Provar och se om ni har några förslag innan jag tar hit en elektriker, har öppnat o kikat innanför doslocken men ser inte att de har skarvat tändtrådarna nånstans. Tacksam för input. Som ni ser i videon funkar inte brytarna oberoende av varandra. Testade att montera dit en ny 1/pol trapp schneider för att utesluta defekt brytare, dubbeltrappen är också ny, har vart såhär sen vi flyttade in i huset vad jag minns. Huset är från -73
 
  • Närbild av öppen elbrytare med synliga ledningar och anslutningar, fastmonterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag utan frontplatta som visar interna kablar och anslutningar, problem med brytare beskrivs i ett forum för hemrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eldoslock med synliga elledningar och en grön 1/pol trappbrytare ansluten i en vägg, med elektrisk schemaetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen väggströmbrytare som exponerar ledningar och anslutningar, utan synliga skarvade tändtrådar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte 1pol/trapp felkopplad, eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kan ta en bild imorgon på den schneider brytaren 1/pol jag satte in , men jag kopplade in fasen den bruna på l sen varsin grön på andra sidan, likadant som det ser ut på bilden, uppe i lampan har jag för mig att det var en blå kabel inkopplat på nollan samt en brun på fasen
 

Bästa svaret

Prova och byta plats på de gröna i trappbrytaren
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Prova och byta plats på de gröna i trappbrytaren
T Tompafix skrev:
Prova och byta plats på de gröna i trappbrytaren
T Tompafix skrev:
Prova och byta plats på de gröna i trappbrytaren
funka kanon när jag bytte plats på de gröna kablarna i dubbeltrappbrytaren, stort tack Tompafix
 
Redigerat:
NP (y)
 
Skifta de gröna på dubbeltrappen borde väl inte göra nån skillnad, eller...?
Båda gröna (mellantrådar) sitter ut från högra knappen, svart är fas eller tändtråd.
Skifta mellantrådar med varandra blir samma koppling som innan. :thinking:
Men bra om det löste problemet så klart!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Nope. Det blir inte. De gröna ska byta position med varandra mellan brytarna
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Skifta de gröna på dubbeltrappen borde väl inte göra nån skillnad, eller...?
Båda gröna (mellantrådar) sitter ut från högra knappen, svart är fas eller tändtråd.
Skifta mellantrådar med varandra blir samma koppling som innan. :thinking:
Men bra om det löste problemet så klart!
Har tyvärr kraftigt begränsade kunskaper inom området, därför jag sökte om råd här för att se om de gick att få råd , men det funkade klockrent direkt när jag skiftade plats på de gröna kablarna, svart är fasen den ligger på alla kopplingar på L, dem gröna torde vara tändtrådar och dem vita mellantrådar, jag testade faktiskt innan att byta plats på de vita utan någon skillnad efter de gav jag upp o sökte hjälp här , Tompafix verkar ha stenkoll
 
Hyfsad koll, gick elektriker en gång i tiden :rofl: Både de gröna och vita är så kallade mellantrådar De vita är till den andra trappbrytaren som bryter en annan lampa. Skulle tro att de båda bruna är tändtrådar och den svarta är fas. Vid trappkoppling ska mellantrådarna byta position på strömbrytarna.
 
T Tompafix skrev:
Hyfsad koll, gick elektriker en gång i tiden :rofl: Både de gröna och vita är så kallade mellantrådar De vita är till den andra trappbrytaren som bryter en annan lampa. Skulle tro att de båda bruna är tändtrådar och den svarta är fas. Vid trappkoppling ska mellantrådarna byta position på strömbrytarna.
När du skriver byta position, menar du mellantrådarna (grön och grön) ska byta plats med varann, för det gör verkligen ingen skillnad i funktion ;) eller missförstår vi varandra? Funktionen blir samma i både A och B alt. nedan.
Hand håller ett papper med enkla ritningar av elektriska kretsar märkta A och B som visar två konfigurationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller med i resterande av ovanstående, och läste som du, el. :cool:(y)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
När du skriver byta position, menar du mellantrådarna (grön och grön) ska byta plats med varann, för det gör verkligen ingen skillnad i funktion ;) eller missförstår vi varandra? Funktionen blir samma i både A och B alt. nedan.
[bild]
Håller med i resterande av ovanstående, och läste som du, el. :cool:(y)
Jag vet att det inte borde göra någon skillnad, men har stött på detta problem i äldre hus och inte bara en gång och då har det alltid funkat med att byta plats på mellantrådarna.
Men nu satte du griller i huvudet. Detta måste listas ut vad det beror på. :geek:
 
Det gör definitivt inte skillnad. Och du säger dig vara utbildad och ha koll?

Däremot ser enkelbrytaren på bilden ut att vara felkopplad. Det kan ju även vara så att färgerna inte är vad vi tror.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ja exakt som ni säger dem trådarna går ner till dubbeltrappen nere. Såhär såg den kontakten ut innan den byttes ut mot en ny, fasen är byglad
 
  • En gammal elektrisk kontakt med exponerade kablar och byglad fas hålls med en tång, redo att bytas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni ser så funkar det helt oberoende av varandra efter jag bytte plats på de gröna som Tompafix rådde mig att göra. Som ni ser i videon sitter det den nys 1/pol trapp men det gjorde ingen skillnad så den gamla brytaren var det inget fel på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.