Det betyder kanske i praktiken att den är lite klent tilltagen med effekt i starten kanske.

Det jag menade är att man kan inte bara titts på tomgångsspänning och säga att mer är bättre.

om man tar exemplet med Kemppi så har dom en kopia av Esab Renegade, kemppi 315 nånting heter den. Den är säkert jättebra och har naturligtvis inte sämre tändegenskaper är en Kemmpi pytte arc 150 som har 90V tomgångsspänning trots att det är mycket lägre tomgångsspänning. Esab Renegade har en startbooster och har trots att det är en liten maskin bättre startknuff än 500A maskiner och den har 48V tomgångsspänning.
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Hämtade svetsen idag och den verkar göra jobbet alldeles utmärkt för mina behov. Ska poängtera att jag som sagt har noll erfarenhet av pinnsvets innan.
Provade att svetsa ihop två 8mm armeringjärn med 2mm pinne med 10A-uttag och det fungerade faktiskt :rofl:
Väldigt smidigt format också och klart hanterbar vikt.
Åkte med ett svetsvisir också som var milsvidd bättre än den jag köpte på Jula för 15år sen
 
  • Gilla
-PC- och 2 till
  • Laddar…
M Magnus Larsson skrev:
Hämtade svetsen idag och den verkar göra jobbet alldeles utmärkt för mina behov. Ska poängtera att jag som sagt har noll erfarenhet av pinnsvets innan.
Provade att svetsa ihop två 8mm armeringjärn med 2mm pinne med 10A-uttag och det fungerade faktiskt :rofl:
Väldigt smidigt format också och klart hanterbar vikt.
Åkte med ett svetsvisir också som var milsvidd bättre än den jag köpte på Jula för 15år sen
Har också tittat på denna "Stamos" MMA svets. Liten och framförallt väldigt billig!
Hur gick det för dig sen? Har du förbrukat några säkringar sedan du skrev inlägget ;-)

Kan man på något sätt räkna ut hur hög uteffekt man kan köra med när man har 16A hemma?

Funderar att köpa en MMA/TIG kombimasking från "Stamos" eller "Stahlwerk" som har nominell ingångsström som ligger en bra bit över 16A men att köra på lägre uteffekt när man svetsar hemma. När man har tillgång till ett "kraftigare" elnät någon annanstans så har man möjlighet att köra med högre uteffekt.

Frågan blir då återigen: hur hög uteffekt kan man välja när man svetsar hemma? Eller är det bara att köpa en låda porslinsäkringar och prova sig fram?
 
Bara prova, korta svetsar med hög ström kan fungera då säkringarna tål en hel del överlast.
Protte
 
  • Gilla
ben74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.