Annars är ju vinterbad inne!
 
A aglphoto skrev:
Annars är ju vinterbad inne!
Jag trodde vinterbad var ute
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
Vinterbad är en kombination av inne i bastu och ute i vak. :beer:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Inte f-n blev det något bad!

Efter fyra timmars uppvärmning och cirkulation av vattnet ville jag testa om pumpen gick att stoppa och sedan starta igen. Stoppa fungerade utmärkt men återstarta fungerade inte utmärkt. SKIT! Tydligen inget litet skitfel som var trasigt! Stängde locket, bröt strömmen och började Googla.

Måndag morgon ringde jag Micke på Pool & Fritid där jag hade köpt pumpen två och ett halvt år tidigare. Han kände igen symtomen med pumpen, troligtvis turbinen som gått sönder och skickade en Youtube länk om hur man enkelt bytte turbin. Dessutom erbjöd han mig en ny turbin utan kostnad hem i brevlådan. Vilken service! Hatten av för Pool & Fritid!

I dag öppnade jag pumpen och mycket riktigt var turbinen sönder. Troligtvis har flisan kilat fast turbinen när den har försökt snurra. Nu går jag i väntans tider.

Dag

Söndrig poolpump med avtagen del på ett arbetsbord med verktyg och multimeter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en sönder turbin inne i en poolpump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


0C68F0CC-3072-468F-BDF8-520B9BD438C5.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En trasig svart poolpumpsturbin med en tydlig spricka och brottstycke ligger på ett ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En trasig pump och ordnade skruvar på ett bord som relaterar till serviceärende hos Pool & Fritid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dsundet och 6 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Jag trodde vinterbad var ute
Vinterbad är självklart ute men tycks ha blivit väldigt inne.
Ofrivilliga vinterbad, med skridskor på fötterna, är alltid ute och kommer nog så att förbli!
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Inte f-n blev det något bad!

Efter fyra timmars uppvärmning och cirkulation av vattnet ville jag testa om pumpen gick att stoppa och sedan starta igen. Stoppa fungerade utmärkt men återstarta fungerade inte utmärkt. SKIT! Tydligen inget litet skitfel som var trasigt! Stängde locket, bröt strömmen och började Googla.

Måndag morgon ringde jag Micke på Pool & Fritid där jag hade köpt pumpen två och ett halvt år tidigare. Han kände igen symtomen med pumpen, troligtvis turbinen som gått sönder och skickade en Youtube länk om hur man enkelt bytte turbin. Dessutom erbjöd han mig en ny turbin utan kostnad hem i brevlådan. Vilken service! Hatten av för Pool & Fritid!

I dag öppnade jag pumpen och mycket riktigt var turbinen sönder. Troligtvis har flisan kilat fast turbinen när den har försökt snurra. Nu går jag i väntans tider.

Dag

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Ny turbin på ingång! Snabb service!

Skärmdump av en försändelsestatus som visar ny turbin skickad från Pool & Fritid AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



 
  • Gilla
Peter_Bromma och 3 till
  • Laddar…
PAKET!

I dag fick jag den nya turbinen från Pool & Fritid. Monteringen av den nya turbinen gick lätt. Nytt utförande på delen. Hoppas den nya är bättre i konstruktionen.
Imponerande service från butiken. SPA/tunnan igång tre dagar efter första kontakten. Snabba ryck och dessutom utan kostnad trots pumpens ålder på två och ett halvt år. Bara att buga och bocka!
Nu siktar vi på varmbad dom närmaste dagarna.

Dag

Två turbiner på en vit bakgrund, en med synlig slitage och den andra ser ny ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två svarta poolturbinenheter på ett slitet vitt underlag, den ena ovanpå den andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny turbin för pool eller spabad, svart med skovelhjul synligt, mot en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en ny turbin från Pool & Fritid, visar det nya utförandet och monteringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
K
stigen stigen skrev:
PAKET!

I dag fick jag den nya turbinen från Pool & Fritid. Monteringen av den nya turbinen gick lätt. Nytt utförande på delen. Hoppas den nya är bättre i konstruktionen.
Imponerande service från butiken. SPA/tunnan igång tre dagar efter första kontakten. Snabba ryck och dessutom utan kostnad trots pumpens ålder på två och ett halvt år. Bara att buga och bocka!
Nu siktar vi på varmbad dom närmaste dagarna.

Dag

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
står det något fabrikat på den? Tycker mig känna igen den från mitt tidigare jobb
 
K Krille_90_ skrev:
står det något fabrikat på den? Tycker mig känna igen den från mitt tidigare jobb
Hej!

Pumpen lär vara av tyskt ursprung. Skickar med en bild med namn.

Dag

Svart Poolpump Aqua Plus 6 på 250W med prisetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
stigen stigen skrev:
Hej!

Pumpen lär vara av tyskt ursprung. Skickar med en bild med namn.

Dag

[bild]
okej då är det nog inte den jag tänkte på!
 
Kapa kostnader, köpa eller slipa?

Jag har kollat upp lite olika alternativ till min Kapex som behöver en bättre klinga.

Avbildad Festool sågklinga med specifikationstext för jämförelse vid köp eller slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Originalklingan från Festool kostar som ny i Sverige ca.1800kr.
Köper man den på Amazon blir kostnaden 1260kr med frakt.
En slipning kostar av den gamla klingan kostar 244kr exklusive frakter.

Ett annat alternativ är att satsa på en ny Makita klinga med samma specifikationer.

Makita cirkelsågsklinga med märkning "MAXBLADE" och specifikationer för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Billigast pris på Amazon är 436kr med fri frakt.
I Sverige kan den köpas för 618kr med frakt.

Så frågan/frågorna är.
Är en original Festool klinga 3-4X bättre än en ny Makita? Skiljer det så mycket i kvalitet på dessa klingor? Eller är det en slipning av den gamla klingan som gäller eller är det någon nackdel med det?

Många frågor en fredag men ”ni har ju hela helgen på er” att fundera!

Trevlig Helg!
Dag
 
Brukar inte du köra med 80w klingan? Eller sätter du på den bara när det ska finkapas?

Som nybliven kapexägare följer jag diskussionen med intresse.
 
O Octavianus skrev:
Brukar inte du köra med 80w klingan? Eller sätter du på den bara när det ska finkapas?

Som nybliven kapexägare följer jag diskussionen med intresse.
Hej!

Jag har kört lite olika antal tanduppsättningar genom tiden. Både 100T och 80T. Jag har två slitna 100T klingor som behöver slipas också. Slipkostnaden för en klinga är 364kr exklusive frakt. Det är också ett alternativ. Men håller en omslipad klinga lika bra? Någon som vet?
Dag
 
stigen stigen skrev:
Hej!

Jag har kört lite olika antal tanduppsättningar genom tiden. Både 100T och 80T. Jag har två slitna 100T klingor som behöver slipas också. Slipkostnaden för en klinga är 364kr exklusive frakt. Det är också ett alternativ. Men håller en omslipad klinga lika bra? Någon som vet?
Dag
Vad jag märkt håller de lika bra och det är klart värt att slipa om dyra klingor istället för att köpa nya, iaf så länge du inte skadat nån tand allvarligt.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Vad jag märkt håller de lika bra och det är klart värt att slipa om dyra klingor istället för att köpa nya, iaf så länge du inte skadat nån tand allvarligt.
Har du något tips på slipare man kan skicka till? Jag har ett par små Mafell-klingor som behöver slipas om resultatet kan förväntas bli bra. Om det inte brukar bli skärpa nära nyskick så är jag nog mer inne på att försöka mig på att bygga en jigg och bryna själv :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.