N nybyggarn3 skrev:
Jag hoppar in här eftersom jag också går i tankarna att gjuta en altan framför delar av mitt hus. Har du några bilder på resultatet?
Plattan bör leva sitt eget liv,skilj platta och hus åt med t.ex tjärpapp när du gjuter betongen.[bild][bild]
Jag har massor av funderingar, t.ex:
  • Hur undviker man fula sprickor? Min altan blir ca 10 m lång med ett djup som varierar mellan 1,5 och 3 meter.
  • Hur gör man ytan? Jag tycker borstad yta verkar vettigt ur halksynpunkt. Hur får man det snyggt?
  • Hur gör man mot husets sockel? Jag har vanlig platta på mark med 40 cm höga kantelement.
  • Hur mycket ska man isolera och med vilken typ av cellplast.
Hoppas TS inte misstycker att jag kapar tråden.
 
Har en del av vår altan i betong. Snyggt att blanda trä & betong (tycker jag). Har lagt golvslinga i betongen vilket jag är SÅ nöjd med. Förlänger kvällarna för en billig peng.
Den andra härliga saken är att solen värmer betongen på dagen och håller värmen långt in på kvällen.
Skulle absolut rekomendera betong på valda områden. Blir dock superhalt med vatten på .
 
  • Gilla
Ajreen och 3 till
  • Laddar…
J jkm75 skrev:
Har en del av vår altan i betong. Snyggt att blanda trä & betong (tycker jag). Har lagt golvslinga i betongen vilket jag är SÅ nöjd med. Förlänger kvällarna för en billig peng.
Den andra härliga saken är att solen värmer betongen på dagen och håller värmen långt in på kvällen.
Skulle absolut rekomendera betong på valda områden. Blir dock superhalt med vatten på .
Bilder!?
 
N nybyggarn3 skrev:
Bilder!?
Inte hemma så jag kan fota denna veckan, men hittade några bilder där det syns lite av trädäck och betongen (i lounge-delen under tak.
Har golvvärmen kopplad på en timer brytare så man inte glömmer den på ;-)
Utomhus lounge-område med soffa, kuddar, rottingstolar, trädäck och ett soffbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhusträdäck med bubbelpool, möbler, svensk flagga och del av hus med öppen lounge-sektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
)
 
  • Gilla
Pettj och 2 till
  • Laddar…
J jkm75 skrev:
Inte hemma så jag kan fota denna veckan, men hittade några bilder där det syns lite av trädäck och betongen (i lounge-delen under tak.
Har golvvärmen kopplad på en timer brytare så man inte glömmer den på ;-)
[bild] [bild] )
Ser ju riktigt fint ut! Gillar speciellt hur betongen möter trä. Just att bryta av allt trä är anledningen till att vi överväger att ha delar av uteplatserna i betong. Utöver altaner har vi dessutom omålad fasad (järnvitriol) på hela huset.

Vi håller tummarna på lite fler bilder längre fram då;)
 
N nybyggarn3 skrev:
Ser ju riktigt fint ut! Gillar speciellt hur betongen möter trä. Just att bryta av allt trä är anledningen till att vi överväger att ha delar av uteplatserna i betong. Utöver altaner har vi dessutom omålad fasad (järnvitriol) på hela huset.

Vi håller tummarna på lite fler bilder längre fram då;)
Precis så tänkte vi med.
Har även fällt ner 80x80cm betongplattor på några platser i trädäcket där vi (ok, min fru) ställt krukor & andra prylar. Bryter av och minskar intrycket av trädäcket storlek plus att man slipper fula märken i träet efter krukorna
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
N Nitram58 skrev:
Hej!

Jag använde L-stöd när vi byggde vår altan, då slipper ni hålla på med att bygga formar. Fungerar klockrent.
La in golvvärme och klinkers, samt inglasad.
N Nitram58 skrev:
Hej!

Jag använde L-stöd när vi byggde vår altan, då slipper ni hålla på med att bygga formar. Fungerar klockrent.
La in golvvärme
Låter väldigt intressant. Hur är ekonomin i det? Bilder?
 
P PeterS10 skrev:
Vi gjöt en altan i betong på 110m2 när vi byggde huset, och det är inget vi ångrar, blev väldigt trevligt.
Fick göra fyra sågningar för att undvika sprickor och det gick bra, ytan är bara handstålad och inte slipad efteråt så den är inte för hal.

/Peter

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Det där med frihängande gjutning är överkurs i min bok. Är det verkligen något man klarar av att formsätta och armerad som normalbegåvad lekman?

Sjukt häftigt iaf! Kan du förklara det där med sågningarna?
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
När vi gjöt en platta intill poolen tänkte vi att den skulle var rå eller stålglättad.
Den blev glättad och tyvärr lite ”slippery” av vattnet.
Vi valde att applicera Hagmans färgsand, som man egentligen ska använda i garage eller på industrigolv.
Lät det gå ner om kanten för trevlig effekt!
Mycket nöjda! Glättad betongplatta med applicerad färgsand vid pool, omgiven av stenar och trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredrick Landgård och 11 till
  • Laddar…
Paerh Paerh skrev:
När vi gjöt en platta intill poolen tänkte vi att den skulle var rå eller stålglättad.
Den blev glättad och tyvärr lite ”slippery” av vattnet.
Vi valde att applicera Hagmans färgsand, som man egentligen ska använda i garage eller på industrigolv.
Lät det gå ner om kanten för trevlig effekt!
Mycket nöjda![bild]
Ser jäkligt fint ut. Ganska säker på att jag känner igen de magiska fästena till stolpen från en annan tråd?
 
Avseende övergången till gamla huset så kan du borta in några armeringsjärn i gamla sulan. Fäst dem med ankarmassa.
 
  • Gilla
Merlix
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Det där med frihängande gjutning är överkurs i min bok. Är det verkligen något man klarar av att formsätta och armerad som normalbegåvad lekman?

Sjukt häftigt iaf! Kan du förklara det där med sågningarna?
Tack!
Dagen efter gjutningen sågade vi spår ca 10mm djupt i plattan, det ger den möjlighet att spricka i spåren, dessa är ca var 6e meter.
Klart det går att forma själv, men vi tog in både en konstruktör för att beräkna armeringen och betongkvaliten, samt snickare till formen...
 
Jag fegade ur men hade långt gångna planer för garage uppfarten och ”stämpa ” betongen. Något jag tycker är väldigt snyggt. Svart betong med skiffer mönster var väl planen.
 
  • Gilla
Adam Arvidsson och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Ser jäkligt fint ut. Ganska säker på att jag känner igen de magiska fästena till stolpen från en annan tråd?
Tack!
Jo, fästena finns med i ”Vi bygger pool”
 
Paerh Paerh skrev:
Tack!
Jo, fästena finns med i ”Vi bygger pool”
Ser att på startsidan, bilden i mitten, är jag i gjutartagen.
Plattan och pergolan är idag där de två åskådarna står!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.