Mastma, jag har skickat ett meddelande till dig... ;)
 
Linda hur har det gått för er?? Har ni varit o kikat på några hus??
 
Nu har vi bestämt oss! Om det inte dyker upp nåt konstigt och oväntat som gör att priset drar iväg mm så kommer vi att bygga Myresjöhus "Kornett". Det som gjorde att vi valde just det är rymden i vardagsrummet (Vi har ju varit inne på 1-plans innan just eftersom vi vill ha vardagsrum med ryggåstak) och öppenheten mellan kök, matplats och vardagsrum. Sen tycker vi att resten av huset är väldigt välplanerat utan en massa yta man inte kan använda på nåt bra sätt. Det känns helt rätt för oss! Nu ska vi bara bestämma oss för alla tillval också :)

Hur går det för er Zelda och Steha? Har ni bestämt er än?
Mastma, har ni skickat in bygglov nu?
 
Vi har skickat in ansökan om bygglov, så vi får se vad dom säger om det.
 
Hej Linda

Visst känns det skönt när man bestämt sig. Vi var och lämnade in papperna för bygglov i går. Så nu är det bara att vänta.

Steha blev det Myresjöhus för er? Vilken modell? Har ni varit i kontakt med Anna-Karin som har hand om byggloven för oss? Vi har varit i kontakt med henne tidigare för att kolla så att vi fick lägga garaget på andra sidan om huset är vad som var tänkt. Så jag hoppas bygglovet går fort så man kan pusta ut. ;) Har ni fått nått prel datum då ni ska kunna flytta in?


Kul att det blir lite olika leverantörer på området.
 
Mastma, du som åker förbi tomterna varje dag, du har inte sett om det kommit upp någon mer skylt på nån tomt?

Hoppas ni inte behöver vänta så länge på bygglovet. Var det okej att byta sida på garaget? Förstår att ni hellre vill ha det ut mot infartsvägen.
 
Nä inte vad jag sett från vägen för det är på Lanbogatan jag kör förbi varje dag ;). Ja det var OK för oss att byta sida på garaget.
 
Vi bygger ett Myresjöhus Kärngården med lite flyttade och utbytta fönster samt några småändringar i planlösningen.
 
Vi har fortfarande inte lyckats bestämma oss för hus men man kan väl säga att vi väljer mellan Eksjöhus och Vårgårdahus. Värsåsvillan har fortfarande efter 2½ vecka inte lyckats skicka någon offert så man kan väl säga att de sorterar bort sig själva...

Undrar över en annan sak, har ni andra tänkt göra stenkista för vatten från stuprör mm eller klarar ni er utan?

/Zelda
 
Så nu har vi beställt kök, och det känns så bra att det är gjort. Så nu är det bara att vänta...
 
Angående stenkista så sa dom på Myresjöhus att det inte skulle funka så bra för det dräneras dåligt genom leran som är där på området.
 
Imorgon ska vi ut till tomten med Myresjöhus och få en uppskattning på hur mycket som behövs göras och vad det kan tänkas kosta. Ska bli spännande. Hoppas bara att det inte blir för dyrt.

Steha, har ni fått nån uppskattning på om det behövs fyllas en massa på er tomt? Vi blir ju grannar så jag antar att våra tomter är rätt lika även om er sluttar lite mer ner mot cykelvägen. Så ni ska bygga Kärngården! Då ska vi ju bygga två väldigt lika hus. Nu blev jag nyfiken på hur ni ska ändra planlösningen och fönstren. Vi ska också ändra lite på fönstren, men bara storleken. Sen ska vi bygga igen några väggöppningar som finns i standardhuset som gör att vi tror det blir lättare att möblera och mindre lyhört mellan våningarna.

Mastma, vad skönt att ha bestämt sig för köket. Det är ju så mycket val att ta ställning till så det är ju skönt när man är klar med några. Har ni ändrat mycket från det som var standard? Vi är nog väldigt nöjda med standardköket tror jag. Det blir nog bara några småändringar isåfall. Vi har inte bestämt oss för om vi vill ha rostfritt än. Vi tycker det är väldigt snyggt med frågan är ju hur mycket fingeravtryck syns. Vad har ni valt?

Zelda, lycka till med husvalet! Jag är väldigt nyfiken på vilket ni väljer så du får hålla oss uppdaterade.
 
Linda. Vill gärna veta vad Myresjöhus sa om tomten sen om det behövs mycke uppfyllnad. Vad gäller vårt kök så har vi ändrat väldigt lite det vi gjort är 2 extra fönster. Ett ska sitta ovenför diskbänken så det skåpet har vi valt bort. Vi har valt rostfritt, men de är anti finger print behandlade så det blir inte mer fingeravtryck än på vitt. (vår vita kyl i dag är inte så rolig den heller).

Vad ska ni ha för tillval? Alltid kul att höra vad andra ska ha ;)

Tycker våra mesta tillval är i garaget haha. Ska ni ha ihopbyggt garage eller vad för garage ska ni ha?
 
Idag blev bygglovet klart!! Så nu inväntar man en otäck faktura från kommun.
 
Grattis till bygglovet Mastma! Du ska se att det nog blir inflyttning före jul.

Vi våndas fortfarande över vårt val av hus och husfirma. Just nu väntar vi på lite kalkyler och eftersom det är sportlov tar det lite extra tid.

Steha och Linda - vad har Myresjö sagt om troligt inflyttningsdatum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.