Köpte häromdan Toolmates kap ö gerinssåg från Silvan, verkar vara "ganska" stabil. Har nån någon erf av detta såg. Ska bygga altan nu i år...

Man har aldrig så mycket pengar för att köpa så billiga grejer (he,he)
 
Har inte provat den, men jag har haft sticksåg och skruvdragare av det märket.
Båda är trasiga nu.
Är väl hyfsade grejer om man bor i lgh och använder lite då och då.

Men min rekommendation är att köpa en bosch pcm8s eller dewalt dw707. båda brukar finnas för 2995:- lite här och där.
Ska du bara bygga altanen så ok då, men den kommer gå sönder och det blir inte lika bra,
 
Jag har en sådan, tror jag, den har teleskop (vilket är kanon) och laser (vilken dog dag 1 och jag har inte brytt mig med nya batterier).

Precisionen är oduglig, t ex om man vill gera lister med den eller dylikt. För att kapa till lite "grövre" jobb gör den sitt jobb! Till ett altanbygge blir den nog kanon.

Jag vill dock stämma in med Fein. Som tur var hann jag inte prova en DeWalt innan jag köpte och byggde staket med mera med Tool-mäjtaren. Gör man det (testar en kvalitetsprodukt) så blir det svårt att motivera den billigare maskinen. Ljudnivå, kvalitet, precision och känsla är i en helt annan division.

Om du bara ska göra altanen och inte så mycket mer och pengarna tryter, visst, kör på Toolmate. Tänker du dig fler arbeten och även lite finare kapningar - väl något bättre!
 
Jag föreslår att du skippar kap/ger för altanbygget och kör med handcirkel och anordningen som beskrivs under "tips och tricks" i inlägget "såga rakt med handcirkelsåg", författad av undertecknad...

Flera skäl finns:
1) Altaner byggs normalt av tryckimpregnerat virke som är ruskigt tungt. Det är enklare att flytta en handcirkel till det tunga virket än att flytta det tunga virket till kapsågen.

2) Med en handcirkel kan du både kapa och klyva, och klyva kommer du att behöva i alla fall.

3) Du nämner ekonomin. Satsa hellre hela sågbudgeten på en vettig handcirkelsåg än en dålig kap/ger och en dålig handcirkel.

4) Det kommer i alla fall sluta med att du skaffar riktiga maskiner, så då kan du lika gärna hoppa över nybörjarmissarna man gör genom att skaffa kinesmaskiner.

Den handcirkel som anses som standardhandcirkel 1A av yrkesmännen är Hitachi C6BU eller C6BU2 (den senare ser ut som Hip-Hop versionen av den tidigare) Kostar ca 2300 inkl. m. Det finns enklare sågar som gör jobbet utmärkt, men hoppa över de enklaste kinesmaskinerna.
 
mattiasp skrev:
Jag föreslår att du skippar kap/ger för altanbygget och kör med handcirkel och anordningen som beskrivs under "tips och tricks" i inlägget "såga rakt med handcirkelsåg", författad av undertecknad...

Flera skäl finns:
1) Altaner byggs normalt av tryckimpregnerat virke som är ruskigt tungt. Det är enklare att flytta en handcirkel till det tunga virket än att flytta det tunga virket till kapsågen.

2) Med en handcirkel kan du både kapa och klyva, och klyva kommer du att behöva i alla fall.

3) Du nämner ekonomin. Satsa hellre hela sågbudgeten på en vettig handcirkelsåg än en dålig kap/ger och en dålig handcirkel.

4) Det kommer i alla fall sluta med att du skaffar riktiga maskiner, så då kan du lika gärna hoppa över nybörjarmissarna man gör genom att skaffa kinesmaskiner.

Den handcirkel som anses som standardhandcirkel 1A av yrkesmännen är Hitachi C6BU eller C6BU2 (den senare ser ut som Hip-Hop versionen av den tidigare) Kostar ca 2300 inkl. m. Det finns enklare sågar som gör jobbet utmärkt, men hoppa över de enklaste kinesmaskinerna.
Håller med detta inlägg till 100%, står valet mellan antingen en handcirkel eller en kap/gersåg är valet ruskigt enkelt i mina ögon.
 
