A
10/10 bättre sent än aldrig! :)
 
10/10. Lite halvknepigt.
 
T
Papegojtång är Papegojtång, och polygrip är polygrip.
Det är som att säga att hammaren är en slägga....
Ja jag hade fel på den men tycker heller inget av svarsalternativen är rätt :thinking:;)
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Papegojtång är Papegojtång, och polygrip är polygrip.
Det är som att säga att hammaren är en slägga....
Ja jag hade fel på den men tycker heller inget av svarsalternativen är rätt :thinking:;)
Papegojtång:

12-450_xl_1.jpg
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
T
Immobil Immobil skrev:
Papegojtång:

[bild]
Polygrip:
Stängd polygrip tång med blå handtag och märket BILTEMA tryckt på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet ju att polygripen kallas för papegoja, men det var inget ord jag använde, eller som förekom bland mina kollegor, när jag jobbade som röris. Måste vara en kvarleva från det gamla gardet. Jag svarade fel med flit. ,,
 
9/10
Betyder det att jag är redo att ta mig an större utmaningar än avloppsrör och golvvärme...? :thinking:

Papegojtången bommade jag på, men stämmer in i "klagokören" som såg nåt annat än en polygrip framför mig. ;)
 
10/10 :cool:

"Papegojan" var nästan en chansning (polygrip liknar ju en papegojtång) men annars var det väl ändå ganska lätt? :rofl:
 
Staffans2000
Krilleman Krilleman skrev:
7:an är jag också lite tvivelaktig till att den ligger på rör. Det är väl endast kylkillarna som pysslar med uppkragning nuförtiden...

[bild]
Inte ens för i tiden när man tillverkade egna T:rör såg kragverktygen ut så. Eller Securexkragningar. Då användes en liten knubbig krok samt ett don. Verktyget på bilden liknar väldigt mycket det jag använder när jag kragar bromsrör för bilar och inte alls det jag använde när jag kragade vattenrör.

Staffans
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Inte ens för i tiden när man tillverkade egna T:rör såg kragverktygen ut så. Eller Securexkragningar. Då användes en liten knubbig krok samt ett don. Verktyget på bilden liknar väldigt mycket det jag använder när jag kragar bromsrör för bilar och inte alls det jag använde när jag kragade vattenrör.

Staffans
Nu blev nyfiken, tillverka egna T-rör, hur gjorde man det? :thinking:
 
Det var inte bara förr Staffan(s) gjorde så. Det finns fortfarande verktyg eller maskiner för att på ett grovt rör borra ett litet hål som sen kragas upp till en muff med lämplig dimension.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Tillverka T:rör, var nog lite förhastat skrivet. Men i princip var det så. Man borrade ett hål i ett kopparrör med förutbestämd diameter för det tänkta påsticket. Som exempel kan vi säga att vi skall koppla in ett femton mm. avstick på ett 22mm rör. först borras ett 10mm hål. därefter glödgas röret och en krokliknande sak trixas in. runt kroken sätts en krage som mothåll. Sedan gängas kroken genom rotation ut ur röret och vipps har du en muff där du för in ditt 15mm rör och löder därefter ihop det.

Staffans
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Tillverka T:rör, var nog lite förhastat skrivet. Men i princip var det så. Man borrade ett hål i ett kopparrör med förutbestämd diameter för det tänkta påsticket. Som exempel kan vi säga att vi skall koppla in ett femton mm. avstick på ett 22mm rör. först borras ett 10mm hål. därefter glödgas röret och en krokliknande sak trixas in. runt kroken sätts en krage som mothåll. Sedan gängas kroken genom rotation ut ur röret och vipps har du en muff där du för in ditt 15mm rör och löder därefter ihop det.
Jösses vad gammalmodigt ;)
Vi använde en T-drill rätt flitigt när jag hjälpte till och gjorde kv-vv matning på ett äldreboende för snart 10år sedan men jag förstår inte om den gör samma sak som den på bilden. Förstår faktiskt inte alls hur den ska fungera :)

 
Redigerat:
Staffans2000
Rickard. Rickard.ag skrev:
Förstår faktiskt inte alls hur den ska fungera :)
Jo.piggarna som syns, är infällda vid borrning och utfällda vid kragning. Tror jag:D.Gammalmodigt ja. Sticksågen var en revolutionerande upptäkt i slutet av min karriär. När jag som hjälpardjävel fick göra allt skitjobb, som att såga av järnrör, drömde jag om en motoriserad bågfil. Långt senare kom den. Tigersågen.

Staffan
 
  • Haha
Violina
  • Laddar…
Rickard.
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jo.piggarna som syns, är infällda vid borrning och utfällda vid kragning. Tror jag:D
Kanske blev ett missförstånd. Verktyget i filmen har jag god koll på då jag använt en äldre model vid ett antal jobb. Det jag inte förstod var vad den i quizet med typ samma namn var, den måste ju göra något helt annat jobb.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.