1/pol trappen från Schneider är inkopplad: Brun på fasen L o grön på vardera utgång. Uppe vid lampan minns jag att de satt en brun på fas och blå på nolla
 
  • Schema över hur 1-polig trappströmbrytare från Schneider är kopplad med brun ledare för fas och gröna för utgångar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Petit87 skrev:
1/pol trappen från Schneider är inkopplad: Brun på fasen L o grön på vardera utgång. Uppe vid lampan minns jag att de satt en brun på fas och blå på nolla
Är det olika brytare i första och sista klippet, 1pol/trapp alltså, eller lurar man sig på filmerna?
Bilden som visar den inkopplad i första inlägget säger väldigt då det inte syns någon märkning, eller så behöver jag starkare glasögon. :geek:
Mest troligt var att det var tokigt där, för dubbeltrappen är rätt, under förutsättning att de gröna går raka vägen mellan brytarna. (y)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det gör definitivt inte skillnad. Och du säger dig vara utbildad och ha koll?

Däremot ser enkelbrytaren på bilden ut att vara felkopplad. Det kan ju även vara så att färgerna inte är vad vi tror.
Utbildad ja, men bara jobbat i nyproduktion ett par år innan jag bytte yrke. Finns flera sätt att koppla trappkoppling, hela tre olika sätt. Har som sagt mött detta i ädre hus/lgh när jag bytt strömbrytare.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Är det olika brytare i första och sista klippet, 1pol/trapp alltså, eller lurar man sig på filmerna?
Bilden som visar den inkopplad i första inlägget säger väldigt då det inte syns någon märkning, eller så behöver jag starkare glasögon. :geek:
Mest troligt var att det var tokigt där, för dubbeltrappen är rätt, under förutsättning att de gröna går raka vägen mellan brytarna. (y)
FredrikR FredrikR skrev:
Är det olika brytare i första och sista klippet, 1pol/trapp alltså, eller lurar man sig på filmerna?
Bilden som visar den inkopplad i första inlägget säger väldigt då det inte syns någon märkning, eller så behöver jag starkare glasögon. :geek:
Mest troligt var att det var tokigt där, för dubbeltrappen är rätt, under förutsättning att de gröna går raka vägen mellan brytarna. (y)
Yes det stämmer att den är bytt, men blev ingen skillnad med ny brytare utan först när de gröna skiftade plats håller med dig, dålig märkning på den gamle brytaren schneider har tydligt markerat på sina brytare iaf.
 
Mikael_L
FredrikR FredrikR skrev:
När du skriver byta position, menar du mellantrådarna (grön och grön) ska byta plats med varann, för det gör verkligen ingen skillnad i funktion ;) eller missförstår vi varandra? Funktionen blir samma i både A och B alt. nedan.
[bild]
Håller med i resterande av ovanstående, och läste som du, el. :cool:(y)
Det är väl sparkoppling. Och en av de gröna var tändtråd och den andra mellantråd.
(Jag orkade inte kolla så noga på bilderna, så jag kanske har fel, men är det sparkoppling så är det bara en mellantråd, och då spelar det lite annan roll hur man kopplar)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
FredrikR FredrikR skrev:
Bilden som visar den inkopplad i första inlägget säger väldigt då det inte syns någon märkning, eller så behöver jag starkare glasögon.
Uppe till höger L, till vänster om och under denna är utgångarna.
Det finns bara pilar som märkning, syns om man klickar fram bilden i full storlek.
 
Helt klart får man inte detta symptom genom att kasta om två mellantrådar i en traditionell trappkoppling, men jag ser inte heller hur en felkopplad sparkoppling kan ge detta symptom - att ena strömbrytaren endast fungerar när den andra till i ena läget. Jag ser heller inget bevis i den andra filmen i hastigheten att alla kombinationer nu fungerar.

Antingen har ledare bytt funktion eller så är det nåt lurt med en första strömbrytare i bild som otydlig baksida.

Här är fem bilder, 1 och 3 är rätt och 2, 4, 5 felkopplade. Jag ser TS symptom endast i fall 2. Men det kanske finns fler kombinationer på hur det kan vara felkopplat?

Fem schematiska elektriska kopplingar för strömbrytare med beskrivningar 1.L till 5.L som illustrerar korrekta och felaktiga installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.