Hej, jag vill ha en kap och gersåg till att såga panel, reglar, lister och liknande.
Är det vettigt att köpa
Bosch Professional GCM 8 SJL? Eller ska jag välja något annat?
 
Jag har själv en sådan Bosch.
Jag tycker att det är en mycket bra såg när den väl står på uppställd.

Had jag gjort om köpet hade jag dock tänkt till en gång till för den är enormt stor och klumpig.
Tar mycket plats när den står på hyllan och är otymplig och tung att ta med i bil etc.

Det finns smidigare sågar från t ex DeWalt som jag nog hade tagit mig en extra funderare kring om de passade mig bättre.

Men som sagt funkar sågen mycket bra.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Har en SDE som används professionellt, vet inte riktigt vad skilnaden mot SJL är men är väldigt nöjd med min.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
tommib
Jag har den sågen och den är väldigt bra, när man använder den. Problemet är precis som Skalhamn beskriver ovan att den tar mycket plats när den stuvas undan pga konstruktionen på gejdrarna. DeWalt, kanske fler, har en annan konstruktion som gör att gejdrarna försvinner in i "handtaget" när den fälls ihop vilket sparar väldigt mycket plats. Skulle jag köpa en ny såg idag skulle jag köpa en sådan.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
S Skalhamn skrev:
Det finns smidigare sågar från t ex DeWalt som jag nog hade tagit mig en extra funderare kring om de passade mig bättre.
T.ex en dewalt dws 777 är väldigt mycket kompaktare men den går inte att såga ut en halv bräda för att lägga halvt i halvt. Detta på grunt av att sliden kommer med bär man höjer klingan. Därför går den bort gör mig.

Jag har en äldre bosch GCM 8s som fungerar bra men jag saknar att kunna vinkla sågen åt båda hållen och den har lite liten och udda klingstorlek. En ytterilgare funktion jag saknat är att kunna kapa 40cm djupa hyllplan men då kommer man upp rätt mycket i storlek.
 
A anojak skrev:
Har en SDE som används professionellt, vet inte riktigt vad skilnaden mot SJL är men är väldigt nöjd med min.
Dom är snarlika, med undantaget att din SDE kan lutas åt båda hållen.
En killgissning, D:et i beteckningen står för Dual eller Double.
 
  • Gilla
anojak
  • Laddar…
S Skalhamn skrev:
Jag har själv en sådan Bosch.
Jag tycker att det är en mycket bra såg när den väl står på uppställd.

Had jag gjort om köpet hade jag dock tänkt till en gång till för den är enormt stor och klumpig.
Tar mycket plats när den står på hyllan och är otymplig och tung att ta med i bil etc.

Det finns smidigare sågar från t ex DeWalt som jag nog hade tagit mig en extra funderare kring om de passade mig bättre.

Men som sagt funkar sågen mycket bra.
En annan följd av storleken blir du har ett brett upplag för det som ska sågas, alltså mera stöd åt sidorna. (y)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag får begrunda förvaringsbiten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.