Tack för svaret alla, och spec till Mattiasp, för jag funderade i den riktningen också.
Det återstår fråga är det lättare att såga med handcirkel ... Jag är inte 100% inne i snickeri. Jag har problem att jag är metallare (toleranser 0.00- 0.02) om ni fattar vad jag menar
 
Lättare att såg med handcirkel än vad? Kap/Ger sågen?

Tips:

Skyddsglasögon på, och titta direkt på klingan för hög precision.

Såga underifrån för fint snitt. behövs riktigt fina snitt, tvinga fast brädor på både över och undersida av stycket du ska såga och såga sen. en negativt tandad klinga med många tänder är inte heller dumt.

Ställ in djupet så att du precis sågar igenom materialet

var försiktigt, se till att alltid ha fullt fungerade klingskydd+klyvkniv och se till att arbetsstycket sitter fast ordentligt.

90 graders snitt är relativt enkelt med mattias (tror jag, finns i tips o tricks-tråden) lilla uppfinning. Gerade snitt kan göras med hjälp av att sågen lutas eller efter linje från exempelvis en smygvinkel.
 
Jag köpte en billig men stor kap/ger på ca 1800W med teleskop.
Jag är nöjd , men vinklarna felade lite ,detta kalibrerade man ganska lätt, fast man ska inte jämföra med en "riktig maskin".

Jag kör Hitachi cirkel och skruvdragare eftersom att dessa används mest.

funderar på en billig tigersåg - någon som provat?
 
Har en kellen tiger från coop. funkar kass med originalblad men med sågblad från bosch så funkar den kanon. har iofs inte provat nån annan än och tänker inte göra det heller då jag garanterat kommer bli tvungen att byta.
 
W
Renato skrev:
Köpte häromdan Toolmates kap ö gerinssåg från Silvan, verkar vara "ganska" stabil. Har nån någon erf av detta såg. Ska bygga altan nu i år...

Man har aldrig så mycket pengar för att köpa så billiga grejer (he,he)
Har faktiskt denna sågen. Använde den till att byta en del fasad i sommras. Ska hiva den nu och fixa en riktigt såg. Teleskåpfunktionen e skit, den e så trög så det borde absolut inte få kallas för teleskåp. Precisionen e kattastrof. Motorljudet är det värsta jag har hört på en kap o ger såg. Men den funkade till att fixa fasaden, tung e den oxo. Ne det blir en riktig till våren när det ska grejjas igen.
 
Peter_-_Emma skrev:
funderar på en billig tigersåg - någon som provat?
Jag köpte en AlphaTools tiger i somras för ett par hundra + en liten sats med halvbilliga sågblad. Köpte sniksåg eftersom jag snabbt behövde något att kapa spik runt fönsterkarmar med.
Kvaliteten på sågningresultatet har jag svårt att säga något om, det beror nog mycket på vad man köper för blad till. Den dög i alla fall till det jag skulle göra och lite annat grovjobb (trädgårdsröj etc). Dock låter den för jävligt och går inte att köra på högsta hastigheten, det vibrerar för mycket.
Med tanke på priset och att den hittills inte gått sönder tycker jag att den är OK om man inte ska använda den så ofta/mycket. För mer regelbunden användning rekommenderar jag den inte, man skulle bli tokig på ljudet och vibrationerna.
 
P
köpte en sån där billig best tools kap/ger såg på k-rauta ifjol,funkar till de saker man använder den till, men den vart fort glapp och skruvar lossna och ingen vidare bra precision vart de .. så den fick flytta sej för en bosch GCM-10SD med tillhörande stativ för några veckor sen ;) heelt underbar såg
 
Makitas LS0714 verkar fin, den är jag sugen på. Ska bygga lite nya väggar strax och till sommaren blir det mest troligt att bygga två altaner samt lite småfix på fasaden och fönster foder mm

Någon som har denna eller kan rekomenderaden, för/nackdelar ?

Modellen jag kikat på är den med lampa och laser.

Mvh Tobbe
 
Ingen LS0714 men väl en LS1013. Den är _fin_ den =)
 
Har väl mest tänkt ha den till att kapa loss lite fönsterkarmar o dyl ,ska man kapa stora trägrejer så har man ju en Husqvarna motorsåg.

Men visst lägga 500 på en kass såg och sedan köpa en för 2500 så är ju summan 3000kr.

Man kan visst inte ha allt och det är jäkligt tråkigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.