Ska min hydropress på 20 till 25 liter gå igång och pumpa.. efter varje gång man spolar med den Stora knappen på toalettstolen och tvättat händerna?
Känns ju inte som så många liter vatten gått åt?
När toaletten är fylld i sin tank igen och inget annat vatten eller kranar är igång, tar det mellan en halv minut till flera innan pumpen startar. Är det konstigt? Kan det dröja innan någon givare, mätare reagerar?

Jag har testat att spola i duschen.. 7 liter sen startar pumpen.

Så jag undrar om jag tänker fel? Ska det inte gå att använda 20 liter vatten innan pumpen startar?
 
Tänk ungefär så här ( för enkelhetens skull antar vi samma pumpstarttryck som lufttryck vid tom tank, fast normalt är det kanske 0.8* pumpstarttryck)
Antag att starttryck är 2 bar
25 l med 2 bar - fyll vatten - halva ( 12,5 l) fylld vid 4 bar ( luftvolymen komprimerad till hälften)- fyll vatten - 3/4 ( 17,5 l) fylld vid 8 bar ( luftvolymen vid halvfullt komprimerad ytterligare till hälften) -
Stopp ger max 17,5 l att ta ut innan trycket sjunkit till 2 bar och pumpen startar.

Slutsats : du kan aldrig få ut hela volymen, men lägg grundtrycket så nära tillslagstrycket ( dock med lite marginal och alltid under) och ett högre frånslagstryck ger mer vatten.
 
Den går ner till 1,1 bar cirka efter toalett spolning. . Blir tyst och efter en stund så börjar den pumpa. Upp till 2,3 bar där den slutar att pumpa.
Detta har proffs ställt in till mig i oktober. Då det varit läckage på den tydligen innan dess. Knappt 2 år gammal.
Tyckte dock att den bara gick ner till 1,3 då och startade att pumpa omgående när den nådde det låga trycket.
 
Om hydropress står utomhus temp så minskar trycket i den pga lägre temp, men går ju att pumpa upp trycket lite med en cykelpump i toppventilen.
 
Tänk också på att när du ställer in lufttrycket m.h.a. t.ex. cykelpump, så ska vattenpumpen vara avslagen ( = el bruten) och en vattenkran öppen d.v.s vattensidan ska vara helt trycklös.
För övrigt tycker jag att dina värden verkar låga. Ganska normala värden är tillslag = 2 och frånslag = 4,5 bar.

Vad har du för grundtryck på luften?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Om hydropress står utomhus temp så minskar trycket i den pga lägre temp, men går ju att pumpa upp trycket lite med en cykelpump i toppventilen.
Den står i min tvättstuga. Men visst där är väl inte jätte varmt på vintern.
Dom proffsen som var här satte gängtejp runt ventilen och sen på med det svarta locket så att säga... Tyckte det kändes som en riktigt himpa lösning dock... Om det nu skulle vara att ventilen läcker menade dom.
Den är knappt 2 år gammal och efter ha läst om andras erfarenhetet så ska dom hålla flera år innan luft ska behöva fyllas på
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tänk också på att när du ställer in lufttrycket m.h.a. t.ex. cykelpump, så ska vattenpumpen vara avslagen ( = el bruten) och en vattenkran öppen d.v.s vattensidan ska vara helt trycklös.
För övrigt tycker jag att dina värden verkar låga. Ganska normala värden är tillslag = 2 och frånslag = 4,5 bar.
Är det så att om värdena cor högre satta... Hade jag fått ut mer antal liter vatten då, innan pumpen startar?
 
L Lilla Husägaren skrev:
Är det så att om värdena cor högre satta... Hade jag fått ut mer antal liter vatten då, innan pumpen startar?
Ju högre frånslagstryck desto mer vatten har man tryckt in i tanken och då kan man ju också ta ut mer, givet samma tillslagstryck. Tillslagstrycket sätter man till ett värde, som man kan tolerera som lägsta tryck i kranarna och frånslagstrycket sätts så högt som pump och övrig anläggning klarar - då får man bästa möjliga utnyttjande av hydropressen. Pumpar sedan i luft till c:a 0,8 * tillslagstrycket, så att pumpen säkert startar innan gummiblåsan är helt hoptryckt.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Ventilen går att fixas på samma sätt som cykel isåfall,
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ju högre frånslagstryck desto mer vatten har man tryckt in i tanken och då kan man ju också ta ut mer, givet samma tillslagstryck. Tillslagstrycket sätter man till ett värde, som man kan tolerera som lägsta tryck i kranarna och frånslagstrycket sätts så högt som pump och övrig anläggning klarar - då får man bästa möjliga utnyttjande av hydropressen.
Det är väl några klåpare som var ute hos mig då. Tog dom runt 8 försök till att få in luft och rätt på det så
 
Försöker lära mig..

Är det verkligen en 20 liters tank jag har? Ser ju så liten ut. Fotat texten på den.
 
  • Bild på en etikett med teknisk information på en svart pump, eventuellt en del av en tank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det tanken du fotat, ser mer elektriskt ut på skylten
 
H håbbe1961 skrev:
Är det tanken du fotat, ser mer elektriskt ut på skylten
Ja det står uppe på en sak som sitter på tanken.
Har försökt googla om dne modellen. Verkar vara 22 liter.
Och verkar vara att trycket för den modellen ska vara 1,2 lägst och 2,8 högst.

Min ligger på cirka 1,1 till 2,6 så stämmer kanske trots allt.

Så jäkla svårt när man inte kan alla praktiska saker kring ens hus
 
Så ser den ut.

Nu fick den ner till 1 bar och slogs direkt igång. Upp till 2,8 bar
 
  • Blå tryckpump i ett hörn med kopparledningar och sladdar anslutna, inställd mellan 1 och 2,8 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.