Vi skhar fönster åt tre håll i vår bastu, både utåt och "inåt"och det har fungerat i alla väder. Att sitta i bastun på nyår och titta ut på snövallarna är en angenäm upplevelse..... I vårt nybyggda hus blir det ett jättefönster mot relaxen och i bastuhuset likadant. Lycka till, du kommer inte ångra dig!!
 
Glasmästaren vill ha härdat inre glas i 2-glasfönstret med argon. Och minst 50 cm till aggragatet. När jag började mumla om att vi skall ha ett vedeldat finskt täljstensschabrak å badar OFTA och hårt drog han öronen åt sig... Vi får kolla vidare på lösningar på detta :)
 
I yttervägg har vi ett helt vanligt, argonfyllt 2-glasfönster. Vi har en träpersienn som vi viker för när vi bastar. Ovanför aggregatet har vi 6mm härdat glas.

mvh Kai
 
Efter surf på flertalet finska sauna-sidor så får jag fram att de använder sig av 8mm härdat glas för glaspartier mellan bastu och övrigt utrymme.
 
Vi har en sommarstuga i Finland, byggt 1970 ungefär. I bastun (vedeldat) där har vi ett vanligt kopplat tvåglasfönster på ytterväggen och en vanlig innerdörr till tvättrummet. Metallhandtag på båda (blir varmt, ja...). Det intressanta är målarfärgen på fönstret är fortfarande original, har aldrig behövt bättras på. Färgen på dörren har börjat lossna lite, dörren har svällt lite och är lite svår att stänga, men även den har hållt bra.

Kan ha med det att göra att både fönstret och dörren kommer från ett rivningshus, kanske från femtiotalet och är av utmärkt gammalt virke. Även målafärgerna på den tiden innehöll saker som gjorde färgerna mycket mera skyddande än dagens miljövänliga färger.

Anledningn att man fryser om fötterna i bastun är oftast fel placering av lavarna gentemot aggreratet. Lavarna man sitter på ligger då för lågt nere. De ska ligga högt nog så att höjden bastustenarna ligger i nivå med, eller nedanför, tårna. Annars får fötterna ingen värme från bastuaggregatet.
 
Det är klart att du ska ha ett fönster i bastun, det är skönt att vädra. Jag har ett fönster (argon) i min bastu i motsatt vägg till aggregatet och har inga problem med det. Jag är dock lite tveksam till att sätta fönstret ovanför aggregatet, det kan ju ta stryk när du "slänger vatten" och det hamnar på fönstret.

Är det inte så att värmen smiter ut lite väl snabbt om man har "kalla fötter" i bastun...
 
Jag har ett 2 glas argon mot yttervägg,detta sprack omgående,enligt fönstertillverkaren finns det inget energiglas som klarar av att sitta i bastu klimat.....

Får väl se vad glasmästaren kommer med på Måndag.
 
Det måste vara härdat glas om du ska ha ett fönster i yttervägg. Det klarar tom att bli översköljt med vatten när bastun är som varmast.
 
Jag har ett 1200mm stort runt pvc fönster med dubbelglas med argon i bastun. Strax under det huserar ett 10,4 kw aggregat och det är inga problem att vattenkasta för fulla muggar. Har inga problem med imma under bastubad vilket ger bra utsikt (beror nog på att aggregatet är strax under och fungerar som rejäl defroster ;-)
.
Glaset är härdat för att klara temperaturväxlingar och med solskydd för att minska insyn.
 
  • _MG_0535.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
SH skrev:
Jag har ett 1200mm stort runt pvc fönster med dubbelglas med argon i bastun. Strax under det huserar ett 10,4 kw aggregat och det är inga problem att vattenkasta för fulla muggar. Har inga problem med imma under bastubad vilket ger bra utsikt (beror nog på att aggregatet är strax under och fungerar som rejäl defroster ;-)
.
Glaset är härdat för att klara temperaturväxlingar och med solskydd för att minska insyn.
vaf*n, så snygga bastuar får man inte visa upp på forumet.. :p Nu blev ju min helt totalkass, och man inser att den minirenovering jag tänkt ge mig på inte kommer svara upp till någon som helst av mina förväntningar.
 
absolut inga problem skall bygga en bastu i med härdat helglas på 2 sidor så jag ser projektortv med infällda högt. i bastun
agre. skall sitta 3 cm från glaset och klarar vattenkast och dyl
 
K
SH skrev:
Jag har ett 1200mm stort runt pvc fönster med dubbelglas med argon i bastun. Strax under det huserar ett 10,4 kw aggregat och det är inga problem att vattenkasta för fulla muggar. Har inga problem med imma under bastubad vilket ger bra utsikt (beror nog på att aggregatet är strax under och fungerar som rejäl defroster ;-)
.
Glaset är härdat för att klara temperaturväxlingar och med solskydd för att minska insyn.
Snyggt!

Liten fråga bara. Jag kanske ser fel, men är det rena lecaväggar du har? Har du målat en del av dem eller är det en effekt ifrån kameran? Om inte, vad har du målat med?
 
Hej ktm250, det är visserligen stenväggar (betong) men de är klädda med bl.a vita granitplattor 600x300x20mm. Plattorna i centrum är s.k "vit tiger" granit.
 
K
Ja, nu när du säger det så ser man tydligare. Tack :)
 
Mamma har i Finland två stycken bastu i separata byggnader, båda har fönster ut. Det är vedeldade bastun utan el, så fönstren behövs.
Vanliga kopplade tvåglasfönster, kan inte tänka mig att det skulle vara något härdat glas. Husen är flera årtionden gamla (40 - 50 år).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.