Ö Örjan Johansson skrev:
Spikin skrev:
Att medvetet utnyttja en persons okunskap för egen vinning och orsaka annan persons förlust är
brottsligt och därmed olagligt .
Och vad vill du ha sagt?
Det är inga brottsliga handlingar vi pratar om. Här blir det stämningar istället.
Civilrätten?
 
Ö Örjan Johansson skrev:
Spikin skrev:
Att medvetet utnyttja en persons okunskap för egen vinning och orsaka annan persons förlust är
brottsligt och därmed olagligt .
?
 
Det är brottsligt att gå mot röd gubbe, slänga skräp i naturen, lura kunden men betydligt svårare och dyrare att få rätt i domstol.

Visst finns det lagar men betydligt svårare att få rätt i sak
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Jag skulle rekommendera dig att inte bara läsa lite paragrafer utan ta reda vad som gäller i praktiken samt uttrycka sig rätt.
Inga av dessa lagar hamnar under brb.
Utan man får själv stå där.
Men efter att ögnat igenom dina paragrafer
Så har jag inte hittat något som heter informationsskyldighet. Inte så tydligt som du påstår.
Sen diskuteras alla olika saker som måste vara med för att ett avtal ska vara giltigt. Om du godkänner avtalet menar du då att jag kan avbryta avtalet? Trots jag skrivit under och arbetet påbörjats? En fel punkter är bara löjliga att kräva de ska vara med.
Men okej. Du har rätt även om jag är skeptisk. Du måste betala för utfört arbete.

Men ett tips innan du fortsätter med dina tomma ord läs på ordentligt. Det ger bättre intryck. Alla kan klipp & klistra. Om läser pp så behöver du köra klipp & klistra. Utan bra mycket mindre och det ger mycket mer.
Det är inga lagar från Brottsbalken ( brb) de tillhör civilrätten .
Att du inte förstår vad lagarna avser beror på att de skrivna av höga jurister och skall förstås av alla
från lekmän till juristerna i Högsta domstolen . Det fordras träning för att förstå vad som avses
och läsning av förarbetena ( avsikten med lagen ) Detta är något du får klara själv.
För att reglera det tidigare ojämna förhållandet mellan konsument och hantverkare har tvingande konsumentlagar stiftats som hantverkaren och konsumenten har att följa . Om avtalets tillkomst
ej följer tvingande lagstiftning föreligger rätten till hävning genom avtalsbrott . Vid hävning återgår
allt till innan avtalet och vad som erlagts går åter . Om konsumenten har någon nytta av det
påbörjade arbetet skall han betala vad som är skäligt. Ett avtal kräver minst 2 parters
samtycke och om ena parten anser att villkor är löjliga och utesluts finns ingen samstämmighet.
Lagarna /villkoren styr hantverkarens praktiska arbete , oavsett hur löjliga de kan synas vara.
Det är fackmannens skyldighet att tillse att Konsumenten förstår och får möjlighet att
utvärdera offerten. Byggdjurets problem med ordförståelse kan jag tyvärr inte hjälpa till med .
Påtalan om Klippa och Klistra låter som ej fackmässigt utförande ?
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Ö Örjan Johansson skrev:
Så du menar att man kan polisanmäla en faktura med för högt pris ? Och vem ska bedöma det ? Håller det ?
Ringde precis till Polisen och frågade om dom kunde ta upp en anmälan, vi hade en hantverkare här förra veckan och det alldeles för dyrt tycker jag... Men Polisen sa nej, dom tar inte ens emot anmälan, det är inget brott om arbete har utförts. Men man kan ringa en advokat och ta det till tingsrätten... Men det är inget brott enligt Polis...
Mitt svar avsåg Byggodjuret som vill sälja strömbrytare allmänt prissatt till 200 kr för 1500 kr då han anser
att fri prissättning gäller mellan Företag och Konsument.
Om detta sker torde det vara klart för alla att Konsumenten inte har ordning i övervåningen och att han
därför blivit förvillad av företagarens glorifiering av varan /tjänsten . Detta skall företagaren ha förstått
och företagaren har därmed insiktsuppsåt att pålura konsumenten en mycket överprisad brytare .
Detta förutsätter att säljaren har nog ordning i övervåningen att förstå detta , annars blir det en
affär mellan 2 parter som i verkligheten saknar rättskapacitet .
Om Örjan Johansson anser sig ha blivit uppsåtligt lurad pga att han inte har ordning i övervåningen och
därmed blivit förvillad och kraftigt överdebiterad för tjänsten skall han naturligtvis begära
omprövning av Polisens beslut med hänvisning till nedsatt förståelse .
Detta om hantverkaren inte godtar reklamationen och rättar om det skett en felskrivning /feldebitering.
Allt handlar om avtalets tillkomst och uppsåt. Pris är subjektivt . Varans nyttighet är värdet.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
RACS RACS skrev:
?
Finns att läsa i Brottsbalken 9 kap §1
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det är brottsligt att gå mot röd gubbe, slänga skräp i naturen, lura kunden men betydligt svårare och dyrare att få rätt i domstol.

Visst finns det lagar men betydligt svårare att få rätt i sak
Håller med , det är enklare och billigare att utföra saken rätt innan rätten .

Brottsbalken 9 kap §1 ( bedrägeri ) driver åklagare i domstolen
utan kostnad för anmälaren. Det fordras endast uppsåt .
 
