Nån som har en erfarenhet av att sätta in ett fönster i en bastu?
Fönsteret ska givetvis vara godkänt för ändamålet, fönstret är tänkt att sitta ovanför aggregatet i en innervägg som vätter ut till badrummet.
Vill få in lite mer ljus samt att man kan sitta i bastun och se ut i det fria genom detta fönster sedan ut genom fönstret i badrummet.

Problemet är nog just att det ska sitta övanför aggregatet, ka tänka mig att det blir för varmt, tyvärr är det den enda möjliga placeringen.

Men nån som har nån idé?
 
Jag har hört att det finns glasbetong som klarar värme, fönster inte en aning...

/ Tanja
 
Vad jag förstått går det alldeles utmärkt. 6 mm glas har jag haft i min bastu och det fungerar fint. Blir temperaturen över trehundra grader kan det bli bekymmer om min glasmästare talade sanning. Men som sagt;det har fungerat i min bastu i tre år.
 
Och vad bör man tänka på om man vill ha en fönster i bastun genom YTTERVÄGG, dvs ut mot den bistra kalla verkligheten/naturen? Finns säkert ännu mer att tänka på här? Någon som i ett varmt hus har en bastu med utsikt och har lite tips på DO/DONUTS?
 
Vi har både ett enkelglasfönster mellan bastu och omklädningsrum samt kopplat fönster direkt ut från bastun. Vanligt fönsterglas i båda men med någon millimeter extra "svällmån" mot fönsterbågen - fungerar utmärkt för oss. Inget av dessa sitter dock direkt ovanför aggregatet.
 
  • Gilla
rodahuset
  • Laddar…
viltfjall skrev:
Och vad bör man tänka på om man vill ha en fönster i bastun genom YTTERVÄGG, dvs ut mot den bistra kalla verkligheten/naturen? Finns säkert ännu mer att tänka på här? Någon som i ett varmt hus har en bastu med utsikt och har lite tips på DO/DONUTS?
Jäpp - det har jag och har nog skrivit om det flera gånger härinne. Fönstret täcker hela bastuväggen mot utsikt - från golv till tak (taket sänkt till 200 cm). Aggregatets kortsida placerat 23 cm från rutan. Vanligt nytt tvåglas isolerfönster. Eftersom rutan är stor så är jag lite försiktig med vattenslängning ;) dvs jag häller vattnet lite försiktigt på aggregatet.

Vad jag ångrar idag är att det inte finns separat golvvärmeslinga i bastun. Golvklinkern är svinkall och blir aldrig mer än svinkall även när man suttit en bra stund i bastun. Min bastu är jätteliten med endast en lav - och man ser till att sitta oppanpå laven utan att dingla med benen ... för knähöjd och neråt blir bastun aldrig varm. Men bastun funkar ypperligt - och utsikten är underbar.
 
Ok, tack alla.
Har kollat fönstertillverkare, det har inga "bastufönster" i sin sortiment.
Men vad jag kunna läsa mig till så är härdat enkelglas ok att ha i bastun (rum i rum).
 
Jag gjorde genast en koppling till bastudörrar av glas. De är ju tillverkade i 8 mm tjockt härdat säkerhetsglas. Har aldrig sett något speciellt om fönster.
 
Kompisen satte in en "vanligt" 5x5 öppningsbart fönster från SP men frostatglas i. Blir kanon bra. Visst blir de väl imma men när de e frostat för att inge ska se in så gör de inte så mkt. Men de e väldigt skönt att kunna öppna och vädra ibland när de går för hett till :- )

DVE
Villa Ansarve - Ansarve 1:84 Gotlands Tofta.
 
Om du har fönsterkarm och -båge av trä på bastusidan, så rekommenderar jag obehandlat trä som du behandlar med någon form av "bastuskydd". På målade bågar och karmar kan färgen ta skada av fukt och värme.
 
Jag beställde till min bastu ett fönster från RM (www.rm.se) dom har bastufönster.
Det leverars obehadlade inv ( och i mitt fall vitt utv.) och härdat glas inv. ( ingen risk för att det spricker)
Det kan fungera med icke härdat men stor risk att det spricker någon gång i framtiden, så vill du vara helt säker så rekomenderas. häradt 4mm glas
 
  • Gilla
HKJ
  • Laddar…
yonna skrev:
Vad jag ångrar idag är att det inte finns separat golvvärmeslinga i bastun. Golvklinkern är svinkall och blir aldrig mer än svinkall även när man suttit en bra stund i bastun. Min bastu är jätteliten med endast en lav - och man ser till att sitta oppanpå laven utan att dingla med benen ... för knähöjd och neråt blir bastun aldrig varm. Men bastun funkar ypperligt - och utsikten är underbar.
Kan det inte vara så att du har lite för god ventilation i din bastu Yonna? Om du aldrig får varmt i bastun från knähöjd nedåt så verkar det som om du har lite för bra fart på ventilationen. Prova att strypa till och/eller från-luft litegrann. En fördel är ju att aggregatet inte behöver jobba lika hårt då för att värma inkommande 'kall' luft.
 
i våran bastuflotte så sitter det plexigas det funkar alldeles utmärkt..klart den sitter inte rakt ovanför men det har då inte hänt nått med det i allafall.
 
Nja, Robert_Maria, har faktiskt inte tänkt på ventilationen. Bastun ligger i hushörnan dvs ena väggen är sten, andra fönster, tredje dörr till bad/duschrum och fjärde väggen mot förrådet. Kallt klinkergolv - men i badrummet har jag naturligtvis golvvärme. Jag har ett Tylöaggregat som värmer upp bastun på ca 20 min (dvs kall vinter). Bastun är av ministorlek. Frågan är om man ska stänga till ventilerna lite grann .... intressant - ska kolla detta. Full testeffekt får jag väl inte förrän till hösten, förstås. Skulle ju vara trevligt att kunna dingla med bena :D .

Men - alltså - frågeställaren funderade ju från början om man kan ha fönster i bastun? Ja, det kan man alltså.
Håller vanligt tvåglasfönster (stort är det också hos mig :rolleyes: )? Ja, det bör kunna gå efter all koll jag gjorde vid husbygget.

Ligger bastun i ett stenhus, platta på mark, och dessutom mot yttervägg, dessutom med klinkat golv, kan det vara vettigt med separat golvvärmeslinga.
 
Bestämde mig just för ett 150x90 cm fönster till bastun som kommer ligga i källarplan i en murad lecavägg. Får ta en runda till med glasmästaren om olika kombinationer :)

Hur det blir med imma på glaset vid badkastning och värma/kyla-påfrestningar om vintern återstår att "knäcka", 2 glas isoler med alukarm lutar det dock åt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.