S Spikin skrev:
Finns att läsa i Brottsbalken 9 kap §1

Jamen fint, så bra att också den uppgiften benämns tydligt. (y)

Däremot kvarstår det resta frågetecknet, adresserad Örjan Johansson retoriskt, som i sitt svar hade upprepat ett tidigare inlägg, men utan att nämna vad som avsågs med det. Men låt oss nu avstå försöka räta ut just det frågetecknet. Kommunikationsförbistring :thinking:?
 
RACS RACS skrev:
Jamen fint, så bra att också den uppgiften benämns tydligt. (y)

Däremot kvarstår det resta frågetecknet, adresserad Örjan Johansson retoriskt, som i sitt svar hade upprepat ett tidigare inlägg, men utan att nämna vad som avsågs med det. Men låt oss nu avstå försöka räta ut just det frågetecknet. Kommunikationsförbistring :thinking:?
Håller fullständigt med . Det finns ingen brottslig faktura att debattera . TS hantverkare har även rättat sin
feldebitering efter reklamationen . Allt enligt Konsumenttjänstlagen .
 
S Spikin skrev:
Det är inga lagar från Brottsbalken ( brb) de tillhör civilrätten .
Att du inte förstår vad lagarna avser beror på att de skrivna av höga jurister och skall förstås av alla
från lekmän till juristerna i Högsta domstolen . Det fordras träning för att förstå vad som avses
och läsning av förarbetena ( avsikten med lagen ) Detta är något du får klara själv.
För att reglera det tidigare ojämna förhållandet mellan konsument och hantverkare har tvingande konsumentlagar stiftats som hantverkaren och konsumenten har att följa . Om avtalets tillkomst
ej följer tvingande lagstiftning föreligger rätten till hävning genom avtalsbrott . Vid hävning återgår
allt till innan avtalet och vad som erlagts går åter . Om konsumenten har någon nytta av det
påbörjade arbetet skall han betala vad som är skäligt. Ett avtal kräver minst 2 parters
samtycke och om ena parten anser att villkor är löjliga och utesluts finns ingen samstämmighet.
Lagarna /villkoren styr hantverkarens praktiska arbete , oavsett hur löjliga de kan synas vara.
Det är fackmannens skyldighet att tillse att Konsumenten förstår och får möjlighet att
utvärdera offerten. Byggdjurets problem med ordförståelse kan jag tyvärr inte hjälpa till med .
Påtalan om Klippa och Klistra låter som ej fackmässigt utförande ?
Tja... Jag måste säga att det är kul att läsa folk som inte läser allt som skrivs i ett inlägg.
Man låter oftast onödigt dum:)
Men men... Det är som det är
 
S Spikin skrev:
Mitt svar avsåg Byggodjuret som vill sälja strömbrytare allmänt prissatt till 200 kr för 1500 kr då han anser
att fri prissättning gäller mellan Företag och Konsument.
Om detta sker torde det vara klart för alla att Konsumenten inte har ordning i övervåningen och att han
därför blivit förvillad av företagarens glorifiering av varan /tjänsten . Detta skall företagaren ha förstått
och företagaren har därmed insiktsuppsåt att pålura konsumenten en mycket överprisad brytare .
Detta förutsätter att säljaren har nog ordning i övervåningen att förstå detta , annars blir det en
affär mellan 2 parter som i verkligheten saknar rättskapacitet .
Om Örjan Johansson anser sig ha blivit uppsåtligt lurad pga att han inte har ordning i övervåningen och
därmed blivit förvillad och kraftigt överdebiterad för tjänsten skall han naturligtvis begära
omprövning av Polisens beslut med hänvisning till nedsatt förståelse .
Detta om hantverkaren inte godtar reklamationen och rättar om det skett en felskrivning /feldebitering.
Allt handlar om avtalets tillkomst och uppsåt. Pris är subjektivt . Varans nyttighet är värdet.
Vi har fri prissättning i Sverige. Däremot om du inte informerar så måste måste din arbetskostnad vara skälig. Jag måste erkänna jag är inte 100 på tolkningen av arb.kostnaden. dock är jag säker på prissättning av prylar
 
B Byggdjuret skrev:
Vi har fri prissättning i Sverige. Däremot om du inte informerar så måste måste din arbetskostnad vara skälig. Jag måste erkänna jag är inte 100 på tolkningen av arb.kostnaden. dock är jag säker på prissättning av prylar
Därför har vi lagar i Brottsbalken angående Bedrägeri , Ocker och Tro och Heder som i
straffutmätning jämställs med brotten Stöld - Rån .
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Därför har vi lagar i Brottsbalken angående Bedrägeri , Ocker och Tro och Heder som i
straffutmätning jämställs med brotten Stöld - Rån .
Varför blandar du in brb?
Du får väldigt gärna berätta var du på fullaste allvar får in brb?
Annars får du nog ta mössan i hand och pudla. Tänk på att vi har fri prissättning.
Du får sälja en mjölk för 3000:-
De är inte bedrägeri så länge du levererar mjölken enligt det du lovat.
Heder? Tja det behövs inte.
Din tur nu du började
 
  • Gilla
Örjan Johansson
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Och vad vill du ha sagt?
Det är inga brottsliga handlingar vi pratar om. Här blir det stämningar istället.
Civilrätten?
Jag undrar också, det är Spikin som skriver det... Verkar konstigt...
 
Staffans2000
B Byggdjuret skrev:
Du får sälja en mjölk för 3000:-
Nej.
Ifall du inte förklarar att den är mycket kraftigt överprissatt. Eftersom mjölkbudet skall tillvarata kundens intressen.
Det är oroande att det är en ringa spridd kunskap bland hantverkarna. Frågor på det?

Staffan
 
  • Gilla
RACS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.